Wie niet weet hoe iets aan te pakken, moet het vragen aan iemand die het al een keer gedaan heeft. Dat was een van de eerste lessen die ik als ondernemer kreeg.
Weinigen zullen je dan weigeren te helpen. Alhoewel, ik weet nog dat we in onze begintijd over wilden van een vennootschap onder firma naar een besloten vennootschap. Een vriend van mijn broer had al zo’n bv. Op mijn vraag hoe zoiets aan te pakken, antwoordde hij vol onbegrip: ‘Nou je gaat naar een notaris en je richt een bv op.’
Naar het buitenland
Datzelfde gevoel heb ik als ondernemers mij vragen of ze ‘naar het buitenland’ zouden moeten. Want ja, wanneer je iets maakt, blijkt al snel dat onze thuismarkt erg beperkt is. We hebben niet het geluk van de Amerikanen. Sterker nog, rij een uur naar het zuiden of oosten en zakendoen is daar rigoureus anders.
Maar gelukkig zijn we als volk sterk internationaal ingesteld. Door onze geografische ligging en doordat we niet zijn opgegroeid met de gedachte dat ons land het grootste en het beste is, kunnen we makkelijker schakelen dan anderen. We hebben op dit gebied daarom ook een unieke historie. Denk aan de VOC, maar ook aan Philips, C&A, Heineken en talloze andere bedrijven.
Buitenlands avontuur
En starten in het buitenland is nog nooit eenvoudiger geweest. In Europa zijn de grenzen weggevallen, en dankzij het internet is alle informatie over potentiële klanten, distributeurs, medewerkers en concurrenten simpel te vinden. En tot slot zijn er talloze instanties en bedrijven die je kunnen helpen met de eerste stap.
Maar toch ken ik veel verhalen van ondernemers die veel geld, tijd en aandacht hebben verloren aan een buitenlands avontuur. Een vestiging in Spanje, een klein kantoor in Duitsland of een ‘man of vrouw’ in New York; in de meeste gevallen was deze internationalisering een hobbyprojectje van de ondernemer zelf. Uiteindelijk blijkt dan de omzet gering, de aandacht die het vraagt meer dan verwacht, en de cash die het slurpt buitensporig.
Voorbereiding
Na ons eigen leergeld snapten we dat het succes van internationalisering zit in de voorbereiding. Wij internationaliseerden uiteindelijk in acht maanden naar vijf landen. Dat begon met het aannemen van buitenlanders in Nederland. We maakten Engels al vroeg de voertaal en iedere vestiging werkte met hetzelfde centrale online erp-systeem — enterprise resource planning.
De meeste aandacht ging echter naar de selectie van de eerste lokale man of vrouw, veelal een ambitieuze medewerker van een concurrent. Vervolgens maakten we een mix met een ervaren iemand uit Nederland. Via wekelijkse videocalls hielden we strak de vinger aan de pols, maar lieten volgens lokale gebruiken en gewoonten de business ontwikkelen. Een beproefd concept.
Nederland is klein
Dus, moet je naar het buitenland? Natuurlijk, Nederland is klein en de wereld is groot. Met een beetje voorbereiding kan het niet misgaan. Succes!
----- noot ------
Het Financieele Dagblad participeert met Higherlevel.nl. Dit doen ze door met ons columns te delen. De auteur zelf zal, indien relevant, feedback geven op mogelijk binnenkomende reacties op de column.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Gast Columnbot
Gast Columnbot
Wie niet weet hoe iets aan te pakken, moet het vragen aan iemand die het al een keer gedaan heeft. Dat was een van de eerste lessen die ik als ondernemer kreeg.
Weinigen zullen je dan weigeren te helpen. Alhoewel, ik weet nog dat we in onze begintijd over wilden van een vennootschap onder firma naar een besloten vennootschap. Een vriend van mijn broer had al zo’n bv. Op mijn vraag hoe zoiets aan te pakken, antwoordde hij vol onbegrip: ‘Nou je gaat naar een notaris en je richt een bv op.’
Naar het buitenland
Datzelfde gevoel heb ik als ondernemers mij vragen of ze ‘naar het buitenland’ zouden moeten. Want ja, wanneer je iets maakt, blijkt al snel dat onze thuismarkt erg beperkt is. We hebben niet het geluk van de Amerikanen. Sterker nog, rij een uur naar het zuiden of oosten en zakendoen is daar rigoureus anders.
Maar gelukkig zijn we als volk sterk internationaal ingesteld. Door onze geografische ligging en doordat we niet zijn opgegroeid met de gedachte dat ons land het grootste en het beste is, kunnen we makkelijker schakelen dan anderen. We hebben op dit gebied daarom ook een unieke historie. Denk aan de VOC, maar ook aan Philips, C&A, Heineken en talloze andere bedrijven.
Buitenlands avontuur
En starten in het buitenland is nog nooit eenvoudiger geweest. In Europa zijn de grenzen weggevallen, en dankzij het internet is alle informatie over potentiële klanten, distributeurs, medewerkers en concurrenten simpel te vinden. En tot slot zijn er talloze instanties en bedrijven die je kunnen helpen met de eerste stap.
Maar toch ken ik veel verhalen van ondernemers die veel geld, tijd en aandacht hebben verloren aan een buitenlands avontuur. Een vestiging in Spanje, een klein kantoor in Duitsland of een ‘man of vrouw’ in New York; in de meeste gevallen was deze internationalisering een hobbyprojectje van de ondernemer zelf. Uiteindelijk blijkt dan de omzet gering, de aandacht die het vraagt meer dan verwacht, en de cash die het slurpt buitensporig.
Voorbereiding
Na ons eigen leergeld snapten we dat het succes van internationalisering zit in de voorbereiding. Wij internationaliseerden uiteindelijk in acht maanden naar vijf landen. Dat begon met het aannemen van buitenlanders in Nederland. We maakten Engels al vroeg de voertaal en iedere vestiging werkte met hetzelfde centrale online erp-systeem — enterprise resource planning.
De meeste aandacht ging echter naar de selectie van de eerste lokale man of vrouw, veelal een ambitieuze medewerker van een concurrent. Vervolgens maakten we een mix met een ervaren iemand uit Nederland. Via wekelijkse videocalls hielden we strak de vinger aan de pols, maar lieten volgens lokale gebruiken en gewoonten de business ontwikkelen. Een beproefd concept.
Nederland is klein
Dus, moet je naar het buitenland? Natuurlijk, Nederland is klein en de wereld is groot. Met een beetje voorbereiding kan het niet misgaan. Succes!
----- noot ------
Het Financieele Dagblad participeert met Higherlevel.nl. Dit doen ze door met ons columns te delen. De auteur zelf zal, indien relevant, feedback geven op mogelijk binnenkomende reacties op de column.
Lees ook de andere columns van Kees de Jong.
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/40647-naar-het-buitenland/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
8 antwoorden op deze vraag