• 0

Gedif. premie WGA dubbel

Goedenmiddag,

 

Onlangs ben ik bij mijn huidige werkgever gaan werken en doe ik de verloning voor +/- 50 medewerkers zelf. Voorheen werd dit door een extern boekhoudkantoor gedaan. Nu kom ik erachter dat we al sinds 2010 geregistreerd staan als eigen risicodrager WGA en hiervoor ook een verzekering hebben.

 

Echter ik zie dat al die tijd het boekhoudkantoor ook WGA premie richting het UWV/belasting heeft afgedragen.

Dit had dus niet gehoeven!

 

Zojuist gebeld met de belastingdienst en deze geven inderdaad aan dat dit niet betaald / aangegeven had moeten worden maar op mijn vraag of het terugbetaald kon worden wist men geen duidelijk antwoord te geven.

 

Via google kwam ik bij dit forum terecht, hopelijk kunt u mij tips geven hoe om te gaan met deze situatie.

Is er een mogelijkheid om de teveel betaalde WGA premie terug te krijgen?

 

Bij voorbaat dank voor de reacties.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dit lijkt mij nou bij uitstek iets wat bij de verantwoordelijkheid van het boekhoudkantoor hoort. Waarom zou jij tijd en energie moeten stoppen in iets wat onder de verantwoordelijkheid van een ander heeft plaatsgevonden. Het feit dat de loonadministratie nu niet meer door hen gevoerd wordt zegt natuurlijk niets over hun verantwoordelijkheid m.b.t. geleverde prestaties in voorgaande jaren.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Uiteraard was dat ook mijn eerste gedachte.

Echter; men geeft aan dat aan hun nooit is aangegeven dat wij eigen risicodrager wga zijn

En dat kan ik ook niet controleren want het is voor mijn tijd, hun woord tegen dat van mij (terwijl ik het niet eens zeker weet).

 

Dus los van of ik het bij hun zou kunnen claimen (en in je recht staan is het nog niet altijd krijgen) ben ik benieuwd naar de mogelijkheden. Als het eenvoudig zelf te regelen is, kost het me waarschijnlijk minder tijd/moeite dan het hele getouwtrek met wie zijn schuld het is.

Link naar reactie
  • 0

Zie het Handboek Loonheffingen 2013 paragraaf 12.2.4 (blz. 155):

 

Een losse correctie is een correctie die u los van een aangifte loonheffingen verzendt. Alleen in de volgende

gevallen verzendt u een losse correctie:

 

- U hoeft geen aangifte loonheffingen meer te doen. U hebt dan een Mededeling Intrekking aangiftebrief van

ons gekregen.

- U doet aangifte per halfjaar of per jaar.

- U moet een correctie indienen over een tijdvak van een vorig kalenderjaar en de aangiftetermijn van het

laatste tijdvak van dat jaar is voorbij.

 

en paragraaf 12.4 (blz. 158):

 

Correcties over 2008, 2009, 2010, 2011 en 2012

Moet u in 2013 een aangifte corrigeren over een aangiftetijdvak van 2008, 2009, 2010, 2011 of 2012? Dan

gebruikt u daarvoor de aangifte- of administratiesoftware van het betreffende jaar.

 

Tja, zoals ik al eerder aangaf, dit moet verlopen via de loonadministratie van de betreffende jaren.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Dit moet een boekhouder toch gewoon zien??

 

Als oplossing kun je inderdaad alle aangiften opnieuw indienen, de fiscus zal het dan behandelen als een ambtshalve bezwaar.

 

Als het goed is kan de fiscus zien dat je ook extern bent verzekerd, anders kun je altijd bij je verzekeringsmaatschappij een verklaring opvragen.

 

Link naar reactie
  • 0

Als het goed is kan de fiscus zien dat je ook extern bent verzekerd, anders kun je altijd bij je verzekeringsmaatschappij een verklaring opvragen.

 

Sterker nog, de Belastingdienst moet toestemming hebben gegeven om uit het publieke bestel te mogen treden. Maar in eerste instantie wordt gewoon verwerkt wat wordt aangegeven - in dit geval dus inclusief de premie. Tenzij je zelf aan de bel trekt zal de fiscus hier niets aan veranderen.

 

Ik vraag mij alleen af op wat voor gegevens en wat voor advies in 2010 besloten is om de boel privé te verzekeren. Het lijkt mij dat de salarisadministrateur daar op zijn minst bij geraadpleegd zou moeten worden.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0
anders kun je altijd bij je verzekeringsmaatschappij een verklaring opvragen.

Je kunt een kopie van de oorspronkelijk afgegeven garantieverklaring opvragen bij bank of verzekeraar

 

Als het goed is kan de fiscus zien dat je ook extern bent verzekerd

Bij mijn weten niet: wie de verzekeringspremie niet betaalt, is niet automatisch weer publiek verzekerd

 

Ik vraag mij alleen af op wat voor gegevens en wat voor advies in 2010 besloten is om de boel privé te verzekeren. Het lijkt mij dat de salarisadministrateur daar op zijn minst bij geraadpleegd zou moeten worden.

Dat laatste gebeurt wel vaker niet, helaas. Ook vraag ik mij bij 50 werknemers af of dit bedrijf wel een "kleine werkgever" met een vaste gedifferentieerde premie UWV was. Voor "grote werkgevers" van deze omvang is private verzekering vrij ongebruikelijk omdat de publieke premie meestal veel lager ligt dan de premie bij private verzekeraars (soms een factor 3 tot 4 lager!).

 

Private verzekering komt meestal alleen voor bij kleine werkgever tot een loonsom van € 730.000,- en bij hele grote bedrijven vanaf 250 man personeel. Bedrijf die er tussenin zitten treden eigenlijk alleen uit het publieke bestel als er sprake is van afkoop van een bepaalde WGA-schadelast, een traject dat zeer adviesgevoelig is. Ben dus erg benieuwd wat hier gebeurd is

 

Ter info: de loonsomgrens tussen een grote en een kleine werkgever voor de WGA ligt in 2013 op € 757.500.

De minimumpremie gedifferentieerde WGA voor kleine werkgevers ligt op 0,47%, voor grote werkgevers ligt deze gemiddeld op 0,13% (sectorafhankelijk).

De meeste verzekeraars bieden voor private verzekering premies aan van rond de 0,30%, voor veel grote(re) werkgevers is dit daarom alleen interessant bij instroomrisico's die kunnen worden afgekocht

 

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0
Als je niet extern verzekerd bent en geen WGA premie betaalt trekt de fiscus aan de bel heb ik gemerkt.

Dat kunnen ze alleen doen als de verzekeraar de garantieverklaring intrekt.

 

Nu ik er verder over nadenk: op zich is dat wel logisch: de verzekeraar wil zich niet langer garant verklaren voor een eigen risicodrager als jij de premie niet betaalt of als jij de verzekering opzegt, en trekt de aan de fiscus afgegeven garantieverklaring in.

 

Daartussen zit wel een grijs gebied: als de dekking wordt opgeschort wegens wanbetaling is er enig moment geen verzekeringsdekking, maar nog wel een lopende garantieverklaring: die wordt niet á la minute ingetrokken...dat gebeurt pas bij royement van de polis.

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 92 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.