• 0

Algemeen directeur geen bestuurder

Hallo

 

 

Sinds 6 jaar heb ik een algemeen directeur in dienst voor mijn bedrijf(ik run de groep en de andere bv), ik zelf heb formeel geen rol en ben alleen aandeelhouder.

 

Nu zag ik laatst dat mijn algemeen directeur geen bestuurder bij de kvk is en dat ik dat nog steeds ben, ik wil graag weten hoe schadelijk dat is.

 

Klopt het dat ik voor wanbeleid aangeklaagd kan worden als HIJ doormiddel van wanbeleid de zaak failliet laat gaan?

Klopt het dat het gebruikelijk is dat een ad ook bestuurder is?

 

Moet een ad ook bestuurder zijn? of mag dat alleen?

 

Ik hoop dat iemand mij kan helpen

 

Alvast bedankt en met vriendelijke groet.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het kan complexe materie zijn, maar om het even simpel te houden:

 

Algemeen directeur bij de KvK betekent min of meer zelfstandig bevoegd. Je kan dus in je eentje bestuursbeslissingen nemen. Als je dat niet doet in de praktijk is er nog een andere feitelijke bestuurder, waardoor jij slechts formeel bestuurder bent.

Dat maakt jullie beide aansprakelijk voor beslissingen die worden genomen. Jij sowieso, de feitelijke bestuurder wanneer dat kan worden aangetoond, als dit niet op schrift is geregeld. Maar ik neem aan dat hij een contract heeft en ook zijn handtekening hier en daar zet.

www.kubus.nl (administratie en belastingen)

Link naar reactie
  • 0

Het kan complexe materie zijn, maar om het even simpel te houden:

 

Algemeen directeur bij de KvK betekent min of meer zelfstandig bevoegd. Je kan dus in je eentje bestuursbeslissingen nemen. Als je dat niet doet in de praktijk is er nog een andere feitelijke bestuurder, waardoor jij slechts formeel bestuurder bent.

Dat maakt jullie beide aansprakelijk voor beslissingen die worden genomen. Jij sowieso, de feitelijke bestuurder wanneer dat kan worden aangetoond, als dit niet op schrift is geregeld. Maar ik neem aan dat hij een contract heeft en ook zijn handtekening hier en daar zet.

Klopt hij heeft een contract met als functienaam algemeen-directeur en is in praktische zin volledig directeur, hij is volledig bevoegd.

Dus ik kan beter zo snel mogelijk naar de kvk gaan en mijn algemeen-directeur laten inschrijven als bestuurder? dan ga ik dat meteen regelen.

Link naar reactie
  • 0

Mijn ervaring dateert al van wat langer geleden maar volgens mij is het zo simpel niet. As directeur in loondienst - lijnfunctie heb je toch echt een andere status dan als directeur-bestuurder, alsmede andere verantwoordelijkheden. Wat ben je met hem overeengekomen?

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Het gaat er om of hij zes jaar als bestuurder in de functie van algemeen directeur is benoemd door de algemene vergadering van aandeelhouders. Deze benoeming moet vervolgens 'geregistreerd' worden bij de Kamer van Koophandel.

Jij moet door de algemene vergadering van aandeelhouders ontslagen worden als bestuurder van de b.v. (bij voorkeur met decharge). Ook dit moet worden 'geregistreerd' bij de Kamer van Koophandel.

E.e.a moet via de formulieren 11 en 16 van de Kamer van Koophandel.

Wettelijk gezien moet deze registratie binnen een week gebeuren.

Uw juridisch monteur,

mr. Tjeerd van de Polder

www.juridischegarage.nl

tjeerd@juridischegarage.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 53 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.