• 0

huis financieren mbv eigen BV

Ik wil binnenkort een huis aanschaffen waarbij de "hypotheek" wordt verstrekt door mijn eigen BV. Hier zit na de verkoop van een AB-belang aardig wat geld in en een huis lijkt me een goede besteding. Is dit mogelijk en zo ja, wat zijn dan naast de verschuiving van 25% belasting betaling naar de toekomst, de grootste voordelen en wat zijn de grootste nadelen? De meneer van de bank kon me die namelijk niet vertellen ;)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het voordeel is dat je niet van een bank afhankelijk bent. Nadeel is dat je er een zakelijke overeenkomst van moet maken. Als je in privé voordeel trekt uit deze constructie zou dit als verkapt dividend kunnen worden gezien. Rentewinsten van de B.V. worden belast met Vpb. Wat van deze 'winst' resteert, zal uiteindelijk ooit weer tegen 25% belasting eruit gehaald worden naar privé. Maar goed, zo haal je een deel van de betaalde rente via een omweg weer terug.

Link naar reactie
  • 0

Deze constructie is over het algemeen alleen lucratief wanneer je -in prive- de hypotheekrente kunt aftrekken tegen het hoogste tarief.

 

De BV wordt belast voor de rente die ontvangen wordt op de lening. Vroeg of laat komt de betaalde rente minus de betaalde vennootschapsbelasting weer terug bij de DGA in de vorm van dividend of als winst bij verkoop van de aandelen. Op dat moment krijg je te maken met de aanmerkelijk belangheffing van 25%. Dit heeft Wekkel juist weergegeven. Je krijgt dus min of meer te maken met een compensatie en die is pas zinvol wanneer je in de hoogste schijf kunt aftrekken.

 

Een bijkomend voordeel zijn uiteraard de kosten ter verkrijging van de "hypotheek" die je kunt kunt minimaliseren. Denk hierbij aan afsluitkosten, notariskosten en taxatiekosten. Zorg er wel voor (heeft Wekkel ook al aangegeven) dat er een duidelijke zakelijke overeenkomst tot stand komt. Deze zal aan een aantal fiscale spelregels moeten voldoen.Hanteer hierbij een rentevoet die vergelijkbaar is met die van de commerciële banken. Voor het samenstellen van deze overeenkomst raad ik je aan om een deskundige in te schakelen.

www.camelot-legal.nl

Link naar reactie
  • 0

ik zie niet in waarom het pas zinvol is bij aftrek in de hoogste schijf, het blijft toch een financieel voordeel, alleen lager dan aftrek in de hoogste schijf maar IMHO ben ik nog altijd beter uit dan bij een hypotheekverstrekker.

 

Ter verduidelijking:

 

Ik ben me aan het orienteren op het zo verstandig mogelijk aanwenden van de beschikbare gelden in de beheer BV waarbij het financieren van een huis op de eerste positie staat. Ik wil dan ook de belastingheffing zo lang mogelijk naar de toekomst schuiven want wellicht (als leven in Nederland helemaal niet meer leuk wordt) plak ik er een Panama-route achter.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 121 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.