• 0

ontslagvergoeding en start eigen onderneming

Graag leg ik jullie de volgende situatie voor.

 

- Momenteel heb ik een eigen parttime marketingbedrijf in pharma/healthcare sector.

- Ik werk daarnaast ook in loondienst, maar ik ga daar in goed overleg stoppen.

- Van mijn werkgever krijg ik een vergoeding van 25K mee.

 

Aangezien ik full time wil werken voor mijn eigenbedrijf vroeg ik me af wat de mogelijkheden zijn om die 25k ergens neer te zetten zonder dat ik daar inkomstenbelasting over hoef te betalen (en als zodanig kan gebruiken om investeringen te doen in bijv bedrijfsmiddelen; er moet bijv een auto komen).

 

Kortom ik zou die 25K graag onbelast willen gebruiken als injectie van kapitaal in de eigen onderneming

 

Vraag:

Is het fiscaal mogelijk om die 25K rechtstreeks en onbelast naar een BV te sluizen?

En wat voor soort BV moet dit dan worden?

 

Ik heb al flink wat gelezen over stamrecht BV's, beheerholding met ruimere beschrijving van werkzaamheden en normale BVs, maar ben benieuwd wat er fiscaal mogelijk is met die 25K.

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik heb al flink wat gelezen over stamrecht BV's, beheerholding met ruimere beschrijving van werkzaamheden en normale BVs, maar ben benieuwd wat er fiscaal mogelijk is met die 25K.

 

Dat is precies wat je zoekt, de stamrecht BV. Maar opgepast! Dat het geld belastingvrij in de BV komt, wil niet zeggen dat je er frank en vrij mee bent. Ja, je kunt het gebruiken om een onderneming mee te starten. Dat kan zowel in BV vorm als als eenmanszaak (Stamrecht leent geld aan). Maar besef je te allen tijde dat de BV een toekomstige verplichting op zich neemt in de vorm van het stamrecht en dat dat stamrecht elk jaar hoger wordt.

 

Als je het geld bijv. uitleent aan een eenmanszaak dan is het wel noodzakelijk dat je de lening schriftelijk vastlegt, zekerheden verstrekt, aflossing overeenkomst en daar een marktconforme rente op loslaat.

 

Waarbij opgemerkt dat de fiscus middenin een landelijke controle zit bij stamrecht BV´s die geld uitgeleend hebben!

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

De vraag is natuurlijk wel of je voor 25K een stamrecht-BV wilt optuigen, of dat je op andere wijze probeert de fiscale lasten te drukken of de kosten te verlagen. Met de afschrijvingen en eventuele fiscale faciliteiten kun je de heffing over die 25K al vrij snel voor een groot deel weer hebben terugverdiend.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Wat ronaldinho zegt. Wat je aan belasting bespaart door de stamrecht-BV op te zetten, zou je zo weer kwijt kunnen zijn door de extra administratieve last van de stamrecht-bv. Daarnaast is een stamrecht-bv niet 'belastingvrij' maar 'belasting-uitstel'. Als je niet schreeuwend veel winst verwacht dit jaar, een beperkt inkomen uit loondienst hebt en in 2013 aan het urencriterium kan voldoen, kan de belasting best eens meevallen.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    0 leden, 108 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.