• 0

werkkostenregeling (en btw)

Hoi,

 

Naast dat ik ZZP'er ben, zit ik voor een deel ook in loondienst. En onlangs heeft een fitness club mij het volgende voorgehouden:

 

Als mijn werkgever een abonnement voor mij (en collega's) afsluit, kunnen we genieten van fiscale voordelen; de werkkostenregeling: Een bedrijf mag jaarlijks 1,5% van het totale salarishuis aan haar werknemers besteden aan onbelaste vergoedingen en verstrekkingen voor haar werknemers. Fitness valt hier onder.

 

De club rekent als volgt: De fitnesskosten bedragen maandelijks 72 euro. Verdien je 3000 bruto en betaal je 42% belasting? Dan bespaar je dus 42% over 72 euro. Een besparing van 30 euro dus.

 

Een snelle zoekopdracht leverde mij dat dit niet opgaat voor ZZP'ers. Je moet personeel hebben... Dus ik ben voor deze regeling gebonden aan mijn werkgever.

 

Graag stel ik jullie de volgende 3 vragen:

 

[*] gaat de fitness club niet te snel door de bocht? 1,5% van 3000 is maar 45 euro. Dus kan mijn baas wel 72 euro onbelast verstrekken? Of zie ik het verkeerd en ziet de fitness club dat dus correct?

[*] de KVK noemt op haar site de volgende voorbeelden als werkkostenregeling: kerstpakketten, fietsen aan uw werknemers, personeelsuitjes en bedrijfsfitness. Nou hebben wij inderdaad jaarlijks een klein uitje (ik gok +/- 35 euro) en een kerstpakketje (ik gok +/- 25 euro). En maandelijks ook een borrel en een lunch (ik gok +/- 15 euro). Nou zie ik dit alles nooit terugkomen op mijn salarisstrookjes. Maar drukt dit het voordeel verder?

[*] in de 72 euro zit de BTW al inbegrepen. Ik vermoed 6%. Mag mijn werkgever enkel het ex. btw bedrag, zijnde 68 euro, opgeven als onbelast verstrekt? Of is mijn werkgever verplicht de BTW aan mij door te berekenen?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik doe een slotje op dit topic want het heeft idd niets met ondernemen te maken.

 

Wel vanuit mijn professie nog even ageren tegen deze wijze van adverteren door de fitnessclub.

 

Die 1,5% vrije ruimte binnen de WKR is niet alleen bedoeld voor bedrijfsfitness. Er vallen veel meer loonelementen in natura binnen die vrije ruimte, maar dat vergeet de fitnessclub gemakshalve te vermelden. Dat maakt de wijze van adverteren niet chique.

 

groet

Joost

 

HL admin

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 91 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.