• 0

Kunst via galerie verkopen

Stel:

 

Je bent kunstenaar en maakt schilderijen in 2012. Deze schilderijen mag je ergens in een galerie neerzetten, maar voor de verkoop moet je dan wel een deel provisie betalen. Hoe zit dat dan in 2012? Naar mij mening is het zo:

 

Een schilderij wordt verkocht voor € 5.000,- excl. BTW (30% provisie).

 

Omzet: € 5.000,-

BTW 6%: € 300,-

Omzet incl. : € 5.300,-

 

Provisie € 1.500,-

BTW 21%: € 315,-

Provsie incl: € 1.815,-

 

Te ontvangen van galerie: € 3.485,-

 

Klopt dit?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Klopt helemaal, althans als jullie "30% provisie excl. BTW over de verkoopprijs excl. BTW" afgesproken hebben.

 

Overigens zijn er (of tenminste: waren er - ik heb niet gekeken naar de allernieuwste uitleg, maar ik verwacht geen veranderingen) speciale verplichtingen voor de galeriehouder wanneer hij werken namens de kunstenaar aan de eindklant verkocht met 6% BTW.

Want eigenlijk is het alleen de kunstenaar zelf die voor 6% kan verkopen, dus de galeriehouder moet aan enkele verplichtingen voldoen om "op naam, op order en voor rekening" van de kunstenaar te mogen bemiddelen en 6% in rekening brengen.

 

Edit

-----

En overigens is het natuurlijk pas vanaf 1 juli 2012 zo. Daarvoor (vanaf 1 juli 2011) was de BTW 19% op kunstwerken.

En de 21% op de provisie is natuurlijk ook pas vanaf 1 oktober 2012 - daarvoor was dat, zoals iedereen weet, 19%.

 

Ja, makkelijker kunnen we het niet maken....

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 184 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.