Ik heb een casus waar ik een aantal specifieke vragen over heb.
Uw hulp en zienswijze wordt gewaardeerd !
Casus:
Man heeft woning met grond en een paar paardenstallen.
Vrouw van de man (wel fiscaal partner, geen eigenaar van de woning) wil een eenmanszaak starten met de volgende activiteiten (stalling paarden en paardrijlessen). de omvang wordt dusdanig dat er geen sprake is van "hobby-activiteiten"
Hiervoor heeft de man een stuk grond gekocht (grenzend aan zijn eigen grond).
De manage-activiteiten vinden plaats voor 100% op het aangekochte stuk grond en deels op de box 1-woning en grond van de man. (de paardenstallen)
De volgende investeringen zijn gepland (en worden door de man gefinancierd)
- extra stallen (op de oude grond)
- verharding van het pad (op de oude grond naar de nieuwe grond)
- manege faciliteiten op de nieuwe grond
Mijn vragen:
- mag de man een commerciële vergoeding vragen voor de het gebruik van de grond en stallen? (of kan dit niet vanwege het fiscaal partnerschap)
- kan de BTW op alle investeringen worden teruggevorderd door de eenmanszaak? (ook voor de investeringen op het Box-1 perceel)
- Zou een VOF ook een optie zijn (man financiert, vrouw onderneemt)?
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Chef10
Chef10
Beste collega's
Ik heb een casus waar ik een aantal specifieke vragen over heb.
Uw hulp en zienswijze wordt gewaardeerd !
Casus:
Man heeft woning met grond en een paar paardenstallen.
Vrouw van de man (wel fiscaal partner, geen eigenaar van de woning) wil een eenmanszaak starten met de volgende activiteiten (stalling paarden en paardrijlessen). de omvang wordt dusdanig dat er geen sprake is van "hobby-activiteiten"
Hiervoor heeft de man een stuk grond gekocht (grenzend aan zijn eigen grond).
De manage-activiteiten vinden plaats voor 100% op het aangekochte stuk grond en deels op de box 1-woning en grond van de man. (de paardenstallen)
De volgende investeringen zijn gepland (en worden door de man gefinancierd)
- extra stallen (op de oude grond)
- verharding van het pad (op de oude grond naar de nieuwe grond)
- manege faciliteiten op de nieuwe grond
Mijn vragen:
- mag de man een commerciële vergoeding vragen voor de het gebruik van de grond en stallen? (of kan dit niet vanwege het fiscaal partnerschap)
- kan de BTW op alle investeringen worden teruggevorderd door de eenmanszaak? (ook voor de investeringen op het Box-1 perceel)
- Zou een VOF ook een optie zijn (man financiert, vrouw onderneemt)?
Alvast dank voor het meedenken.
met vriendelijke groet
Joris Bartelink
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/42011-zakelijk-gebruik-deel-box1-door-fiscaal-partner/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
2 antwoorden op deze vraag