• 0

Samenwerken (overeenkomst en BV i.o.)

Beste leden,

 

Gezien ik vrij nieuw ben op dit forum wil ik graag mijn situatie sketchen in de hoop wat advies te kunnen krijgen.

 

Samen met een zakelijke partner ben ik van plan een (flex) bv op te richten. De aandelen binnen de organisatie zijn verdeeld via een 51% - 49% regeling. Daarbij moeten wel beide partners hetzelfde zeggenschap en belangen kunnen hebben. We zijn van plan nu al gelijk een bv op te richten gezien de nieuwe regeling die eind 2012 van kracht is getreden. We zijn nu volop met de ontwikkeling, propositie en instanties bezig en willen in de loop van 2014 investeerders erbij zoeken. Tot die tijd willen we wel al met investeerders rond de tafel. Maar nu wil ik eerst de belangen op papier zetten d.m.v. een samenwerkingsovereenkomst.

 

Er zijn dus nu een aantal vragen:

 

1. Wat hoort er precies in een samenwerkingsovereenkomst te staan?

2. Wat zijn eventuele valkuilen?

3. Is er ergens een goed model te vinden? (Dit zal natuurlijk sterk afwijken van onze situatie, maar is altijd handig)

4. Mis ik nog iets in bovenstaand verhaal m.b.t. het samenwerken?

 

De notaris zal tenslotte op basis van de samenwerkingsovereenkomst de nodige documenten opzetten voor de BV. Bij voorbaat dank voor eventuele reacties!

 

Groet, Dennis

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

We zijn van plan nu al gelijk een bv op te richten gezien de nieuwe regeling die eind 2012 van kracht is getreden.

 

Dat je tegenwoordig een flex-bv kunt oprichten wil niet zeggen dat het daarmee ook de beste oplossing is voor jullie situatie.

 

De aandelen binnen de organisatie zijn verdeeld via een 51% - 49% regeling. Daarbij moeten wel beide partners hetzelfde zeggenschap en belangen kunnen hebben.

 

Waarom kies je dan niet voor een 50%-50% verdeling?

 

1. Wat hoort er precies in een samenwerkingsovereenkomst te staan?

 

De samenwerkingsovereenkomst is een document tijdens de opstartfase, die na oprichting van de BV wordt vervangen door de aanhoudersovereenkomst cq. participatieovereenkomst. Het opstellen van die overeenkomsten is maatwerk. Investeer in een goede adviseur, dat kan je enorm veel ellende schelen in een later stadium. Ooit ga je weer uit elkaar, en zo'n overeenkomst moet zoveel mogelijk twistpunten bij voorbaat ondervangen.

 

Maar je kunt denken aan de aandelenverdeling, waarderingsmethode, vergoedingen, concurrentiebeding, relatiebeding, nevenwerkzaamheden, geheimhouding, geschillenregeling, bevoegdheden/volmachten, winstuitkering, rolverdeling, enzovoorts.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 175 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.