• 0

Het juridisch doolhof van muziekschool en docenten in veranderend subsidieland.

Het verhaal en nu nog de juiste oplossing! Wie kan mij helpen?

 

Er vind momenteel een ware subsidie kaalslag op cultuur plaats door overheid, provincie en gemeente. Als gevolg hiervan hebben Kunstencentra het momenteel erg moeilijk en er zijn er al failliet gegaan. De overheden willen i.p.v. de subsidieslurpende Kunstencentra graag ondernemerschap zien in het cultuurlandschap. Daar is op zich best wel iets voor te zeggen en dat spreekt mij ook enorm aan als (ex)ondernemer en muzikant.

 

Samen met een compagnon ben ik gaan zoeken om het gat welk ontstaat met name in het muziekonderwijs, te vullen met vernieuwende ideeen rondom het muziekonderwijs. We zijn momenteel in voorbereiding om een nieuwe muziekschool te starten met een geheel nieuw concept. Dit concept is inmiddels ook gepresenteerd en gedemonstreerd aan onze grootste potentiele afnemers en wethouders in diverse gemeenten. Zij reageerden allen zeer positief en juichten deze vernieuwing zeer toe. Whow, we hebben een case en model ontwikkeld welke aanslaat en perspectief bied.

 

Nu kunnen we de uitvoering van alle muzieklessen niet zelf. We hebben naar inschatting ongeveer 20 a 25 part-time muziekdocenten nodig welke de muzieklessen midels ons model gestalte gaan geven. Zo hebben wij als nieuwe muziekschool een innoverende methodiek welke de docenten moeten inzetten. Ook hebben we vaststaande lesblokken in MFC's, scholen en buurthuizen, b.v. iedere donderdag tussen 15.00 en 18.00 uur.

 

We dachten in eerste instantie in in VOF met ZZP docenten te kunnen starten, maar gezien vorenstaande zal de belastinginspecteur hier niet mee instemmen en ons voorzien van een naheffing loonbelastingen omdat hij een werknemersrelatie ziet.

Nu heb ik op zich niets tegen een werkgever/werknemer arbeidrelatie maar om nu als startende ondernemer direct 20 personen (part-time) in dienst te nemen gaat mij ook weer erg ver. En 20 werknemers (met alle financiele risico's) in een VOF is m.i. ook niet wenselijk.

 

Ik dacht de oplossing te vinden in de docenten via een Payroll-service te werk te stellen. Is wel wat duurder, maar de risico's zijn verlegd naar de payroller. Probleem dat ik hier tegenkom is dat muziekdocenten aan leerlingen onder de 21 jaar BTW vrij kunnen leveren en laat dit de grootste omzetfactor zijn. De Payroller factureerd mij PLUS 21% BTW welke ik dus niet kan verrekenen! Dat is een verschil van 1/4 van mijn omzet en niet te verantwoorden. Deze oplossing gaat dus ook niet werken.

 

Ok, dan de BV-Holding constructie. Het risico van dan goed afgeschermd t.o.v. prive. Echter DGA salaris (2x +/- €40.000) is te hoog om te kunnen verantwoorden en zeker in de opstartfase zijn alle fiscale voordelen van de VOF wel erg aantrekkelijk. Deze oplossing gaat dus ook niet werken.

 

De Stichtingsvorm dan? Hier liep het dus al op diverse plekken mis. Het (vrijwillige) stichtingsbestuur roept haar directie terug met de volgende woorden: "Waar zijn jullie nu mee bezig? Ondernemen en dus risico lopen doe je maar ergens anders. Wij bestuurders zijn persoonlijk aansprakelijk te stellen als het mis gaat." Einde innoveren en ondernemen. Deze oplossing gaat dus ook niet werken.

 

Ah, dan de Cooperatievorm. Hmm, dat is in principe een vereniging met leden (de ZZP docenten) welke door bundeling van krachten meerwaarde proberen te creeeren. Deze vorm heb ik goed onderzocht, maar blijkt in ons concept toch niet werken temeer omdat wij onze visie op het muziekonderwijs flink op de schop hebben genomen en hieraan wel willen vasthouden. In onze visie gebeurt er namelijk meer dan alleen muzieklessen. Daarbij verliezen we onze volle zeggenschap over de muziekschool. Deze oplossing gaat dus ook niet werken.

 

RESUME:

De overheid trekt zich terug en verwacht ondernemerschap in de cultuursector. De ondernemer die hier opstaat krijgt zijn bedrijfsplan financieel niet rond doordat de belastingdienst zijn regels nog baseerd op traditionele bedrijvigheid en (nog) niet meedenkt in wat onze overheden promoten.

 

Zie ik nu iets over het hoofd? Wie heeft nog een idee om toch deze 20+ docenten op een nette wijze te kunnen inzetten waarbij we onze priverisico's op een aanvaardbaar nivo houden?

 

Hopende op een lichtje, Jan

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 1

Ik neem aan dat je alle oplossingen en problemen die je hier aanhaalt zelf bedacht hebt en je met deze vraag nog niet naar een deskundig adviseur gegaan bent. Er zijn namelijk wel degelijk oplossingen te bedenken voor de problemen waar je nu tegenaan loopt ;)

 

Nu kunnen we de uitvoering van alle muzieklessen niet zelf. We hebben naar inschatting ongeveer 20 a 25 part-time muziekdocenten nodig welke de muzieklessen midels ons model gestalte gaan geven. Zo hebben wij als nieuwe muziekschool een innoverende methodiek welke de docenten moeten inzetten. Ook hebben we vaststaande lesblokken in MFC's, scholen en buurthuizen, b.v. iedere donderdag tussen 15.00 en 18.00 uur.

 

We dachten in eerste instantie in in VOF met ZZP docenten te kunnen starten, maar gezien vorenstaande zal de belastinginspecteur hier niet mee instemmen en ons voorzien van een naheffing loonbelastingen omdat hij een werknemersrelatie ziet.

Helemaal eens met deze inspecteur - ik zie geen greintje zelfstandigheid in dit concept.

 

Ik dacht de oplossing te vinden in de docenten via een Payroll-service te werk te stellen. Is wel wat duurder, maar de risico's zijn verlegd naar de payroller. Probleem dat ik hier tegenkom is dat muziekdocenten aan leerlingen onder de 21 jaar BTW vrij kunnen leveren en laat dit de grootste omzetfactor zijn. De Payroller factureerd mij PLUS 21% BTW welke ik dus niet kan verrekenen! Dat is een verschil van 1/4 van mijn omzet en niet te verantwoorden. Deze oplossing gaat dus ook niet werken.

Ook eens. De BTW is niet verrekenbaar.

 

 

Ok, dan de BV-Holding constructie. Het risico van dan goed afgeschermd t.o.v. prive. Echter DGA salaris (2x +/- €40.000) is te hoog om te kunnen verantwoorden en zeker in de opstartfase zijn alle fiscale voordelen van de VOF wel erg aantrekkelijk. Deze oplossing gaat dus ook niet werken.

Whow, hold your horses... Het gebruikelijk loon is wel degelijk lager vast te stellen - zeker in de opstartfase. Er zijn bedrijven waar het in de opstartfase op nihil gezet is (er hoeft dus niets als salaris opgenomen te worden) en onlangs vernam ik nog van een ondernemer dat zijn DGA-salaris fiscaal was vastgesteld op minimaal € 28.000,00. Staar je dus niet blind op wat er altijd gezegd wordt, er is ruimte en de belastingdienst denkt graag mee.

 

De Stichtingsvorm dan? Hier liep het dus al op diverse plekken mis. Het (vrijwillige) stichtingsbestuur roept haar directie terug met de volgende woorden: "Waar zijn jullie nu mee bezig? Ondernemen en dus risico lopen doe je maar ergens anders. Wij bestuurders zijn persoonlijk aansprakelijk te stellen als het mis gaat." Einde innoveren en ondernemen. Deze oplossing gaat dus ook niet werken.

Ook binnen de structuur van de stichting is er van alles mogelijk. Bij een zogenaamde directeur-bestuurder speelt het bovenstaande een stuk minder. Bovendien zou daar nog een onafhankelijke raad van toezicht moeten staan. Overigens, als er op een verstandige wijze risico's genomen worden zal dit absoluut niet leiden tot bestuurdersaansprakelijkheid. Dus ofwel er werd onredelijke risico's genomen ofwel het stichtingsbestuur begreep haar rol niet goed.

 

Ah, dan de Cooperatievorm. Hmm, dat is in principe een vereniging met leden (de ZZP docenten) welke door bundeling van krachten meerwaarde proberen te creeeren. Deze vorm heb ik goed onderzocht, maar blijkt in ons concept toch niet werken temeer omdat wij onze visie op het muziekonderwijs flink op de schop hebben genomen en hieraan wel willen vasthouden. In onze visie gebeurt er namelijk meer dan alleen muzieklessen. Daarbij verliezen we onze volle zeggenschap over de muziekschool. Deze oplossing gaat dus ook niet werken.

Tja, dit onderstreept eens te meer dan je wil werken met werknemers en niet met zelfstandigen.

 

RESUME:

De overheid trekt zich terug en verwacht ondernemerschap in de cultuursector. De ondernemer die hier opstaat krijgt zijn bedrijfsplan financieel niet rond doordat de belastingdienst zijn regels nog baseerd op traditionele bedrijvigheid en (nog) niet meedenkt in wat onze overheden promoten.

 

Nee hoor, je overschat de rol van de Belastingdienst schromelijk. Deze dienst voert alleen maar uit wat er in Den Haag bedacht wordt. het is dus niet zo dat zij de regels baseert op iets anders dan dat er bij wet- en regelgeving vastgelegd wordt. Het is eerder zo dat de uitvoerende en controlerende macht hun mond vol hebben van allerlei prachtige plannen en ideeën, maar er niet in slagen om deze om te zetten in wet- en regelgeving waar de Belastingdienst mee kan werken. Zij kan er dus ook niets aan doen ;)

 

Maar dat terzijde, er zijn voldoende mogelijkheden om met een redelijk risico te doen wat je van plan bent. Je moet alleen de hulp inschakelen van iemand die thuis is in de materie en die op basis van jullie plannen een fiscaal- en juridische verantwoorde constructie bedenkt die past als een op maat gemaakte handschoen. Op basis van de gegevens die jij verstrekt is het niet mogelijk om anders dan in algemeenheden te spreken. Maar zinder hulp gaat het je niet lukken om dit op een goede wijze vorm te geven.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Beste Jan,

 

Ik ben directeur/eigenaar van een particuliere dans en muziekschool met een behoorlijk aantal vestigingen welke we zonder enige vorm van subsidie al ruim negen jaar exploiteren. Reeds jaren geleden zag ik de problematiek aankomen inzake het afbouwen dan wel verdwijnen van subsidie aan kunstencentra en muziekscholen in ons land. Het is een feit dat deze instellingen zonder enige vorm van subsidie geen tot nauwelijks kans hebben te bestaan.

We zijn momenteel in overleg met behoorlijk wat gemeenten in het land om tot een overname dan wel doorstart te komen van hun kunstcentrum dan wel muziekschool waarvan een aantal inmiddels concreet zijn. Dit gehele proces vergt natuurlijk enorm veel tijd en heeft bij mij ruim twee jaar in beslag genomen.

 

Met alle respect voor je inzet en concept, echter verbaasd het me dat jullie bij gemeenten dit tonen en men meteen overstag gaat. Daarnaast zijn er nog enkele aspecten uit je verhaal waarbij ik de conclusie moet trekken dat hier niet goed over is nagedacht, met name de opzet van je bedrijf en werknemers. Uiteraard vraag ik je dit alles te zien als opbouwende kritiek en wil ik je voorstellen eens een vrijblijvend gesprek te hebben. Ik kan je eventueel ook een franchise-formule bieden hetgeen de opstart van je school eenvoudiger kan maken. Ook voor eventuele docenten kan ik jullie een passende oplossing bieden.

 

Ik vraag je begrip voor het feit ik anoniem wil blijven op deze site, mede gezien de discretie welke ik heb toegezegd aan gemeenten en hun verantwoordelijke wethouders. Wellicht is er een optie, indien er interesse is voor een gesprek, mij te laten weten hoe je bereikbaar bent.

 

Met vriendelijke groet

Link naar reactie
  • 0
Wellicht is er een optie, indien er interesse is voor een gesprek, mij te laten weten hoe je bereikbaar bent.

 

Via je het groene knopje "PM" rechtsonder de profielnaam en/of foto (links van het bericht) kun je een persoonlijk bericht aan Janneman sturen.

 

(Acquisitie-activiteiten via deze PM-functie worden overigens niet op prijs gesteld. )

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Dank Dennis en anoniem ben1961 voor jullie reacties.

 

@ben1961

Met alle respect voor je inzet en concept, echter verbaasd het me dat jullie bij gemeenten dit tonen en men meteen overstag gaat.

Waar heeft u dit gelezen in mijn vraagstelling? Ik kom niet verder als dat ik geschreven heb: Zij reageerden allen zeer positief en juichten deze vernieuwing zeer toe.

 

Daarnaast zijn er nog enkele aspecten uit je verhaal waarbij ik de conclusie moet trekken dat hier niet goed over is nagedacht, met name de opzet van je bedrijf en werknemers.

We hebben uitgegebreid onderzoek gedaan en zijn nog steeds met onderzoek bezig. Het was en is nog geen afgerond verhaal. We zijn inmiddels wel weer een stuk verder en zijn dus nog steeds aan het nadenken en doorrekenen. Het is daarom nog te vroeg om conclusies te trekken. ;) De puzzelstukjes rondom de juridische bedrijfsvorm beginnen nu aardig in elkaar te vallen nu we alle voors en tegens tegen elkaar af kunnen wegen.

 

Wellicht is er een optie, indien er interesse is voor een gesprek, mij te laten weten hoe je bereikbaar bent.

Dank voor het aanbod, maar ik sla het voorlopig even af. We zijn op de goede weg en zien het licht branden. Overigens hebben we het afgelopen half jaar reeds diverse private muziekscholen bezocht en met hun van gedachten gewisseld.

(zij hadden geen anonimiteit belooft aan steakholders en geloof me, dat praat een stuk makkelijker ;))

Link naar reactie
  • 0

Beste Jan,

 

Hartelijk dank voor je duidelijke reactie in deze en uiteraard wens ik je alle succes met het opstarten van jullie eigen muziekschool.

Ik wil je nog toelichten dat ik enkel en alleen geheel vrijblijvend een optie wilde bieden om de start van jullie school te vereenvoudigen. Naast wellicht een andere vorm van hulp wilde ik onze expertise delen zonder verplichtingen. Ik sta namelijk altijd erg open voor samenwerking en gezien het feit wat er nu speelt bij kunstencentra en muziekscholen een landelijke kwestie is geworden zijn er voor meerdere private partijen mogelijkheden liggen mits goed opgezet. Je krijgt namelijk maar één kans en probeer deze dan ook optimaal te benutten.

Tot slot met betrekking tot de discretie vroeg ik enkel en alleen begrip. Daar wij concreet overname in overleg met de betreffende gemeente contractueel hebben vast liggen, met daarin een clausule dit alles discreet te houden tot en met bepaalde data, behoeft het geen uitleg dat wij ons daar ook aan houden. Ik vond je reactie in deze dan ook niet passend.

 

Met vriendelijke groet

 

Link naar reactie
  • 0

Dag Ben1961,

 

m.b.t. de laatste alinia heb ik echt begrip voor je standpunt, zelfs als je contractueel geen discretie hoefde te houden. Het is ook niet mijn bedoeling geweest jou hierop aanstoot te geven. Mijn ecuses hiervoor als dat wel gebeurt is.

Blijkbaar had ik mijn woordkeus iets anders moeten kiezen om hetzelfde over te brengen, want het blijft natuurlijk lastig om over iets te praten waar een van de twee niet over mag praten.

(Een forum blijft soms een lastig medium daar je de emotie van de ander niet kunt lezen en hier dan direct op kunt reageren.)

 

Met vriendelijke groet,

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 95 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.