• 0

Belastingaangifte voor ondernemers doen?

Dag,

 

Als student Journalistiek werk ik zo'n 20 uur per week bij een Nederlands nieuwsmedium. Ik dien elke maand een factuur bij het bedrijf in en ben dus ingeschreven bij de KvK.

 

De Belastingdienst heeft mij gevraagd om over 2012 voor het eerste aangifte voor ondernemers te doen. Het is mij niet gelukt dit vóór 1 april te doen, ik wil het nu vóór 1 september doen.

 

In het aangifteprogramma zie ik allerlei zaken die voor mij onduidelijk (en ik denk niet-relevant) zijn: winst- en verliesrekening, overzicht passiva en activa, desinvesteringsbijtelling enzovoorts. Ik ben 22 en stuur elke maand een factuurtje, that's it, meer niet. :)

 

Móet ik aangifte voor ondernemers doen of kan ik ook gewoon aangifte voor particulieren doen? Mijn inkomsten uit dit werk zou ik dan als resultaat overige werkzaamheden kunnen invullen. Als ik die aangifte voor ondernemers móet dan, is er dan ergens informatie voor dummies? Dat zou zeer welkom zijn :)

 

Met vriendelijke groeten en alvast dank voor uw reactie,

Iwan

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Iwan, welkom op Higherlevel.

 

Begrijp ik je goed dat je maar voor 1 klant werkt?

Heb je ook een btw-nummer en verklaring arbeidsrelatie?

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

Hallo Iwan, welkom op Higherlevel.

 

Begrijp ik je goed dat je maar voor 1 klant werkt?

Heb je ook een btw-nummer en verklaring arbeidsrelatie?

Dag Karen,

 

Hartelijk bedankt voor je snelle reactie!

 

Ik werk - momenteel - inderdaad voor één klant, de kans dat ik op korte termijn voor meerdere klanten (langdurig) ga werken is klein. Ik heb een btw-nummer (mijn journalistieke werk is overigens btw-vrij) en een VAR-wuo bij de klant ingediend toen ik daar begon met werken.

 

Hopelijk kan je met deze informatie beter bepalen wat/hoe ik aangifte moet doen, ik lees graag je advies. Nogmaals hartelijk bedankt!

 

Vriendelijke groeten,

Iwan Verrips

Link naar reactie
  • 0

Als ik het zo lees is er geen sprake van ondernemerschap voor de inkomstenbelasting. Met slechts 1 opdrachtgever vraag ik me af hoe je een VAR-wuo hebt gekregen? Het lijkt er eerder op dat je voor 20 uur per week in dienst bent van een werkgever.

 

Je kunt in de ondernemersaangifte in principe alles wat met de onderneming te maken heeft op 0 zetten en je inkomsten en kosten aangeven als resultaat uit overige werkzaamheden. Ik vermoed dat de belastingdienst dit wel zal accepteren.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Als ik het zo lees is er geen sprake van ondernemerschap voor de inkomstenbelasting. Met slechts 1 opdrachtgever vraag ik me af hoe je een VAR-wuo hebt gekregen? Het lijkt er eerder op dat je voor 20 uur per week in dienst bent van een werkgever.

 

Je kunt in de ondernemersaangifte in principe alles wat met de onderneming te maken heeft op 0 zetten en je inkomsten en kosten aangeven als resultaat uit overige werkzaamheden. Ik vermoed dat de belastingdienst dit wel zal accepteren.

Dat Marjan, hartelijk bedankt voor je reactie. Ik heb inmiddels aangifte gedaan op de manier zoals jij dat aangaf.
Link naar reactie
  • 0

Hallo Iwan,

 

Fijn dat het aangifte doen inmiddels gelukt is.

 

Naast het advies van Marjan vraag ik me eigenlijk af of jij onterecht een VAR-wuo hebt aangevraagd (niet alleen gekregen dus). Mag ik aannemen dat het nieuwsmedium daarom heeft gevraagd?

 

Misschien kan de Belastingdienst zelf of iemand met veel kennis daarover even reageren of je niet een andere VAR had moeten aanvragen toen je wist dat je maar voor één klant zou werken naast een studie. Klinkt alsof je eigenlijk een VAR row moeten hebben of zelfs helemaal geen VAR, maar ben geen VAR-deskundige.

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

Hoi Iwan,

De Belastingdienst zal blij met je zijn! Laat je zo gemakkelijk de MKB-winstvrijstelling lopen? Ik kan natuurlijk niet op afstand je ondernemerschap beoordelen, maar je hebt wel in de hand dat je je meer als ondernemer gaat gedragen. Ook parttime ondernemers genieten belastingfaciliteiten. Dit wordt weleens vergeten.

Stel dat je bijverdiensten dit jaar E 10.000 bedragen. Stel dat je dit mag aangeven als 'winst uit onderneming'. Dan hoef je slechts belasting te betalen over E 8.600. Stel dat jouw 'toptarief' 42% bedraagt (inkomen in box 1 is dan tussen de E 20.000 en E 55.000), dan levert jou dit een belastingvoordeel op van E 588! Tel uit je winst.

Overigens kun je ervoor kiezen voor 2012 een 'herziene' aangifte in te dienen. Verzeker jezelf er wel van dat je terecht als ondernemer bent aangemerkt in 2012.

Voor meer grip op je financien

doe een fiscale check

Voor een oplossing van jouw belastingprobleem

vraag advies

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 176 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.