• 0

BTW doorlopende posten

Goedemorgen,

 

Op onderstaande kan ik na uitgebreid zoeken geen duidelijk antwoord vinden.

 

Ik verhuur bedrijfswagens. Normaal zouden de huurders in Duitsland zelf Toll moeten betalen. Deze toll is vrijgesteld van mwst.

Ik heb gemakshalve een toll kast in de auto hangen en deze toll word nu dus aan mij belast.

 

Vraag1;

Als ik deze toll 1 op 1 wil doorbelasten moet ik hier dat hoge NL BTW over berekenen of zijn dit doorlopende posten?

Voor mij heeft dit per saldo geen financiele gevolgen, maar voor de fiscus wel.

En ik wil niet het risico lopen op een forse naheffing.

 

Vraag2;

Hoe belast ik deze door aan een buitenlandse debiteur?

 

Vraag3;

Is deze casus hetzelfde voor franse toll welke wel aan Franse BTW onderhevig is?

 

Vraag4;

Wat is een redelijke vergoeding welke ik hiervoor kan vragen?

Ik maak kosten om de kasten te installeren, en de Franse BTW terug te vorderen. Daarnaast loop ik een zeker financieel risico en moet ik alle zaken voorschieten.

 

Vraag5;

Als ik hier een vergoeding voor vraag word dit dan een losse regel op de factuur met BTW of word het hele bedrag dan onderhevig aan BTW?

 

Mijn dank is groot voor het meedenken

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik verhuur bedrijfswagens. Normaal zouden de huurders in Duitsland zelf Toll moeten betalen. Deze toll is vrijgesteld van mwst.

Ik heb gemakshalve een toll kast in de auto hangen en deze toll word nu dus aan mij belast.

 

Vraag1;

Als ik deze toll 1 op 1 wil doorbelasten moet ik hier dat hoge NL BTW over berekenen of zijn dit doorlopende posten?

 

Dit zijn geen doorlopende posten: een doorlopende post wordt op naam en voor rekening van de opdrachtgever (in dit geval de huurder) betaald door de opdrachtnemer (de verhuurder van de auto), dit is niet aan de orde.

Het zijn ook niet aan doorlopende posten gelijkgestelde bedragen, omdat zaken als tolkosten in het buitenland imho niet in het daarover genomen besluit staan genoemd.

 

Ik zou de geheven maut dus gewoon doorbelasten aan de klanten, verhoogd met 21% BTW. De betaalde maut is een bijkomende dienst die opgaat in de hoofddienst (het huren van de auto) en is dus belast tegen het reguliere tarief. Bij de verhuur van bedrijfswagens zal dit voor de huurder ook wel niet zo'n probleem zijn.

 

Vraag2;

Hoe belast ik deze door aan een buitenlandse debiteur?

 

Gewoon op de factuur vermelden en doorbelasten tegen hetzelfde BTW-tarief als de rest van de diensten die op deze factuur staan.

 

Vraag3;

Is deze casus hetzelfde voor franse toll welke wel aan Franse BTW onderhevig is?

 

Ja, ook de Franse péage valt onder deze regeling. Dit is Europa-breed vastgesteld.

 

Vraag4;

Wat is een redelijke vergoeding welke ik hiervoor kan vragen?

Ik maak kosten om de kasten te installeren, en de Franse BTW terug te vorderen. Daarnaast loop ik een zeker financieel risico en moet ik alle zaken voorschieten.

 

Ehm, je kunt er natuurlijk gewoon voor kiezen om de dienst niet aan te bieden en de auto's dus niet uit te rusten met zulke kastjes ;)

 

Wat is redelijk in dit geval? Als ik een auto bij jou huur en ik betaal zelf de tol bij de poortjes dan ben ik een bepaald bedrag kwijt. Nu wil jij waarschijnlijk meer gaan rekenen dan dat bedrag, en de vraag is of ik bereid ben om die meerprijs te betalen. Tja, dat is een kwestie van onderzoek en heeft te maken met lastige vragen als prijselasticiteit en zo. Veel te omvangrijk om hier op dit forum een goed antwoord op te kunnen geven.

 

Waarom maak je dit jouw probleem en niet het probleem van de klant?

 

Vraag5;

Als ik hier een vergoeding voor vraag word dit dan een losse regel op de factuur met BTW of word het hele bedrag dan onderhevig aan BTW?

 

Hetzelfde als hierboven: jij verhuurt de auto (hoofddienst), alle bijkomende diensten vallen onder hetzelfde tarief als de auto. Jij verkoopt geen tolkosten, jij biedt dit aan als bijkomende service - zo moet je er naar kijken. Eventuele winst over deze kosten wordt op dezelfde wijze belast.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Hoi Dennis,

 

Dank voor je heldere antwoord.

Daar ik reeds gefactureerd heb zal ik dit moeten corrigeren.

Is 1 credit met -geen BTW- en 1 debit met -nl hoogtarief- ok?

 

MBT vraag 4

Ik heb deze kasten voor mijn eigen transportwerkzaamheden.

Dit zijn voertuig gebonden en vaak ingebouwde kasten en practisch niet te verwijderen omdat bij controle zal blijken dat er wel een kast uitgeleverd is met alle gevolgen van dien.

 

De overweging is dat als ik de kasten toch laat zitten mij een hoop administratie bespaart word, in de zin van uitzoek werk en doorbelasten van boetes. Dat zijn er vaak een hoop omdat huurauto`s vaak belanden bij uitzendkrachten of chauffeurs met weinig ervaring.

Nadeel is wel dat ik nu moet uitzoeken voor wie de onkosten zijn.

 

Ik neem aan dat klanten voor dergelijke practische zaken wel iets over hebben, al is het maar omdat het in geval van korte huur niet loont om dergelijke zaken te laten installeren.

 

note

Het zelfde geld voor een eurovignet deze boek ik altijd ongeacht of de klant in NL rijd. Het door belasten van deze torenhoge boetes was ik zat.

Link naar reactie
  • 0

Daar ik reeds gefactureerd heb zal ik dit moeten corrigeren.

Is 1 credit met -geen BTW- en 1 debit met -nl hoogtarief- ok?

 

Als je inderdaad 21% BTW over de verhuur van de auto rekent dan zal over de hele factuur dit tarief gehanteerd moeten worden. Crediteren en weer opnieuw factureren tegen het hoge tarief is dan de oplossing. Had je nu voor de huur van de auto 21% gehanteerd en voor de maut geen btw? En stond dit op één factuur?

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Hallo Event-Express,

 

Met alle respect voor Dennis ben ik het er gedeeltelijk niet mee eens. Bij aan doorlopende posten gelijk gestelde bedragen is niet altijd duidelijk wat er onder valt. Ik vind dit redelijk vergelijkbaar met toeristenbelasting. In een ver verleden vond de belastingdienst dat daar BTW over moest worden gerekend. De rechter vond echter van niet. Ik wil je daarom aanraden dit met de belastingdienst te overleggen. Over het algemeen worden heffingen en/of belastingen uitgezonderd ook als deze door een ander worden doorbelast.

 

Naast het feit van doorlopende post, kan je je afvragen of je wel een prestatie levert op het gebied van Toll. Deze prestatie wordt rechtstreeks geleverd aan jouw klant. Jij verzorgt alleen de betaling, als een soort van incasso.

 

Succes, Ido

www.kubus.nl (administratie en belastingen)

Link naar reactie
  • 0

Met alle respect voor Dennis ben ik het er gedeeltelijk niet mee eens.

 

Dat respect is volledig wederzijds.

 

Bij aan doorlopende posten gelijk gestelde bedragen is niet altijd duidelijk wat er onder valt. Ik vind dit redelijk vergelijkbaar met toeristenbelasting. In een ver verleden vond de belastingdienst dat daar BTW over moest worden gerekend. De rechter vond echter van niet. Ik wil je daarom aanraden dit met de belastingdienst te overleggen. Over het algemeen worden heffingen en/of belastingen uitgezonderd ook als deze door een ander worden doorbelast.

 

Op basis van de aangehaalde jurisprudentie noemt de Belastingdienst specifiek de toeristenbelasting als een aan doorlopende post gelijk te stellen situatie. Dat iets vergelijkbaar is met toeristenbelasting, ik zie die vergelijking overigens niet zo 1-2-3, wil nog niet zeggen dat gelijkstelling ook daadwerkelijk toegepast kan worden. In het besluit van de Stas zie ik geen aanknopingspunten voor wat betreft tol. Dat lijkt mij ook lastig omdat bijvoorbeelde de Duitse Maut een regeling van overheidswege is en derhalve vrijgesteld van BTW, terwijl bijvoorbeeld de Franse Péage door een private exploitant wordt geheven en gewoon een met TVA belaste dienst is.

 

Naast het feit van doorlopende post, kan je je afvragen of je wel een prestatie levert op het gebied van Toll. Deze prestatie wordt rechtstreeks geleverd aan jouw klant. Jij verzorgt alleen de betaling, als een soort van incasso.

 

Tja, zo kun je het zien. De prestatie is niet dat je over de weg mag rijden. De prestatie is dat de kosten van het over die weg rijden administratief wordt afgewikkeld door de verhuurder. Waarbij dat een bijkomende prestatie is die op gast in de hoofdprestatie, namelijk het verhuren van de auto. Zo geredeneerd zou er gewoon 21% BTW geheven moeten worden.

 

Wellicht dat een consultatie bij de inspecteur verstandig is. Die kan in ieder geval definitief uitsluitsel geven. Daarop vooruitlopend zou ik in ieder geval vooralsnog over de hele factuur BTW berekenen - daar heeft de fiscus minder moeite mee dan het ten onrechte niet in rekening brengen van BTW.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 139 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.