• 0

OB: Bedrag waarover omzetbelasting wordt berekend

Hallo,

Ik heb een viertal vragen voor het indienen van mijn OB:

- Bij 'Bedrag waarover omzetbelasting wordt berekend' plaats ik de omzet zonder/excl. BTW toch?

- Wat dient er te gebeuren bij inkomsten uit EU (buiten)land? Betreft dit altijd 0% BTW?

- Wat dient er te gebeuren bij uitgaven naar EU (buiten)land? Hierover dien ik toch 21% te rekenen en deze bij de voorbelasting op te tellen zodat ik per saldo niets betaal?

- Wellicht een heel domme vraag; maar bij aangifte OB doe je niks met uitgaven die je als bedrijf hebt gedaan binnen NL? Het gaat enkel om de omzet toch?

 

Bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0
Wellicht een heel domme vraag; maar bij aangifte OB doe je niks met uitgaven die je als bedrijf hebt gedaan binnen NL? Het gaat enkel om de omzet toch?

Neu, als jij BTW kunt verrekenen kun je de betaalde BTW over jouw uitgaven terugvorderen, m.a.w. in mindering brengen op de af te dragen BTW, je betaalt alleen het saldo daartussen.

 

Maar, eerlijkheidshalve: dit is zo'n basisvraag dat ik je sterk aanraad om je (eerste?) BTW aangiftes vooral te laten doen of te laten controleren door een boekhouder of administratiekantoor. Die kan je dan ook uitleg geven over de exacte werking

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

- Bij 'Bedrag waarover omzetbelasting wordt berekend' plaats ik de omzet zonder/excl. BTW toch?

Ja

 

- Wat dient er te gebeuren bij inkomsten uit EU (buiten)land? Betreft dit altijd 0% BTW?

Niet helemaal, dit betreft meestal het btw-tarief van het land van de afnemer, waarbij de afnemer zorgt voor de btw-afdracht. Kun je aangeven om wat voor dienst/levering het gaat?

 

- Wat dient er te gebeuren bij uitgaven naar EU (buiten)land? Hierover dien ik toch 21% te rekenen en deze bij de voorbelasting op te tellen zodat ik per saldo niets betaal?

Hierover dien je het btw-tarief te berekenen dat bij die uitgaven hoort. Als het bijvoorbeeld om kersen gaat, geldt het 6%-tarief, maar voor het merendeel zal 21% gelden.

Voor zover je die goederen/diensten voor belaste prestaties gebruikt, mag je die btw inderdaad direct weer aftrekken als voorbelasting. Als jij in je onderneming ook vrijgstelde prestaties verricht (journalistiek, kinderopvang, etc.) dan kan het recht op aftrek beperkt worden, dus kun je niet het volledige bedrag opvoeren bij aftrekbare voorbelasting.

 

- Wellicht een heel domme vraag; maar bij aangifte OB doe je niks met uitgaven die je als bedrijf hebt gedaan binnen NL? Het gaat enkel om de omzet toch?

De voorbelasting die op die uitgaven drukt, kun je terugvragen in rubriek 5b (voorbelasting), wederom voor zover je die uitgaven ook weer gebruikt voor belaste prestaties.

 

 

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 36 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.