• 0

waardering E-commerce bedrijf

Momenteel ben ik met de mede-aandeelhouders aan het orienteren op een verkoop van ons e-commerce bedrijf en heb daartoe ook al enkele gesprekken gevoerd met RV's en RA's.

 

Omdat we een relatief korte trackrecord hebben, er is pas 1,5 jaar echt volgedraaid, is de waardebepaling echt een wassen neus aan het worden. Ik heb nu al 4 verschillende bedragen gehoord, allemaal op basis van de DCF methode. Maar hierbij wordt alleen gekeken naar de kasstroom en niet naar de uniekheid van het bedrijf. Het bedrijf is NIET te kopieren en bezit alleen daarom al een grote intrinsieke waarde. Daarnaast wordt het bedrijf gevoerd onder enkele zeer bekende domeinnamen. Alle waarde die niet wordt meegenomen!

 

Wat me dus tegen de borst stuit, is dat de heren RA's en RV's zo traditioneel zijn en dat ze de meerwaarde niet (willen) zien. Zo draaien we een omzet via de websites van 4 miljoen en houden we daar ruim 2 ton netto aan over. Groot voordeel is verder de slanke organisatie. Ik heb nu waarderingen gekregen die uiteen lopen van 7 ton tot 1.5 milj. Nogal een groot verschil!

 

Ik zoek dan ook een ervaren RV die echt de waarde kan inschatten en dit goed kan verkopen. Wie kent er zo'n persoon/bedrijf, ik heb ze nl. niet kunnen vinden!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Bikkel,

 

Waardering van een bedrijf is per definitie subjectief, tenminste voorzover er sprake is van goodwill. In jouw geval is het belangrijkste criterium: zijn er kopers bekend die jouw bedrijf willen hebben?

Soms zijn er strategische kopers bekend die jouw domeinnamen en/of traffic willen kopen. Hoe meer belang er is bij de koper hoe hoger de prijs.

 

Zelf (zie mijn website) verkoop ik regelmatig bedrijven, ook in de iCT hoek. Een methode voor verkoop kan zijn dat je een verkoopmemorandum (laat) maken waarin je je strategische waarde verwoord zonder een prijs te noemen. Dit memorandum stuur je naar een aantal prospects die al hebben aangegeven of waarvan je vermoed dat zij interesse hebben in je bedrijf. Zij krijgen vervolgens twee weken de tijd om te reageren en aan te geven welke prijs zij over hebben voor je bedrijf.

 

Daarna start je pas de onderhandelingen.

 

Op deze manier hoef je niet meteen je vraagprijs te noemen, maar kun je de belangstelling uit de markt peilen.

 

 

drs. Bernd W. Mintjes

Maxwell Group (van idee naar onderneming)

 

Kapitaaltrein bijeenkomsten over risicokapitaal

Link naar reactie
  • 0

Hoi Bikkel

 

In mijn optiek is elke redenering mogelijk als het gaat om waarderingen. Alles hangt af van de onderhandelingen tussen partijen. Er bestaat geen objectieve formule als het gaat om waardebepaling van startups of (meer) volwassen ondernemingen. Ook bij beursgenoteerde ondernemingen hangt alles af van de psychologie van de verschillende marktpartijen.

 

Ik zou dus ook nooit een accountant de waarde of de prijs van je onderneming laten bepalen. De waarde bepaal jezelf (met je mede-aandeelhouders) terwijl de uiteindelijke prijs via onderhandelen tot stand komt.

 

Hier op higherlevel is al veel gediscussieerd over waarde / prijs van bedrijven. Zoek maar eens op waardering.

 

Succes ermee!

 

Met vriendelijke groet,

 

Ties

Link naar reactie
  • 0

Een RV is natuurlijk wel iemand die door een mogelijke koper in de arm wordt genomen om een prijs te bepalen. Zodoende heb je "bijna" altijd te maken met een dergelijk persoon. Dan kan je in mijn optiek beter zelf een dergelijk persoon aan je zijde hebben dat de koper. Je moet in mijn optiek nl. altijd proberen zoalng mogelijk de macht bij jezelf te houden! Dus zelf om de tafel gaan en gaan kissebissen om de prijs zie ik dan ook niet zitten.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb dus ook die RV-opleiding gedaan en denk dat ik e.e.a. weet over waardeberekeningen.

 

Eerlijkheidshalve moet ik toegeven dat in geval van verkoop, ik de markt haar werk laat doen. Kandidaten krijgen informatie en op basis hiervan geven zij een indicatief bod (non binding). Vaak geven wij wel een indicatie af (op basis van een eenvoudige berekening).

In sommige gevallen maken wij wel een uitgebreide waardering. Je moet dan denken aan ondernemingen die nog geen lange historie hebben of ondernemingen die sterk groeien. Een traditionele DCF kan voor deze gevallen slecht worden toegepast omdat DCF eigenlijk uitgaat van een vrij stabiele operatie (verhouding EV/VV blijft gelijk).

In deze gevallen is de APV methode beter toepasbaar.

 

Mbt uniekheid etc. De basis van een waardeberekening is het value driver model van Rappaport. Welke USP's zorgen voor geldstromen.

Men beweert dat de merknaam Coca Cola een bepaalde waarde heeft. Maar wat is de waarde van het merk zonder een verkoopbaar product. Hetzelfde geldt voor jouw opmerkingen. De uniekheid van jouw onderneming wordt vertaald in geldstromen en zorgen dus voor de waarde van de onderneming. Stel je voor dat een productiebedrijf 10 machines heeft waarvan er 5 niet gebruikt worden omdat er onvoldoende verkocht wordt. Zou jij dan betalen voor deze 5 machines?

 

Intrinsieke waarde: dit is een boekhoudbegrip. Intrinsieke waarde zijn alle bezittingen min de schulden eventueel gecorrigeerd voor stille reserves.

 

Om het potentieel van jouw onderneming tot uiting te laten komen, zal je toch zelf prognoses voor de komende jaren moeten maken.

 

Je praat over een range van 700/m tot 1,5 mio. Is dit enterprise value (inclusief rentedragend vreemd vermogen) of equity value (marktwaarde van het eigen vermogen)?. De uitkomsten van een waardering zijn afhankelijk van de uitgangspunten. Deze waardes hoeven dus niet per definitie verkeerd te zijn.

 

 

Ik ben wel benieuwd met welke RV-ers je gepraat hebt!

 

Arjan Brienen

Senior Associate

First Dutch Capital

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je heldere antwoord! Ik heb ondermeer gesproken met een persoon van BDO, een senior die veel ervaring heeft. Bij mij kwam die in ieder geval slecht over. Alsof die een HEMA-worst aan het verkopen was...

 

Binnen het bedrijf is geen sprake vreemd vermogen dus de voordelen van de APV methode vervallen min of meer.

 

Ik denk wel dat een domeinnaam een zekere waarde heeft, ook als er niks wordt verkocht omdat er veel traffic op binnen komt. Tijdens de hype werd in de USA tot wel $160 per unieke bezoeker betaalt als er een E-commerce bedrijf werd overgenomen. Natuurlijk is dit bedrag overhyped maar aan de hand van ratio's kan je snel achterhalen wat je verdiend per unieke bezoeker en kan je dus ook redeneren wat je bedrijf waard is.

 

Maar het maken van diverse scenario's en dus ook wisselende cashflows lijkt me de beste manier...en dan bijvoorbeeld middelen en die waarde nemen als uitgangspunt ....of toch niet??

 

Link naar reactie
  • 0

Natuurlijk is dit bedrag overhyped maar aan de hand van ratio's kan je snel achterhalen wat je verdiend per unieke bezoeker en kan je dus ook redeneren wat je bedrijf waard is.

 

Dit is precies wat ik bedoel. Een unieke bezoeker genereert cash flow.

 

 

Arjan Brienen

Senior Associate

First Dutch Capital

Link naar reactie
  • 0

Mbt tot jou opmerking over vreemd vermogen. Je moet kijken naar de marktwaarde en balansoptimalisatie. Op basis van de geprognosticeerde P&L en balansen kan je achterhalen welk bedrag redelijkerwijs financierbaar is. Je kan dit berekenen door bijvoorbeeld de dekkingsbijdrage van jouw activa te berekenen of door een multiple los te laten op de Ebitda. Voor de dekkingsbijdrage: 70% van debiteuren < 90 dagen, 40% voorraad min handelscrediteuren, 40% inventaris, 80% van de executiewaarde van OG. Voor de multiple moet je uitgaan van 3.

 

Voordeel van financieren met vreemd vermogen is dat het goedkoper is dan eigen vermogen en de rente is aftrekbaar.

Arjan Brienen

Senior Associate

First Dutch Capital

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 183 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.