Hallo adviseur,

Voor mijn eenmanszaak ben ik bezig met de aangifte inkomstenbelasting.

De aangifte is al bijna klaar. Alleen twijfel ik over een factuur.

Mijn vraag gaat over het volgende;

In 2013 heb ik een factuur gestuurd betreft werkzaamheden wat ik in december 2012 en januari 2013 heb gedaan.

Nu ben ik bezig met de aangifte inkomstenbelasting.

Ik weet dat het werk over 2012 ook in 2012 geboekt moet worden.

Het gaat om een bedrag van 1000 excl BTW

Verwerk ik het zo goed:

Op 31-12-2012 boek ik:

Onderhanden werk/ nog te factureren 500 euro

Aan Omzet 500 euro

De factuur stuur ik 01-02-2013

Nu boek ik:

Debiteuren 1000

Aan omzet 500

Aan onderhanden werk 500

Is dit zo juist?

Moet ik het bedrag van 500 euro in de aangifte I.B. invullen onder het kopje opbrengsten/ wijzigingen voorraad gereed product en onderhanden werk?

Wat is het verschil tussen onderhanden werk en nog te factureren?

Bedankt

Gr Mieke

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/42038-aangifte-inkomstenbelasting-2012/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

• 0

1.) Is dit zo juist?

2.) Moet ik het bedrag van 500 euro in de aangifte I.B. invullen onder het kopje opbrengsten/ wijzigingen voorraad gereed product en onderhanden werk?

3.) Wat is het verschil tussen onderhanden werk en nog te factureren?

Genummerd, voor het gemak:

1.) Ja.

2.) Ja.

3.) Fiscaal gezien geen. Alleen zal meestal “onderhanden werk” in de voorraden consolideren en “nog te factureren” in de vorderingen (maar dat zijn geen onderwerpen waar ‘normale’ MKB ondernemers niet mee te maken krijgen eigenlijk).

• 0

Dat is dan duidelijk.

Ik denk dat u bedoeld bij vraag 3 dat het geen onderwerpen zijn waar MBK ondernemers mee te maken hebben of juist wel?

Voor mijn pensioen heb ik een lijfrente afgesloten. Dit werd me geadviseerd. Ik stort nu jaarlijks een bedrag op een soort van spaarrekening en dit komt pas vrij wanneer ik stop of met pensioen ga.

De adviseur gaf aan dat ik dit in 2012 moest doen en betalen zodat ik zijn kosten nog kon aftrekken in de aangifte. Dit is volgens hem dit jaar komen te vervallen.

Ik heb 1000 euro gestort op de lijfrenterekening en zijn kosten waren in totaal 450 euro.

Nu ben ik bij de vraag gekomen betreft de lijfrente inbreng.

Hier heb ik de naam van het bedrijf ingevuld, het polisnummer en de 1000 euro.

Waar moet ik nu het bedrag invullen wat ik aan mijn adviseur hebt betaald.

Moet dat eronder, zo ja moet er dan bij polisnummer het factuurnummer ingevuld worden? En bij de naam de naam van de adviseur?

• 0

Ik denk dat u bedoeld bij vraag 3 dat het geen onderwerpen zijn waar MBK ondernemers mee te maken hebben of juist wel?

Ik bedoelde inderdaad juist niet (de zin klopte niet helemaal - warm, vakantie, laat enz.)

Als je al een adviseur hebt zoals je schrijft, kan je de rest beter aan hem/haar vragen lijkt mij.

• 0

Blijkbaar uit dat artikel wel, voor 1 januari 2013. Dan lees ik dat je het bij de premie kunt optellen.

{off topic:

Ik vind het overigens wel vreemd dat dit een toelaatbaarheid was in het verleden. Kosten voor het verkrijgen van een lening (huis) kan ik als aftrekbaarheid begrijpen, maar kosten voor prive sparen is mij vreemd. Ik vraag me af hoe het zit (en hoe het gaat worden) met pensioenen op loonbasis.}

• 0
artikel 1.7b Wet Inkomstenbelasting (tekst 2012):

Artikel 1.7b. Gelijkstelling met de premie voor een verzekering

Voor de toepassing van deze wet en de daarop berustende bepalingen wordt met de premie voor een verzekering gelijkgesteld de op de verzekeringnemer drukkende uitgaven ter beloning van de assurantietussenpersoon ter zake van het afsluiten dan wel het verlengen van de desbetreffende verzekering of het incasseren van premies.

In het Nederlands: de kosten van de adviseur die je een lijfrenteverzekering adviseerde waren tot en met 2012 aftrekbaar alsof het premies waren. Ik zou die kosten dus ook invullen onder het kopje 'betaalde premie'. De reden was dat die kosten vrijwel altijd 'verstopt' zaten in de premie, en de premie in zijn geheel aftrekbaar was, en men aanbieders die de kosten níet in de premie verstopten, gelijk wilde behandelen. Laten we het houden op een ijzersterke lobby van de verzekeraars.

Vanaf 2013 luidt artikel 1.7b: [Vervallen per 01-01-2013]

Heb je een goed advies gekregen voor die 450,- ?

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

• 0

Goedemorgen

Het was een kort gesprek. Hij legde uit dat ik voor mijn eigen pensioen moest zorgen.

Hiervoor heeft hij een rekening geopend bij delta loid.

Hier stort ik elke maand wat op.

Als ik het nu dus goed begrijp kan ik het wel aftrekken, maar waar in de aangifte moet ik dit nu invullen?

• 0

Ik zou die kosten dus ook invullen onder het kopje 'betaalde premie'.

Dank voor je toelichting op het advies. Ben je er tevreden mee?

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

• 0

Ik vind mezelf wel een adviseur, maar ik verkoop geen financiele producten zoals levensverzekeringen of lijfrenteproducten. Ik heb wel klanten die naar dit soort producten op zoek zijn. Om die reden ben ik benieuwd naar de diensten die zo'n tussenpersoon levert en welke vergoeding daar tegenover staat.

Uit je beschrijving krijg ik niet de indruk dat deze adviseur zich heel diepgravend in jouw financiele situatie, je verwachtingen, je toekomstplannen, je risico's en je wensen heeft verdiept. Dat zou ik jammer vinden want ik vind dat je voor 450,- meer mag verwachten dan "ik open een lijfrentebankspaarrekening bij DeltaLloyd voor u". Wat je dan precies wel mag verwachten voor 450,- weet ik ook niet, en ik denk dat het nog wel even duurt voor dat dat duidelijk wordt. Vandaar mijn interesse, veel dank voor je toelichting!

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar