• 0

Klant voert bestelling uit naar Bonaire, hoe zit het met de BTW?

Een zakelijke klant op Bonaire heeft bij ons een aankoop gedaan voor gebruik op Bonaire. Afleveradres is een expediteur in Nederland. Klant meldt:

 

"Aangezien de producten uitgevoerd worden zal de BTW naar Bonaire verlegd worden. Ik neem aan dat u dan zonder BTW kan leveren. Dit doe ik vaker met andere leveranciers, ik stuur je dan t.z.t. de douane documenten op zodat u een bewijs hebt dat de producten daadwerkelijk uitgevoerd zijn."

 

De bestelling wordt vooruit betaald. Hoe moeten we nu precies handelen? Factuur met BTW toezenden en later verrekenen als wij van de klant een stempel van bewijs van uitvoer op de factuur terug ontvangen? Klant zegt dat er op Bonaire geen BTW-nummer zijn, wel CRIB-nummers.

 

Bij de belastingtelefoon douane wordt gezegd dat wij zelf een bewijs van uitvoer moeten aanvragen. Klopt dat, en hoe gaat dat in z'n werk? We leveren op een Nederlands afleveradres.

 

In zie door de bomen het bos niet meer, weet iemand hoe dit precies zit en wat we zouden moeten doen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Een zakelijke klant op Bonaire heeft bij ons een aankoop gedaan voor gebruik op Bonaire. Afleveradres is een expediteur in Nederland. Klant meldt:

 

"Aangezien de producten uitgevoerd worden zal de BTW naar Bonaire verlegd worden. Ik neem aan dat u dan zonder BTW kan leveren. Dit doe ik vaker met andere leveranciers, ik stuur je dan t.z.t. de douane documenten op zodat u een bewijs hebt dat de producten daadwerkelijk uitgevoerd zijn."

 

Als jij zorgt voor de verzending naar Bonaire dan exporteer jij en factureer je met 0% BTW. Nu zorgt de klant voor verzending naar Bonaire en exporteer je niet. Je levert namelijk naar een expediteur en weet niet wat er met de goederen gaat gebeuren. Die kunnen namelijk net zo goed in Nederland blijven. En omdat je niet exporteert is gewoon het Nederlandse BTW-tarief van toepassing. De klant moet die BTW maar terugvorderen bij de Belastingdienst.

 

Nu komt deze situatie natuurlijk vaker voor, en er is dus een mouw aan te passen. Je mag het 0%-tarief toepassen voor deze levering, maar moet wel aantonen dat de goederen de EU hebben verlaten. Dat kan bijvoorbeeld door middel van de douanebescheiden die jouw klant toezegt. Probleem is dat je natuurlijk niet weet of die bescheiden ook komen. Je loopt dus het risico dat je zelf opdraait voor het BTW-bedrag. Afhankelijk van de relatie die je hebt met de klant kun je dit risico nemen.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Top Dennis, dank voor je antwoord. Verhelderend.

 

Ik wil de klant voorstellen dat wij nu een factuur sturen met BTW. Als de klant hier een stempel van de douane op laat zetten en wij de factuur retour krijgen, dan verrekenen we met terugwerkende kracht de BTW. (Daar moet de klant dan maar op vertrouwen en zo niet dan maar geen koop.)

 

Maar hoe doe ik dat dan administratief? De factuur in z'n geheel crediteren, en vervolgens een factuur met 0% BTW maken? Of moet dat dan anders?

Link naar reactie
  • 0

allo Marco,

Waarom verkoop je eea niet FOB Laadhaven?

 

1) jij weet zeker dat de goederen de EU daadwerkelijk verlaten omdat je een vrachtbrief krijgt van de "vervoersmaatschappij / expediteur"

2) jij laat dan zelf het uitvoer doc opmaken en krijgt via de betreffende douane expediteur netjes een "confirmation of exit" als het douane document(en dus ook voor 99.9% zeker de goederen) de EU verlaten.

 

Dit kost wel wat tijd en geld maar je bent dan wel zeker dat je later niet klem komt met de BTW en je klant hoeft de BTW niet voor te schieten + je hebt het probleem niet met buitenlandse BTW nummers?!

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 144 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.