• 0

Gevolgen later bijschrijven in BV

Hallo,

 

Ik wil samen met een vriend een BV starten. Momenteel ben ik alleen nog in loondienst en kan ik geen inschrijving doen. We hebben bedacht dat hij in eerste instantie de BV start en ik in loondienst blijf. We werken alleen wel gezamelijk ongeveer evenveel voor de BV op 50/50 basis dus. (in de aonduren hard werken dus) Het plan is dat ik over anderhalf jaar stop met loondienst en mezelf bij ga schrijven in de BV. (of zelf een holding inschrijf en voor 50% ga participeren in de reeds bestaande BV. De verwachting is echter dat dan de werkmaatschappij behoorlijk wil middelen heeft. Mag mijn vriend zomaar 50% van die aandelen weggeven conform hetgeen we nu afspreken?

 

Alvast dank!

 

Robin

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dus... je gaat anderhalf jaar lang arbeid voor een BV verrichten zonder formele relatie met de BV, en hoopt dat je vriend daarna de helft van de aandelen aan je weggeeft in ruil daarvoor? Lijkt me dat de fiscus dat geen goed plan vindt. Op een of andere manier moet dat werken resulteren in een inkomen, en daarover wil de fiscus graag belasting heffen.

 

En waarom denk je dat je geen BV (mede) op kunt richten zolang je nog in loondienst bent? Wellicht omdat je werkgever je geen toestemming geeft? Dan zal hij bovenstaande constructie ook niet toejuichen denk ik.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Dat klopt, ik heb dan geen formele relatie met de BV. Mijn vraag is juist wat de exacte regels zijn. Mag iemand in dit geval mijn vriend 50% van de aandelen "zomaar" weggeven? Zo niet, wat komt daar dan bij kijken?

Nee, dat mag niet. Als hij die aandelen weggeeft, dan zit daar een belaste waarde in. Waarom waarom kun je niet nu al aandeelhouder worden?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 60 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.