• 0

Hoe kan ik controleren of een auto BTW of marge is?

Mijn collega heeft een BTW auto gekocht die achteraf helemaal geen BTW auto bleek te zijn. Nu is die dus bezig met een rechtzaak wat dus veel geld en tijd kost. Hij heeft notabene 4000 euro teveel betaald omdat achteraf bleek dat het geen BTW auto was.

 

Hoe kan ik controleren of een bepaalde auto een marge of een BTW auto is? Dus bijvoorbeeld via de kenteken of via de belastingdienst?

 

Auto die ik wil aanschaffen is een jeep met grijs kenteken voor mijn zaak. Maar er staat er niet bij of het met BTW is of gewoon marge. Ik wil dit van te voren kunnen controleren om problemen te voorkomen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wanneer een ondernemer een auto van een particulier koopt, dan komt het onderwerp BTW bij de aanschaf helemaal niet om de hoek kijken: je betaalt gewoon X euro en dat is het gewoon. Niets met BTW te maken.

 

Als je een auto van een handelaar koopt, dan krijg je een factuur van de handelaar: daar staat gewoon of de handelaar wel BTW in rekening brengt (dat het dus om een “BTW auto” gaat), of dat de handelaar geen BTW in rekening kan brengen (dat het om een “marge auto” gaat dus).

Als ondernemer betaal je natuurlijk pas als je een factuur gekregen hebt. Of tenminste een contract waar duidelijk in staat hoe het bedrag op de factuur straks eruit komt te zien (een soort proforma factuur, dus). Dan zie je toch of het een “BTW- of marge auto” is?

En eerst – vooraf - dan vraag je dat toch gewoon aan de handelaar zo dat je weet hoe het zit?

 

Of is het in dit geval zo dat de koper eerst “blanco” betaald heeft en dan pas een (tegenvallende!) factuur gekregen heeft…? Dat zou dan wel niet al te handig zijn geweest. Zo moet je dat zelf dus zeker niet doen.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

U gaf geen antwoord op mijn vraag. Hoe kan ik van te voren controlleren of een auto marge is of juist BTW? In mijn geval is het een auto met grijs kenteken. Maar of het een btw auto is of juist marge weet ik niet.

 

Op marktplaats zie ik auto's met grijs kenteken die marge zijn. Maar ook auto's met grijs kenteken die BTW zijn. Hoe kan ik specifiek 1 bepaalde auto van te voren controleren of het een BTW of marge auto is?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dat vraag je aan de handelaar en dan zorg je er voor dat je een deugdelijke factuur krijgt (dus met BTW erop, als het geen marge-auto betreft)!

En je betaalt niet voor dat je er zeker van bent dat dit in orde komt.

 

Mijn collega kreeg ook een deugelijke factuur van die handelaar. En achteraf is die dus heel hard belazerd. Hij krijgt geen cent terug. Hij is nu dus bezig met een rechtzaak.

 

En een auto met grijs kenteken hoeft niet perse van een handelaar te zijn. Het kan ook gewoon van een persoon zijn met een bedrijf. Of een persoon die zijn auto heeft geschorst terwijl die dus ook een bedrijf heeft.

 

Want zometeen verkoopt die jou een auto met btw waar jij dus 1000de euro's voor betaald en dat die 1 dag later failliet verklaard en jij dus mag fluiten voor je centjes. Want auto blijkt achteraf gezien geen btw auto te zijn.

 

 

 

Hoe kan ik dus ''Van te voren'' controleren of een bepaalde auto marge of btw is?

Link naar reactie
  • 0

Nee, dat kan niet.

Als een BTW plichtige ondernemer een deugdelijke inkoopfactuur heeft van een andere BTW plichtige ondernemer, dan heeft hij recht op teruggaaf van de voorbelasting (mits hijzelf het goed - in dit geval dus de auto - gebruikt voor met BTW belaste prestaties).

 

Misschien is er iets anders aan de hand met je collega (geen ondernemer voor de BTW? leverancier geen ondernemer voor de BTW? factuur niet goed? etc, etc).

Zorg er voor dat er met jou en je leverancier niet "aan de hand" is, zou ik zeggen.

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0

Wat er met mijn collega is gebeurt is zijn probleem. Ik wil zelf voorkomen dat ik het zelfde fout maak.

 

En die papieren waar over u het heeft is niet water dicht. Als je een auto 20,000 ex btw koopt , dan ben je 4200 euro voor niks kwijt als je wordt belazerd. Je hoeft het niet te geloven maar dit is echt gebeurd. Je kunt belazerd worden met die btw auto's.

 

Ik vraag me daarom af of er een bepaalde manier is om achteraf te controleren of een auto marge is of btw.

Link naar reactie
  • 0

De label "marge-auto" hangt niet aan de auto vast, maar is afhankelijk van de situatie van de verkoper en de omstandigheden van zijn inkoop.

Dat is een zaak tussen hem (de verkoper) en de belastingdienst. Valt door jou niet te controleren.

 

Hoeft ook niet, want als je doet wat van je (als koper) verlangd wordt, dan wordt je niet "belazerd". Maar je moet zeker niet (vind ik dan) betalen aan een schimmige autohandelaar zonder alle paperassen (inclusief factuur en BTW nummer van de handelaar!) goed onder de loep te houden.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 142 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.