• 0

Huurindexering achteraf, met andere percentages dan eerder gecommuniceerd

Hallo,

 

Ik ben op zoek naar een antwoord op de volgende casus.

Ik ben een ondernemer die een middenstandsbedrijfsruimte huurt.

In mijn huurcontract staat dat de verhuurder ieder jaar de huur mag verhogen aan de hand van het maandprijsindexcijfer volgens de CPI, reeks alle huishoudens, indexjaar 2006. Tevens staat er in, dat deze huurverhoging opeisbaar is (belangrijk detail)

 

Nu doet zich de volgende situatie voor.

1) ik heb in 2011 en in 2012 een door de directeur ondertekende brief gehad met daarin vermelding van het percentage dat de verhuurder gaat gebruiken voor de indexering.

2) de verhuurder heeft echter om onbekende redenen de huurpenningen voor deze jaren niet verhoogd.

3) nu krijg ik een brief waarin staat dat ze alsnog de niet in rekening gebrachte huur factureren (dit kan, omdat er in de overeenkomst staat dat de huurverhoging opeisbaar is; tevens is het nog niet verjaard)

4) ECHTER, en hier gaat mijn vraag over: er staan in de brief ANDERE percentages dan de percentages die eerder zijn gecommuniceerd. N.B. deze percentages zijn juist volgens het CBS, de eerder gecommuniceerde percentages zijn NIET juist.

 

Mijn vraag:

Kan de verhuurder nadat hij in een ondertekende brief aan mij het indexeringspercentage kenbaar heeft gemaakt, ineens andere percentages gebruiken voor zijn huurindexering achteraf? Ook al zijn de eerder gecommuniceerde percentages in die brieven onjuist?

 

Alvast heel hartelijk dank voor jullie antwoorden.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0
Niemand een idee?

Ben geen jurist, maar heb wel het idee dat het mag. Zou de verhuurder eerder de verkeerde percentages al wel hebben berekend, dan had dat ook achteraf gecorrigeerd mogen worden.

 

Netjes en chique is het allemaal niet, had duidelijk beter gecommuniceerd kunnen en moeten worden, maar uiteindelijk betaal je niet meer dan wat exact contractueel overeengekomen is, binnen de verjaringstermijn.

 

Ik zou het hier bij laten als verhuurder de verhoging verder zonder rente in rekening brengt: jij heb dan een rentevoordeel genoten dat opweegt tegen jouw eventuele extra administratieve kosten als gevolg van deze correctie.

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Norbert,

 

Hartelijk dank voor je reactie!

Ik dacht eigenlijk precies hetzelfde als jij, het zit me alleen niet lekker dat in feite de handtekening onder de eerder verstuurde brief dus "niets waard" is.

Ook al staat de verhuurder in zijn recht, dit maakt hem onberekenbaar.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 160 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.