• 0

Stakingswinst nu in lijfrente: te wijzigen naar bankspaarproduct voor aflossing?

Beste higherlevels,

 

Ik ben benieuwd naar jullie mening over wat slim is om te doen met stakingswinst wanneer je jong bent en een hypotheekschuld hebt.

 

Mijn situatie nu:

- Zakelijk: Ik heb een personal holding waarmee ik in 2006 een lijfrenteovereenkomst heb gesloten van Eur. 25K i.v.m. stakingswinst (omzetten VOF in BV). Dit betreft een 'standaardovereenkomst' die verwijst naar een U-rendement minus 0,5%. De polis is nu dus ongeveer Eur. 31K waard.

- Prive: ik heb een eigen woningschuld waarvan de helft aflossingsvrij is en de andere helft een spaarrekening eigen woning is.

 

Mijn vraag:

Toen de stakingswinst ontstond (in 2006) had ik nog geen eigen woning, en leek het logisch om (om een aanslag te voorkomen) een lijfrenteovereenkomst aan te gaan met mijn BV.

In 2011 hebben we een huis gekocht, wat (als je de statistieken mag geloven) nu al 10% minder waard is. Ik ben nog jong, en ik in plaats van die lijfrente eigenlijk veel meer behoefte aan het (sparen voor) aflossen van de (onder water staande) hypotheek.

 

Mijn vragen:

- Is het toegestaan de lijfrente om te zetten een bankspaarproduct eigen woning (waarbij de fiscale situatie gelijk blijft)?

- Indien toegstaan, kan die Eur. 31K dan in 1 keer gedaan worden (en daarna niks meer), of zit je altijd met de verplichting van periodieke stortingen?

- Indien toegstaan, dan denk ik aan 2 situaties: een nieuwe losse bankspaarrekening openen, of (op een bepaalde manier) een storting doen in de bestaande bankspaarrekening. Is dit laatste ook mogelijk als een soort 'omzetting', dus zonder eerst de lijfrente af te kopen (met forse heffing en boete tot gevolg)?

 

Ik hoop dat de vraag helder is. Ik ga misschien ook nog wel langs een adviseur, maar wil me graag eerst even orienteren.

 

Alvast bedankt!

 

Groeten,

Thomas

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0
Is het toegestaan de lijfrente om te zetten een bankspaarproduct eigen woning (waarbij de fiscale situatie gelijk blijft)?

Afgezien van de eventuele onmogelijkheden om de zakelijke lijfrente om te zetten in een privé bankspaarproduct: het is sinds 01-01-2013 niet meer mogelijk om nieuwe Bankspaar- of beleggingsrekeningen Eigen woning (SEW/BEW) te openen. Kortom: het is niet mogelijk

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt Norbert, helder. Ik wist niet dat ook de losse rekeningen niet meer mogen.

 

Een (ik hoop niet al te domme :-\) vervolgvraag: zou het ook mogelijk zijn de lijfrente 'beetje bij beetje' over te zetten naar het bestaande bankspaarproduct (dat ik al heb) door periodieke extra stortingen op die bankspaarrekening? (rekeninghoudend met de bandbreedte-eisen)?

 

De gedachte: je zou dan een situatie hebben waarbij de BV de lijfrente 'stap voor stap' omzet in een bankspaarproduct, toch? (en dat overzetten naar een externe verzekering mag volgens de overeenkomst die ik heb met mijn BV)

 

Nogmaals bedankt,

 

Groeten,

Thomas

 

 

Link naar reactie
  • 0
Een (ik hoop niet al te domme ) vervolgvraag: zou het ook mogelijk zijn de lijfrente 'beetje bij beetje' over te zetten naar het bestaande bankspaarproduct (dat ik al heb) door periodieke extra stortingen op die bankspaarrekening? (rekeninghoudend met de bandbreedte-eisen)?

 

Lijkt me geen domme vraag hoor :)

 

Ik durf het niet zo 1 2 3 te zeggen, die expertise hoort meer thuis bij een goede boekhouder of fiscaal adviseur. Maar het lijkt me dat - als het niet direct kan - het wel altijd via een U-bocht mag: lijfrente periodiek laten uitkeren (belast) en vervolgens privé doorstorten bancair (fiscaal aftrekbaar).

Maar wat dat belastingtechnisch voor jou betekent en wat de verdere spelregels zijn, is iets voor een fiscaal adviseur.

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Je mag een spaarproduct eigen woning niet uitbreiden. Of extra stortingen mogelijk zijn, is dan ook afhankelijk van de voorwaarden waaronder je het betreffende product bent aangegaan.

 

Als dat dan mogelijk is, kun je je afvragen of je daarvoor de lijfrente wilt aanwenden: om de stortingen te kunnen doen heb je liquide middelen nodig. Als die liquide middelen zich in de BV bevinden, zijn er verschillende mogelijkheden om die eruit te halen (al dan niet tijdelijk). De inbrenglijfrente (binnen de fiscale grenzen) laten ingaan is er een van, maar wellicht kan een andere optie beter uitpakken.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0
Je mag een spaarproduct eigen woning niet uitbreiden.

My Bad :'(. ik zie nu pas dat het bestaande bankspaarproduct al een SEW is. Mijn opmerkingen hebben betrekking op een willekeurig bankspaarproduct, niet zijnde SEW/BEW

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Wederom bedankt.

 

De liquide middelen in de BV zijn aanwezig, en volgens de voorwaarden van de SEW mogen (binnen de fiscale bandbreedte) extra stortingen plaatsvinden.

 

@ronaldinho, kun je die verschillende mogelijkheden kort toelichten, of gaat dat voor nu te ver? En wat bedoel je precies met "de inbrenglijfrente laten ingaan"?

 

Om zelf ook bij te dragen aan het antwoord: ik vraag me af of je de lijfrenteoverenkomst met de BV (uit 2006) zomaar mag vervangen door een bankspaaroplossing. Ook al vallen ze onder hetzelfde regime, bij de belastingdienst wordt alleen de lijfrente expliciet genoemd als aftrekpost bij stakingswinst. Mischien dat er gewoon geen andere aftrekpost behalve lijfrente is?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Onder lijfrente wordt ook verstaan de lijfrentespaarrekening en het lijfrentebeleggingsrecht, dus in zoverre vormt dat geen probleem. Je kunt de oudedagsvoorziening bij de BV omzetten naar een andere, kwalificerende oudedagsvoorziening. Echter, het omzetten van een lijfrentestamrecht naar een SEW kan niet. Het zijn twee verschillende faciliteiten: pensioen vs. eigen woning. Dat zou betekenen dat je de lijfrente moet laten ingaan (met inachtneming van de fiscale voorwaarden) en vervolgens de (belaste) uitkering kunt gebruiken voor de inleg in de SEW, die zelf niet aftrekbaar is (bij een SEW is het rendement vrijgesteld binnen de maxima, er is geen sprake van de omkeerregeling waarbij de inleg aftrekbaar is en de uitkering volledig belast). Daar komt dan nog bij dat de SEW mogelijk wel ruimte biedt voor extra stortingen, maar dat het overgangsrecht inzake de eigenwoningregeling dat wellicht niet toestaat (afhankelijk van de exacte formulering, maar op basis van het concept 'banksparen' verwacht ik daar wel problemen mee).

 

Het laten ingaan van de uitkering (in eigen beheer) kan met de huidige rente ook nog aanzienlijke gevolgen hebben voor de BV. De uitkering moet worden berekend op grond van commerciele tarieven. Door de lage rente is die uitkering veel lager dan op basis van de fiscale rekenrente van 4%. Aan het einde van het jaar moet de voorziening echter wel op die fiscale grondslagen worden berekend en vindt mogelijk een vrijval van de voorziening plaats: winst en dus belastingheffing bij de BV (tenzij sprake is van verrekenbare verliezen, dan kan het juist gunstig zijn). Daarom is het niet onverstandig om ook eens te kijken naar alternatieven om de liquide middelen prive te kunnen gebruiken, zoals lenen van de BV, extra salaris of dividend. Waarbij overigens ook weer de benodigde zorgvuldigheid betracht moet worden om bijvoorbeeld bestuursaansprakelijkheid te voorkomen.

 

Overigens raken we zo wel erg ver verwijderd van de ondernemingssfeer.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Bedankt ronaldinho, een erg heldere uitleg!

 

Ik ben het ook met je eens dat dit al wat verder af staat van ondernemingsvragen. Toch leek het me goed om dit even op het forum te zetten, ik hoop dat ik het mis heb, maar er zijn zometeen vast meer (oud) ondernemers met een lijfrente (door stakingswinst) en hypotheekrestschuld. Jammer dat die niet (gunstig belast) tegen elkaar kunnen worden weggestreept.

 

Groeten,

Thomas

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 252 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.