• 0

Verplichte ziekenfondsverzekering

Dag allemaal,

 

Even een vraagje voor de zekerheid, want het is me nog niet helemaal glashelder.

 

Onlang begonnen met een eigen bedrijfje. Eenmanszaak. Zeker het eerste half jaar tot een jaar geen of zeer weinig winst. Naast deze bezigheden werk ik gewoon fulltime.

 

Ik heb een brief van de belasting gehad waarin mij een omzetbelastingnummer wordt toegekend.

 

Een paar dagen later krijg ik een brief van de belasting met een negatieve verklaring 2004 voor verplichte ziekenfondsverzekering zelfstandigen. De verklaring is als volgt:

 

Uit de schating van uw inkomen over 2004 is gebleken dat u als zelfstandige niet voldoet aan de voorwaarden voor ziekenfondsverzekering in 2004.

 

Mijn vraag is wat ik nu moet doen. Ik ben als particulier gewoon ziekenfonds verzekerd. Ik ben ook nog gewoon in fulltime dienst bij een werkgever. Moet ik contact opnemen met mijn verzekeraar (Amicon) of is het nu goed?

 

Iemand die er meer kijk op heeft, zodat ik niet voor verassingen kom te staan? Ik heb niet zoveel behoefte om mij particulier te verzekeren.

 

Alvast bedankt!

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

 

Je start dit jaar je eigen bedrijf en hebt daarnaast nog een full time dienstverband. Je kunt voor 2004 ( je startjaar) gewoon ziekenfonds verzekerd blijven. In 2005 is de normale regeling van toepassing.

 

Je hoeft verder geen actie te ondernemen.

www.camelot-legal.nl

Link naar reactie
  • 0

Ben ik het niet helemaal mee eens...

Je moet wel degelijk bezwaar maken tegen deze beslissing, omdat je volgens deze beslissing niet ziekenfondsverzekerd bent. Je krijgt dan ook niets uitgekeerd.

In je bezwaar geef je aan dat je in je startjaar zit.

 

Volgend jaar (2005) ben je (als je nog steeds fulltime erbij werkt wel degelijk particulier verzekerd en zal je je verzekeraar en ook je werkgever moeten inlichten hiervan. Anders blijft je werkgever ziekenfondspremie inhouden en afdragen.

 

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

 

Naar mijn mening hoef je richting de fiscus geen actie te ondernemen. De fiscus weet immers dat de onderneming dit jaar is gestart, en is op de hoogte van de regeling. (als het goed is ;D) Het ziekenfonds krijgt deze verklaring ook. Een belletje naar het ziekenfonds kan natuurlijk altijd.

Doe je dit niet dan kun je een vragenformuliertje verwachten van het Zf.

 

In de bijlage de brochure met de regeltjes.

regelingZK.pdf

www.camelot-legal.nl

Link naar reactie
  • 0

Zo te lezen in de brochure hoef ik inderdaad in mijn startjaar niets te doen. In 2005 zal de belastingdienst de situatie opnieuw bekijken en geldt inderdaad de normale regeling.

 

Ik zal toch eens even de belastinginspecteur gaan bellen morgen. Voor de zekerheid en de situatie even duidelijk uitleggen.

 

Bedankt voor de reacties tot dusver!

Link naar reactie
  • 0

Je hoeft niets te doen. De (negatieve) verklaring die je hebt ontvangen betreft je ziekenfondsverzekering voor zelfstandigen. Deze verklaring wordt jaarlijks verstrekt medio novemeber, waarin het inkomen van het jaar daarvoor getoetst wordt.

 

Als je een positieve verklaring krijgt wil dat zeggen dat je via je aangifte inkomstenbelasting ook voor premie ziekenfondsverzekering zelfstandigen wordt aangeslagen, eventueel verrekend met premies die je via je werkgever al betaald hebt.

 

Los daarvan ben je via je werkgever verzekerd, daar verandert verder niets aan.

Verbind.nl 'Zonder wrijving geen glans'
Link naar reactie
  • 0

Je hoeft niets te doen. De (negatieve) verklaring die je hebt ontvangen betreft je ziekenfondsverzekering voor zelfstandigen. Deze verklaring wordt jaarlijks verstrekt medio novemeber, waarin het inkomen van het jaar daarvoor getoetst wordt.

 

Als je een positieve verklaring krijgt wil dat zeggen dat je via je aangifte inkomstenbelasting ook voor premie ziekenfondsverzekering zelfstandigen wordt aangeslagen, eventueel verrekend met premies die je via je werkgever al betaald hebt.

 

Los daarvan ben je via je werkgever verzekerd, daar verandert verder niets aan.

 

Martijn...vraag nog maar eens de regeltjes na...denk ik..Christiaan had namelijk een Negatieve verklaring ontvangen en geen positieve...dus is het wel tijd voor Actie!

 

Als je voor de zelfstandige ziekenfondsverklaring een negatieve beslissing hebt ontvangen voor 2005 ben je dus niet meer ziekenfondsverzekerd per 1-1-2005.... OOK NIET via je werkgever dan dus, ook al betaald deze misschien wel premie voor je. Je moet je dus per 1-1-2005 dan particulier verzekeren en je ziekenfondsverzekering opzeggen. Meld dit ook bij je werkgever, hij hoeft ook geen premie meer voor jou af te dragen en kan dat bedrag misschien als vergoeding aan jou betalen (Althans dat heb ik met de mijne bedongen).

 

Ziekenfondsverzekeraars kunnen een "boete" rekening brengen van 60 euro per maand...voor het niet tijdig afmelden ...en dat is zonde geld.

 

Christiaan, bel maar even met de belastinginspecteur dan weet je het zeker en laat het hier dan ook even weten want volgens mij zijn er nog een heleboel mensen die het niet zo zeker weten... :-[

 

Lees ook het pdf file'tje van Camelot:

Jouw situatie staat bij punt 4.2.2 situatie 2 bladzijde 13

Situatie 2: In de verklaring staat dat u als zelfstandige niet voldoet

aan de voorwaarden voor ziekenfondsverzekering Dit betekent dat voor u de ziekenfondsverzekering eindigt. U moet dat doorgeven aan het ziekenfonds. Als u dat niet doet,

bent u ten onrechte ingeschreven en moet u het ziekenfonds

achteraf een schadevergoeding betalen. U betaalt geen zieken-fondspremie

meer en u bent aangewezen op een particuliere ziektekosten-verzekering:

meld u hiervoor zo spoedig mogelijk aan.

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

Dat zijn niet heel sympathieke uitdrukkingvormen 2thepoint. Je kan ook stellen dat wij een verschil in zienswijze hebben.

 

Als Christian in loondienst blijft, is hij verzekerd voor ziektenfonds, waarvoor hij premie via werkgever afdraagt. De Negatieve verklaring wil zeggen dat hij daarnaast niet ook nog via de Inkomstenbelasting aangeslagen wordt. Als hij een positieve verklaring krijg is hij ook no steeds via zn werkgever verzekerd, alleen krijgt hij dan via IB ook nog een aanslag ziekenfondsverzekering zelfstandigen, met evt verrrekening van reeds betaalde premies via werkgever.

 

De Negatieve verklaring heeft betrekking op ziekenfondsverzekering voor ZELFSTANDIGEN. dat is iets anders dan zkv in loondienstverban Ga je dus ajb NIET particulier verzekeren va 2005..

Verbind.nl 'Zonder wrijving geen glans'
Link naar reactie
  • 0

Als je een negatieve belastingverklaring krijgt die betrekking heeft op een bepaald jaar zoals 2004 in dit geval, dan mag je ook niet meer zfds verzekerd zijn, maar particulier. ZF-maatschappijen moeten/zijn verplicht de belastingverklaring altijd als uitgangspunt te nemen bij bij vaststelling zfds-recht voor zelfstandige ondernemers, dus positief= zkfds en nagatief= particulier, einde discussie. Je kunt wel een bezwaar indienen bij de belastingdienst zelf, maar niet bij de zfds-maatschappijen. Als je onterecht in het zkfds zit, omdat je een negatieve belastingverklaring hebt gekregen, dan moet je inderdaad een soort van boete betalen. Dit heet in ziekenfondswereld artikel 22. Dit is een bedrag van 3.16 euro die je moet betalen voor iedere dag dat je onterecht zfds verzekerd bent (per maand 94.97 euro) minus de nominale zfds-premie die je reeds betaald hebt (dus niet de premies van je aanvullende verzekeringen!) Het beste is om jezelf particulier te laten verzekeren en intussen een bezwaar indienen bij de belastingdienst, stel dat belastingdienst overstag gaat en dus een positieve belastingverklaring alsnog verstrekt, dan kun je dit bij een zfds-maatschappij met terugwerkende kracht laten corrigeren door in te schrijven met vervroegde inschrijfdatum en/of premierestitutie.

Link naar reactie
  • 0

PS ook al ben je naast zelfstandige ondernemer ook nog in loondienst, dan nog neemt de zfds-maatschappij de belastingverklaring als uitgangspunt, deze krijgt nl. voorrang in zo'n situatie, werkgeversverklaring is dus niet toereikend. Immers belastingdienst houdt rekening met alle inkomsten, dus ook loon uit loondienstverband (in theorie, vandaar die aanrader over bezwaarschrift)

Link naar reactie
  • 0

Als je een negatieve belastingverklaring krijgt die betrekking heeft op een bepaald jaar zoals 2004 in dit geval, dan mag je ook niet meer zfds verzekerd zijn, maar particulier. ZF-maatschappijen moeten/zijn verplicht de belastingverklaring altijd als uitgangspunt te nemen bij bij vaststelling zfds-recht voor zelfstandige ondernemers, dus positief= zkfds en nagatief= particulier, einde discussie.

 

Aangezien er hier sprake is van het starten van de onderneming IN 2004 en er ook nog sprake is van een loondienstbetrekking naast het starten van deze onderneming, is bovenstaand betoog NIET juist. Voor 2004 blijft hij gewoon ziekenfonds verzekerd. Voor 2005 valt hij onder de normale regeling.

 

 

www.camelot-legal.nl

Link naar reactie
  • 0

ChristianJ citeerde zelf: Uit de schating van uw inkomen over 2004 is gebleken dat u als zelfstandige niet voldoet aan de voorwaarden voor ziekenfondsverzekering in 2004

 

Dit zeggen de zfds-maatschappijen in hun bewoordingen hieromtrent:

 

De Belastingdienst toetst het belastbaar inkomen jaarlijks op 1 oktober en meldt de uitkomst aan de zelfstandig ondernemer (niet aan het ziekenfonds) met een positieve of negatieve belastingverklaring.

De Belastingdienst zendt jaarlijks de verklaring in de eerste week van november toe aan de zelfstandig ondernemers.

Op deze verklaring staat of verzekerde wel of niet kan toetreden tot het ziekenfonds.

Het inkomen van de drie getoetste jaren staat vermeld.

De positieve belastingverklaring geeft recht op inschrijving in het ziekenfonds voor een heel jaar.

 

De negatieve verklaring geeft geen recht op inschrijving in het ziekenfonds.

Buiten beschouwing blijven wijzigingen in het inkomen die door de Belastingdienst na 1 oktober worden vastgesteld

(ZFW Artikel 3d Verzekering zelfstandigen met inkomen tot inkomensgrens)

 

Samenloop rechtsgronden:

Als iemand door de belastingdienst als zelfstandig ondernemer wordt aangemerkt wordt altijd zijn totale belastbaar inkomen getoetst aan de inkomensgrens voor zelfstandig ondernemers.

 

Ook als de zelfstandig ondernemer nog een andere rechtsgrond heeft wordt toch zijn totale belastbaar inkomen getoetst aan de inkomensgrens voor zelfstandig ondernemers.

Als het totale belastbaar inkomen onder de inkomensgrens blijft, geeft de Belastingdienst een positieve verklaring en is er recht op een ziekenfondsverzekering. De ziekenfondsverzekeraar hoeft niet de loondienstbetrekking te toetsen, dit is al door de Belastingdienst gedaan.

De reeds betaalde procentuele premie over het loon/de uitkering, zowel het werkgevers- als het werknemersgedeelte, wordt door de Belastingdienst verrekend met de te betalen premie over het belastbaar inkomen. (ZFW Artikel 15a Aantekening 1 Premieheffing zelfstandigen door rijksbelastingdienst)

Als het totale belastbaar inkomen boven de inkomensgrens komt, geeft de Belastingdienst een negatieve verklaring en is er geen recht meer op een ziekenfondsverzekering. De verzekerde moet de verzekering opzeggen. De ziekenfondsverzekeraar schrijft de werkgever aan dat zij geen procentuele ziekenfondspremie meer mogen inhouden per 1 januari van het volgende jaar.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

PDF bestand bevat prima info, komt gewoon overeen met wat ik zei, heb jij het wel goed gelezen? Zie hoofdstuk 1 alinea 5, dat is gewoon een verkorte verzie van wat ik zei. En bel maar twee verschillende zfds maatschappijen op dan weet je het helemaal zeker en in het vervolg gewoon beter lezen. ;D

Link naar reactie
  • 0

 

Hierbij de van belang zijnde tekst. :P

 

Voorbeeld 2

Stel: u werkt in loondienst en u bent ziekenfondsverzekerd.

Vanaf 1 juli start u een onderneming, maar u blijft daarnaast in

loondienst. In de verklaring staat dat u niet voldoet aan de

voorwaarden voor ziekenfondsverzekering in 2004.

U blijft dan in uw startjaar ziekenfondsverzekerd op grond van

uw looninkomsten. U betaalt alleen premie over uw loon of

uitkering. Voor het jaar daarna bekijkt de Belastingdienst uw

situatie opnieuw en is de normale regeling van toepassing.

www.camelot-legal.nl

Link naar reactie
  • 0

Camelot, je hebt helemaal gelijk excuses hiervoor (heb het hier voor de zekerheid aan een collega gevraagd) Mijn verhaal is juist van toepassing op het jaar daarop, dus 2005. Het is juist goed voor Christian dat hij een negatieve verklaring krijgt, want anders had hij nog meer % zfdspremie mogen betalen!

Link naar reactie
  • 0

Ok daar ben ik weer. Inmiddels gesproken met de belasting en de verzekeraar. Allebei vertelden ze mij hetzelfde.

De belastingdienst refereerde overigens aan artikel 3 lid 12 (starters). Ik weet niet precies wat het inhoudt, maar het komt hierop neer:

 

Ik heb een negatieve verklaring gehad, omdat mijn geschatte inkomsten over 2004 hoger is dan EURO 20.800. Als startende ondernemer met daarnaast een dienstbetrekking kan je in je startjaar (voor zolang ie nog duurt) ziekenfonds verzekerd blijven. Je moet dit wel aangeven aan je verzekeraar, anders heb je een probleem.

 

In 2005 zal ik opnieuw een verklaring krijgen van de belastingdienst en zal de gewone regeling gelden. Als mijn geschatte inkomen in 2005 hoger uitkomt dan EURO 20.800 zal ik mij dus particulier moeten gaan verzekeren. Zoals het er nu uitziet blijf ik gewoon in een vaste dienstbetrekking en gaat dat dus ook gebeuren.

 

Deze regeling geldt overigens niet als je door de belastingdienst niet als ondernemer gezien wordt. Een voorbeeld die de belastingman mij gaf was van een leraar die bv. 6 uur in de week bijles tegen betaling geeft en aangeeft dat ie een ondernemer is, is dat dus niet voor de belasting en daarvoor geldt deze regeling niet. Hij zou dus gewoon ziekenfonds kunnen blijven. De verklaring van de belasting is dus alleszeggend.

 

Kortom geldt in zo'n geval: Altijd even contact opnemen met eventueel de belastinginspecteur om te vragen hoe het precies zit. Maar altijd met de verzekeraar, want die moet echt weten waar je mee bezig bent. Anders ben je gewoon niet verzekerd of onterecht verzekerd en moet je waarschijnlijk met terugwerkende kracht boete betalen ofzo.

 

Bedankt voor de reacties allen!!

 

Link naar reactie
  • 0

Je kunt natuurlijk ook gewoon het eerste jaar als je bij je werkgever werkt verlies draaien (fors investeren in van alles en nog wat). Daarmee blijft je totaal inkomen misschien laag genoeg om onder die 20.800 te blijven.. ;D

 

Of denk ik nu te snel door de bocht... 8)

Auto leasen? Eerst bij LeaseVergelijker kijken! | InfoTrade: erkend Adwords Qualified Company

 

Hope is not a strategy!

Link naar reactie
  • 0

 

Dat is wellicht een mogelijkheid ja ;D

 

 

Maar zoals ik van martijnp begreep kan ik me dus het beste niet particulier verzekeren in 2005?

 

Jij schreef:

 

====================

Als Christian in loondienst blijft, is hij verzekerd voor ziektenfonds, waarvoor hij premie via werkgever afdraagt. De Negatieve verklaring wil zeggen dat hij daarnaast niet ook nog via de Inkomstenbelasting aangeslagen wordt. Als hij een positieve verklaring krijg is hij ook no steeds via zn werkgever verzekerd, alleen krijgt hij dan via IB ook nog een aanslag ziekenfondsverzekering zelfstandigen, met evt verrrekening van reeds betaalde premies via werkgever.

 

De Negatieve verklaring heeft betrekking op ziekenfondsverzekering voor ZELFSTANDIGEN. dat is iets anders dan zkv in loondienstverban Ga je dus ajb NIET particulier verzekeren va 2005..

================

 

Maar ik heb toch helemaal geen keus of zie ik het nu weer verkeerd? ???

Ik ben dan inderdaad zkv in loondienstverband verzekerd buiten mijn zelfstandigheid om. Maar als ik nu weer een negatieve verklaring krijg dan geldt deze toch en heb ik geen recht meer op ziekenfonds?

 

Zijn er toevallig niet meer mensen hier die in hetzelfde schuitje zitten die wat meer kunnen vertellen over hoe zij de zaken geregeld hebben?

 

Link naar reactie
  • 0

Christiaan: Lees nog even de post's van mij en Camelot door. Hier staat het heel duidelijk.

 

Ik werk vier dagen bij een baas en kom met dit salaris al boven de 20.800 Euro.

Als direct gevolg daarvan krijg ik elk jaar een negatieve verklaring.

=> Ik ben als zelfstandige (en dus ook als loondienster) Niet ziekenfonds verzekerd.

=> Ik heb me particulier verzekerd.

 

Mijn werkgever houdt van mijn salaris daarom ook geen zfw-premie in (ik geef de werkgever elk jaar een copie van de verklaring)

Met mijn werkgever heb ik wel een vergoeding bedongen voor de particuliere premie. (immers hij hoeft ook geen werkgeverspremie te betalen en is daarom ook goedkoper uit)

 

Egbert Punter

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 153 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.