• 0

Website kosten aftrekbaar maar toch een vraag

In dit filmpje hier op higherlevel wordt aangegeven dat de kosten van een website aftrekbaar zijn volgens de investeringsaftrek.

https://www.higherlevel.nl/videos/view/184

 

Ik ga er even van uit dat de beweringen in dit filmpje correct zijn.

Na het zien van dit filmpje heb ik nog wel een vraag.

Wat als je de site zelf hebt gebouwd. Dat is namelijk ons werk. Daar heb ik dus geen factuur van. Wat er wel is:

 

1) Het zijn eigen uren die we niet commercieel hebben kunnen inzetten. Mag ik dan wel het commerciele tarief rekenen dat we hebben misgelopen wat de "waarde" van de website is zodat we daarop de 28% investeringsaftrek kunnen toepassen.

2) Enkel nog wat kleine inkoopfacturen die tevens deel uitmaken om deze ontwikkelde website tot stand hebben laten komen

 

Kortom: hoe pas ik, indien mogelijk, de investeringsaftrek toe op onze eigen website die we zelf ontwikkeld hebben?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

zo werkt dat niet Elise. Anders zou elke ondernemer zijn niet declarabele uurtjes wel omzetten in iets op de balans en er op afschrijven. Feit is dat er geen uitgaven gemaakt zijn en dat er dus geen investering heeft plaatsgevonden.

 

Overigens is het filmpje niet helemaal correct. Een website laten bouwen wil lang niet altijd zeggen dat sprake is van een investering. Veruit de meeste websites zijn gewone verkoopkosten. Citaat uit een artikel van mij:

 

Beslissend is of met de website beoogd wordt economisch voordeel te behalen. En neemt u dat zeer letterlijk. Het antwoord is dus niet altijd ja (“er komen toch klanten naar mijn site”). De website zelf dient in dat economisch voordeel te voorzien, zoals dat bij een webshop zeer duidelijk het doel is. Is uw website meer een online naambord met routewijzer dan mist deze dat economisch voordeel.

 

“Ja en?” zult u zeggen. Welnu: de uitgaven aan een website die geen economisch voordeel levert worden gezien als kosten. Al heeft u 4.000 euro uitgegeven aan de bouw ervan, als het een uithangbord is dan gaat alles de boekhouding in onder reclamekosten.

 

Heeft u echter een webshop laten bouwen dan wordt dat deels gezien als kosten en deels als investering. Als volgt:

 

Uitgaven voor de onderzoeksfase zijn kosten;

Uitgaven voor de ontwikkeling en bouw van de site zijn investeringen;

Uitgaven voor het draaiend houden van de site (hosting, updates) zijn kosten;

Uitgaven voor uitbreiding met functionaliteiten die gericht zijn op dat economische voordeel zijn investeringen.

 

Om even een heldere parallel te trekken nemen we een auto als voorbeeld:

 

Autobladen en autotests kopen om een keuze te maken: kosten;

De auto zelf kopen: investering;

Auto rijdend houden (brandstof en onderhoud): kosten;

Auto uitrusten met een gasinstallatie: investering.

 

Denk bij investeringen ook altijd aan de (kleinschaligheids)investeringsaftrek.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 127 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.