• 0

Website Onderhoud

Hallo mensen,

 

Ik zat even met de volgende vraag. Ik ben onlangs gestart met een computerservice en webdesign bedrijfje. Nu ben ik eigenlijk benieuwd naar de oplossingen van anderen. Ik heb nog niet veel kunnen vinden hierover, maar misschien zoek ik niet goed?

 

Stel ik ontwikkel een website voor iemand. Die wil ook graag dat zijn website onderhouden blijft en wil dat laten doen door mij. Welke constructies hebben jullie daarvoor? Contracten etc... Welke prijzen berekenen jullie. Een vaste prijs per maand of gewoon het uurtarief.? Nou ja, er zijn verschillende manieren te bedenken natuurlijk, maar ben benieuwd wat de webdesigners onder ons daar mee doen.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hi,

eeen korte reactie van de andere kant van de tafel. Had hetzelfde probleem als je klant. Voor het onderhoud van mijn site maak ik sinds kort gebruik van een student HBO grafimedia, 3-jaars, 8 uur per week, minimumloon.

Specialist op het gebied van "advertising by products",

vinder van het juiste geschenk voor uw doel.

Link naar reactie
  • 0

Ik onderhoud een aantal (webbased) software producten en sites en reken gewoon uurtarief. Maar alleen voor dingen die langer dan 5 minuten duren. Hele kleine aanpassingen (d/t veranderen o.i.d.) pas ik gewoon even aan. Veel mensen hebben een hekel aan de direct tijdschrijven aanpak (wordt ook wel eens de advocaten aanpak genoemd) Bij teveel kleine aanpassingen ga ik natuurlijk op een gegeven moment wel rekenen (staffel van 10 wijzigingen o.i.d.) Beetje vinden van een balans.

 

Voor regelmatig onderhoud ook een regelmatige vaste factuur .

 

Ook kun je kiezen om de klant zelf de site te laten onderhouden door een CMS of ze dreamweaver o.i.d. aan te laten schaffen. Dat laatste heb ik inmiddels twee keer gedaan en werkt prima. De hele site zit in templates die niet gewijzigd kunnen worden en de klant kan verder lekker 'prutsen'

 

Vraag je ook af of het onderhoud uberhaupt interessant voor je is. Als een klant je 3x per jaar een nieuw stukje tekst aanlevert is dit misschien niet meer zo. Ze bellen nl. wel op het moment dat het jou niet uitkomt en willen het gelijk op hun site hebben staan. Ook kost een kleine wijziging in mijn code (minder van toepassing op sites) me ontzettend veel tijd om weer terug te komen in hoe het allemaal ook al weer werkt. Die extra tijd is onevenredig duur met de aanpassing en die factureer ik dan ook niet 100%. Wel probeer ik wijzigingen te verzamelen om dat effect te beperken.

Link naar reactie
  • 0

Dat is absoluut waar. Ik ben er ook niet voor om voor alle kleine dingen meteen een factuur te gaan sturen. Je weet nooit waar de kleine dingen goed voor zijn. Tot op zekere hoogte en binnen een bepaalde tijdslijn is het wellicht ook een onderdeel van je service op je dienstverlening.. Het zijn de kleine dingen die het doen niet waar? Maar aan de andere kant moet moet je ook oppassen met te veel kleine dingen.

 

Ik moet de gulden middenweg zien te vinden en het hangt inderdaad af met welke klant je te maken hebt.

 

Thanx!

Link naar reactie
  • 0

Nog een tip om die balans op het juiste punt te zetten: automatiseer zoveel mogelijk om de tijd voor de kleine dingen te minimaliseren. Ik heb nu voor twee sites scripts draaien die automatisch de site (grotendeels door de klant bijgehouden) synchroniseert op mijn machine, het zaakje in versiebeheer gooit en daarna mijn wijzigingen (templates o.i.d.) weer op de site zet en weer alles in het versiebeheersysteem zet. Hoef er zelfs geen wachtwoord voor in te typen (maar wel op een veilige manier) Alleen het wijzigen kost dus tijd en mocht het fout gaan kan ik zonder tijd verlies ook weer terug. Scheelt aardig wat tijd.

 

Maar aan de andere kant moet moet je ook oppassen met te veel kleine dingen.

En soms ga ik gewoon even lekker uit m'n dak en bouw ik op een saaie avond 'even' iets voor een klant in m'n vrije tijd omdat het een enorme uitdaging is. Afgelopen weekend een genetisch algoritme geschreven om een tafel indeling te maken voor 150 gesprekken tussen ca 300 mensen en 40 tafels. Beetje overkill maar wel leuk!

Link naar reactie
  • 0

Ik heb nu voor twee sites scripts draaien die automatisch de site (grotendeels door de klant bijgehouden) synchroniseert op mijn machine, het zaakje in versiebeheer gooit en daarna mijn wijzigingen (templates o.i.d.) weer op de site zet en weer alles in het versiebeheersysteem zet.

 

Mag ik aannemen dat je geld rekent voor deze grandioze vinding? Dit lijkt me typisch iets voor een onderhoudscontract.

Olaf Janssens

www.anasign.com

Link naar reactie
  • 0

Mag ik aannemen dat je geld rekent voor deze grandioze vinding? Dit lijkt me typisch iets voor een onderhoudscontract.

 

Het aan elkaar knopen van drie stukjes software (ssh, cvs en rsync) kun je moeilijk een grandioze vinding noemen. Ik reken er momenteel ook niets voor. Het is maar beperkt een service voor de klant, hij kan bv. niets met het versiebeheersysteem. Alleen voor mezelf is het erg prettig dat ik snel wijzigingen ongedaan kan maken. Verder doe ik erg weinig onderhoud aan die sites en is een onderhoudscontract dus een beetje onzinnig.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 156 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.