• 0

BTW correctie privé gebruik zakelijke auto

Mijn zakelijke auto is 15 jaar oud. Cataloguswaarde is zo'n €60.000. De bijtelling is zeer weinig, aangezien de waarde in het economische verkeer niet meer in de buurt komt van de aanschafwaarde.

 

Echter bedraagt de BTW correctie voor privégebruik €900 (1,5% van €60.000). De kans bestaat dat dit aanzienlijk meer is dan de totale BTW aftrek voor deze auto. Ik ging nog uit van het oude systeem waarbij het een percentage van de bijtelling was. Daar heb ik me dus in vergist.

 

Mijns inziens zijn er drie mogelijkheden. Kunnen jullie aangeven of dit correct is?

 

1. BTW correctie privégebruik in aftrek brengen op totale BTW aftrek en dus wellicht meer BTW moeten betalen dan ik aan aftrek heb.

 

2. De verhouding zakelijke privé berekenen en het percentage prive kilometers corrigeren op de €900. Stel 30% privé; €180 correctie privégebruik.

 

3. De auto voor de omzetbelasting privé houden en dus geen BTW over autokosten aftrekken. In dit geval kan ik toch wel van de zakelijke kilometers de BTW terugvorderen als de verhouding zakelijk privé bekend is? Dus in de praktijk hetzelfde als optie 2?

 

 

 

Naast bovenstaande las ik dat er op basis van een rapport van Ecorys ("Zicht op zakelijke (auto)mobiliteit") van uitgegaan mag worden dat de verhouding zakelijk / prive landelijk gemiddeld 25% / 75% is en dat je het totale BTW bedrag op deze manier mag splitsen. Kan iemand me vertellen of dit correct is?

 

Alvast hartelijk dank,

 

Marcel

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

daar zijn de meningen over verdeeld. Ik heb vanuit de Belastingdienst nog nooit melding gekregen van de BTW correctie als onderdeel van de autokosten voor de vaststelling van het bijtellingsplafond.

 

Volgens mijn logica zou de BTW als autokosten er ook bij horen, maar, toch wel deze melding.

 

Zie voorbeeld in pulldown menu (?) bij Ontrekking Privegebruik Auto (IB 2012)

pulldown_autokosten.thumb.JPG.381f8ea799eb04b05764cd1990aabd26.JPG

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 145 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.