Ter aankoop van een huis privé wil ik ca. 100k uit mijn eigen BV financieren. Ik heb weet van de zakelijke voorwaarden, dit betekent dat ik tegen een zakelijke rente moet lenen. De rente is hierbij opgebouwd uit:
- het U-rendement (bedraagt in aug-2013 1.41%)
- het T-rendement (bedraagt in aug-2013 2.24%)
- een passende extra risico opslag indien de DGA de rente niet terugbetaald
Nu zijn mijn vragen:
1) Dien ik nu het gemiddelde nemen van beide rendementen? ((1.41+2.24)/2)=1,83%
2) Moet ik kijken naar de gemiddelde maandelijkse U- en T- rendementen of het jaarlijks gemiddelde?
3) Hoe bepaal ik een passende extra risico opslag? Mijn fiscalist gaf aan dat dit doorgaans 1% mag zijn.
4) Mijn fiscalist zegt dat de voorwaarden voor een DGA die leent aan zichzelf gunstiger zijn dan een DGA die leent aan derden? Ik kan hier echter geen informatie over terugvinden op de website van de Belastingdienst.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
500o
500o
Hallo,
Ter aankoop van een huis privé wil ik ca. 100k uit mijn eigen BV financieren. Ik heb weet van de zakelijke voorwaarden, dit betekent dat ik tegen een zakelijke rente moet lenen. De rente is hierbij opgebouwd uit:
- het U-rendement (bedraagt in aug-2013 1.41%)
- het T-rendement (bedraagt in aug-2013 2.24%)
- een passende extra risico opslag indien de DGA de rente niet terugbetaald
Nu zijn mijn vragen:
1) Dien ik nu het gemiddelde nemen van beide rendementen? ((1.41+2.24)/2)=1,83%
2) Moet ik kijken naar de gemiddelde maandelijkse U- en T- rendementen of het jaarlijks gemiddelde?
3) Hoe bepaal ik een passende extra risico opslag? Mijn fiscalist gaf aan dat dit doorgaans 1% mag zijn.
4) Mijn fiscalist zegt dat de voorwaarden voor een DGA die leent aan zichzelf gunstiger zijn dan een DGA die leent aan derden? Ik kan hier echter geen informatie over terugvinden op de website van de Belastingdienst.
https://www.verzekeraars.nl/verzekeringsbranche/statistieken/Paginas/AndereStatistieken/Rendementmaatstaven.aspx
Alvast hartelijk dank voor jullie hulp en advies.
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/42498-geld-lenen-uit-eigen-bv-vraag-inzake-zakelijke-voorwaarden/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
26 antwoorden op deze vraag