• 0

Belastingdienst en auto van de zaak - kentekencontrole

Camera auto's van Belastingdienst sporen privégebruik op.

 

Excuses als dit in een verkeerd topic staat, het leek mij wel op zijn plaats.

 

Ik lees de laatste tijd steeds over de camera auto's die de Belastingdienst inzet om privé gebruik van zakelijke auto in kaart te brengen. Maar ik begrijp niet hoe dat kan en wat de criteria dan zijn. Bekend is het verhaal van de woonboulevard op zondag, maar als ik nieuwe tafels, bureau's of lampen nodig heb voor de zaak dan kan het best zijn dat ik die op zondag bij een woonboulevard ga bekijken/kopen. Dan is dat toch gewoon een zakelijke rit?

 

Ander voorbeeld, een bekend Nederlands pretpark is een klant van mij. Logisch dat ik die een keer moet bezoeken, met de zakelijke auto. Maar zou dat dan niet kunnen volgens de Belastingdienst?

 

 

_______

modedit: titel verduidelijkt

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik heb het topic verplaatst naar een iets beter passende board: overheid en ondernemers.

 

Camera auto's van Belastingdienst sporen privégebruik op.

 

Excuses als dit in een verkeerd topic staat, het leek mij wel op zijn plaats.

 

Ik lees de laatste tijd steeds over de camera auto's die de Belastingdienst inzet om privé gebruik van zakelijke auto in kaart te brengen. Maar ik begrijp niet hoe dat kan en wat de criteria dan zijn. Bekend is het verhaal van de woonboulevard op zondag, maar als ik nieuwe tafels, bureau's of lampen nodig heb voor de zaak dan kan het best zijn dat ik die op zondag bij een woonboulevard ga bekijken/kopen. Dan is dat toch gewoon een zakelijke rit?

 

Ja, dat is een zakelijke rit. Als je dat kunt onderbouwen is er niets aan de hand. Dergelijke acties hebben meer betrekking op werknemers die stellen privé geen gebruik te maken van de auto van de zaak. Ook die kunnen op zondag voor de zaak op de meubelboulevard moeten zijn, maar dan moet dat ergens terug te vinden zijn (urenadministratie, werken op zondag dus op loonstrook etc.). Bij een constatering zal er ook niet onmiddellijk een boete opgelegd worden. Wel zal je moeten kunnen aantonen dat er een zakelijke reden was waarom je op de woonboulevard was.

 

Ander voorbeeld, een bekend Nederlands pretpark is een klant van mij. Logisch dat ik die een keer moet bezoeken, met de zakelijke auto. Maar zou dat dan niet kunnen volgens de Belastingdienst?

 

Tuurlijk kan dat! Als het een klant is dan zul je ze ongetwijfeld factureren. Ook zal de afspraak te herleiden zijn in jou agenda en die van jouw afspraak op het park. Dat is dan voldoende om aan te tonen dat je vermoedelijk een zakelijke reden had om daar met de auto van de zaak te zijn.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Je hebt wat last van "tunnelvisie" denk ik.. ;D

 

Beide voorbeelden kun je prima verantwoorden.. als jij meubels hebt gekocht bij Ikea en de belastingdienst vraagt wat je op zondag 4 augustus bij Ikea deed, laat je keurig de factuur van je meubels zien. Minste discussie levert natuurlijk een factuur van dezelfde datum op, maar als je binnen een paar weken een factuur van ikea of een andere kantoormeubel leverancier kan tonen zal je dat bezoek echt wel worden vergeven of als zakelijk worden gezien.

 

Net zo met jou klant, als een pretpark jou klant is zullen bezoeken daaraan dus als zakelijk worden gezien.

 

Zoals met elke controle bij de belastingdienst. er is altijd ruimte voor weerwoord of uitleg over het bezoek, Het zijn dus ook geen flitsauto's waar je 1x langsrijd en dan een boete van 25% bijtelling krijgt. er word je gewoon per keer gevraagd wat je daar op dat moment deed, dan geef je antwoord en is het opgelost.

 

Deze controles zijn volgens mij met name aangescherpt / uitgebreid ivm de invoering van de verklaring geen privegebruik voor bestelauto's begin 2012 (of was het 2011) is deze verklaring ingevoerd om de administratieve lasten voor bestelauto gebruikers te beperken. Maar controle / toezicht van die regeling kan alleen maar door een "heterdaadje" want er is immers geen kilometeradministratie (meer) die het zakelijk gebruik moet bewijzen terwijl de norm voor auto's met zo'n verklaring is echt 0 km.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 44 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.