• 0

Verbeterde webshop met aflevertijden / afleverlocaties ?

 

Over webshops hebben we hier al heel veel gesproken.

Mijn specifieke vraag vandaag gaat over het verschil tussen een normale webshop die 'zegt' "Dank voor uw bestelling en wij gaan zsm leveren" en de klantvriendelijke webshop die zegt "Dank voor uw bestelling en conform uw wens zullen wij deze zaterdagochtend afleveren op uw afleveradres-2., zijnde Mark1".

Mijn vragen:

- Wie heeft z'n webshop voorzien van aflevertijden(tijdsblokken) en/of afleverlocaties en kan iets vertellen over zijn ervaringen ?

- Heeft iemand een idee wat het aan extra verkoop kan opleveren als je overgaat tot aflevertijden/punten of is het een nice-to-have zonder noemenswaardige extra verkoop ?

- Met welke logistieke partners kun je momenteel afspraken maken inzake aflevertijden/afleverpunten ?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik volg dit topic even, mede omdat ik ook speel met het idee om bepaalde tijden te gaan hanteren bij de leveringen van zendingen aan de klant.

 

Via een partner gebruik ik in de UK de bezorgdienst DPD. Hier kun je niet zelf kiezen welke tijd het pakket afgeleverd moet worden maar er wordt via het trackingnummer van DPD in een tijdsblok van 2 uur aangegeven dat het pakketje in die 2 uur bezorgd wordt.

 

Om toch een kleine bijdrage te leveren:

 

1. Nog niet op mijn eigen webshops, maar als ik zelf iets online bestel vind ik het wel altijd fijn als ik kan kiezen op welke tijd (of rond die tijd met een marge van 1 uur eerder en 1 uur later) het pakket geleverd gaat worden. Vaak betaal je hier dan iets extra's voor maar het zorgt er wel voor dat het pakket niet aangeboden wordt als ik niet thuis ben en ik dan een dag langer op het pakket moet wachten.

2. Ik denk dat het interessant is om het aan te bieden aan de klant, maar het kan zijn dat de vervoerder hier een extra fee voor rekent. Ik weet dat UPS onlangs Kiala heeft overgenomen en dan zou je het pakket op een Kiala-punt af kunnen halen. Het zal dus iets meer sales genereren, al vraag ik me af hoevéél dat dat dan uiteindelijk zal zijn.

3. Bij UPS kun je dus kiezen dat het pakket afgehaald kan worden bij een Kialapunt.

 

Koelvest.nl voor mensen die last hebben van de warmte. Denk hierbij aan magazijnmedewerkers, werknemers in de industrie, mensen met MS en motorrijders.

Link naar reactie
  • 0

Dit heeft wel de toekomst maar een en ander is nog wat moeilijk qua planning. Stel dat je in tijdsblokken van 2 uur wilt kunnen gaan leveren, dan betekent dat je in principe elke 2 uur een busje een rondje moet laten rijden door een woonwijk. De bezorg route wordt dus een stuk minder efficiënt en dus een stuk duurder.

 

Veel shops kunnen dit al aanbieden via bedrijven als Dynalogic. Niet heel goedkoop, maar wel een stuk beter dan een standaard bezorging van PostNL; de kans dat je de klant thuis treft is een stuk groter -er is immers van te voren een tijd afgesproken- dus is er vaker een succesvolle aflevering. Ook kunnen ze een SMS verzenden met het exacte tijdstip dat ze aankomen zodat het al bijna nooit voor komt dat ze voor een dichte deur staan.

 

PostNL zelf zegt dat ze ook tijdvaklevering aankunnen, maar volgens mij is dat slechts theorie. Als puntje bij paaltje komt -ik werk met PostNL- dan moet er toch nog opeens eerst vanalles gebeuren voordat ik er daadwerkelijk gebruik van kan maken.

Link naar reactie
  • 1

Het aangeven van een melding -nadat- de verkoop rond is levert je in eerste instantie natuurlijk helemaal niets op, maar mogelijk wel tevredener klanten die nog een keer terugkomen. Het hangt er dus vanaf of je iets verkoopt waarbij het gebruikelijk is dat mensen het vaker kopen.

 

Qua bezorgtijden heb je feitelijk 2 verschillende zaken:

 

- tijdsindicatie

- tijdspreferentie

 

Tijdsindicatie is niet zo heel moeilijk, en zelfs postnl doet dat al rudimentair. Via je tracktrace code kan je bijvoorbeeld zien of je pakje smorgens of smiddags bezorgd zal worden, soms ook met een tijdslot van 2 uur oid. Deze informatie heb je echter niet voorhanden direct na het bestellen, maar pas nadat het product is verzonden en in een sorteercentrum is verwerkt. De klant een link sturen met de tracktrace informatie en begeleidende tekst is een goede service. Bij pakketpost kan je dat doen zodra je de 3S code hebt aangemaakt, bij brievenbuspost kan het niet.

 

Tijdspreferentie is natuurlijk mooier - dan kan de klant al tijdens het bestelproces aangeven wanneer hij het pakje wil ontvangen. Als ik dit al zie op webwinkels dan is de keuze meestal voor en dagdeel, of zelfs alleen overdag/savonds... waarbij voor avondlevering vaak nog een toeslag gevraagd wordt ook.

 

Een keuze tussen proberen thuis te bezorgen of direct naar een afhaalpunt sturen kan aantrekkelijk zijn. Zeker als die thuisbezorging overdag is en iemand fulltime werkt is de kans klein dat dat pakketje ooit daadwerkelijk wordt geleverd (tenzij het ook bij de buren mag). Direct naar een afhaalpunt is dan zeker aantrekkelijk omdat de klant er gewoon even langs kan rijden op weg terug van zijn werk. Overigens verschilt het heel sterk hoeveel van die punten er zijn en welke openingstijden ze kennen.

 

Hier in de buurt is het een supermarkt met heel ruime openingstijden, maar er zitten ook tabakszaakes tussen die van 9 tot 5 open zijn, en als het ff tegenzit maandags gesloten. Deze info moet een klant wel hebben -voordat- hij gaat kiezen voor een afhaalpunt.

Link naar reactie
  • 0

tijdblok aangeven voor aflevering is nog heel erg moeilijk hier in Nederland.

Dan zal je al specifieke vervoerders moeten gebruiken die behoorlijk hoge tarieven vragen.

 

Bij postNL mag je al blij zijn als je de dag kan aangeven (zelfs al blij zijn dat het in het geheel al afgeleverd wordt en niet verdwijnt).

 

DHL is niet veel anders, die geven op de site ook aan dat het in aflever route zit maar gebeurd vaak dat het dan niet komt en de volgende dag hetzelfde gebeurd en pas op dag 3 afgeleverd wordt. Dit omdat de chauffeur er nu eenmaal 3 dagen de tijd voor heeft en als hij niet in je buurt hoeft te zijn hij dan eenvoudigweg jouw adres die dag overslaat.

Link naar reactie
  • 0

WIe heeft er al ervaring met PostNL Checkout in zijn of haar webwinkel?

Ik citeer even

 

'

PostNL Checkout voor webwinkels

 

Met PostNL Checkout biedt u klanten de optimale online shopping experience. U geeft ze de mogelijkheid om in uw bestelproces direct een adres met de bijbehorende afleverdag en het tijdvak te kiezen of de zending naar één van de ruim 2000 PostNL afhaalpunten te sturen.

 

Shoppers met een MijnPakket account zijn bovendien nog sneller klaar met kopen, omdat al hun persoonlijke gegevens meteen vanuit MijnPakket geladen worden. PostNL Checkout zorgt ervoor dat uw klanten sneller bestellen en vaker terugkomen"

 

Volgens mij is dit al wel een beetje wat we zoeken, of toch niet?

Een oplossing voor vliegenoverlast is zo gevonden!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 214 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.