We hebben hier al wel eens eerder gesproken over incassokosten en de WIK (wet Normering Buitengerechtelijke Incassokosten) en toch is het mij nog niet geheel duidelijk.
Ik ga er even vanuit dat de klant een particulier is (of een bedrijf waarmee geen andere voorwaarden zijn overeengekomen zodat de WIK dan ook van toepassing is)
De WIK geeft aan wat de max. incassokosten en rentekosten dan zijn.
Laten we het simpel houden met een voorbeeld:
Nota-1 E 1000,- excl. BTW
en de incassokosten (1e schaal) is dan 15%.
Vraag-1: Incassokosten over welk bedrag ?
Klopt het dat de incassokosten in dit voorbeeld E 181,50 zijn (15% over incl. BTW bedrag) ?
Vraag-2: Hoe incassokosten bij meerdere nota's.
De klant heeft meerdere nota's openstaan.
De WIK zegt in art. II-6: Indien de schuldenaar voor meer dan 1 vordering
door schuldeiser kan worden aangemaand dan dient dit in 1 aanmaning te geschieden.
Begrijp ik het goed dat je een klant die meerdere nota's open heeft staan toch maar 1x incassokosten kunt berekenen.
Er staat me bij dat energiebedrijven juist waarschuwen dat de incassokosten per nota zijn.
Volgens de WIK moet als de klant te laat is met betalen een herinnering gestuurd worden met aankondiging
van de incassokosten.
Dus na overschrijving van de betaaltermijn met 7 dagen stuur ik een herinnering waarin ik attendeer op de dreiging van incassokosten als er nu niet vlug betaald wordt (de WIK praat in artikel II.5 over 14 dagen na aanmaning)
We gaan even verder met ons voorbeeld:
We stuurden een nota-1 op 1 jan. van E 1210,- incl. BTW met betaaltermijn 30 dagen.
De nota wordt niet betaald.
Als ik het nu goed begrijp stuur je dan op 8 feb. een notaherinnering met vooraankondiging van dreigende incassokosten.
En dan stuur je -min 14 dagen later- op 23 feb. een aanmaning met daarbij opgenomen de incassokosten en de actuele rentekosten (want de rentekosten kunnen nog groeien).
Vraag-3: klopt deze handelwijze ?
Vraag-4: naamgeving Aanmaning
In de WIK wordt expliciet over 'aanmaning' gesproken.
In voorgaande alinea praat ikzelf over Notaherinnering als er sprake is van aankondiging van incassokosten
en van Aanmaning als het 2e schrijven betreft met daarbij opgenomen de incassokosten.
Is dat goed zo of kan ik beter de naamgeving wijziging ?
Mijn klant heeft een abonnement en neemt maandelijks diensten af en krijgt daarvoor maandelijks een nota.
Dus dan krijgt mijn klant op 1 feb. een 2e nota (ook E 1210,-)
Laten we even aannemen dat er geheel niets betaald wordt en dat het 8 maart wordt:
Dan heb ik op 8 maart dus een vordering van E 1210,- +incassokosten + rentekosten van de 1e nota
en dan moet ik inzake de 2e nota een notaherinnering sturen,
waarin ik aankondig dat er voor de 2e nota ook incassokosten dreigen te komen als er niet binnen 14 dagen wordt betaald.
Als ik in die notaherinnering nu ook de 1e nota opneem,
dan lijkt ook daarvoor de aankondiging van incassokosten van toepassing en dat moment van aankondiging is voor de 1e nota al verlopen.
Zodoende Vraag-5: Als je een notaherinnering voor die 2e nota stuurt met aankondiging kosten (wat de WIK verlangt)
en er staat nog een oudere nota-1 open (waarvoor je al notaherinnering en aanmaning hebt gestuurd wat zou dan de inhoud van de nieuwe notaherinnering moeten zijn (alleen nota-2 of ook nota-1 erbij) ?
Vraag-6: BTW
Als ik het goed begrepen heb uit een eerdere discussie, doe je incassokosten niet als factuur boeken en meenemen in je BTW-aangifte.
Mocht je klant echter uiteindelijk betalen met incasskokosten erbij, hij betaald bv E 200,00 extra, zijnde incassokosten E 181,50 + E 18,50 rentekosten
Hoe werk je dit dan administratief af kwa BTW ?
Vraag-7: Ingebrekestelling
Vroeger had 'een Ingebrekestelling' een functie maar volgens mij is dat nu niet meer het geval. Klopt dit ?
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
LittleBit
LittleBit
We hebben hier al wel eens eerder gesproken over incassokosten en de WIK (wet Normering Buitengerechtelijke Incassokosten) en toch is het mij nog niet geheel duidelijk.
Ik ga er even vanuit dat de klant een particulier is (of een bedrijf waarmee geen andere voorwaarden zijn overeengekomen zodat de WIK dan ook van toepassing is)
De WIK geeft aan wat de max. incassokosten en rentekosten dan zijn.
Laten we het simpel houden met een voorbeeld:
Nota-1 E 1000,- excl. BTW
en de incassokosten (1e schaal) is dan 15%.
Vraag-1: Incassokosten over welk bedrag ?
Klopt het dat de incassokosten in dit voorbeeld E 181,50 zijn (15% over incl. BTW bedrag) ?
Vraag-2: Hoe incassokosten bij meerdere nota's.
De klant heeft meerdere nota's openstaan.
De WIK zegt in art. II-6: Indien de schuldenaar voor meer dan 1 vordering
door schuldeiser kan worden aangemaand dan dient dit in 1 aanmaning te geschieden.
Begrijp ik het goed dat je een klant die meerdere nota's open heeft staan toch maar 1x incassokosten kunt berekenen.
Er staat me bij dat energiebedrijven juist waarschuwen dat de incassokosten per nota zijn.
Volgens de WIK moet als de klant te laat is met betalen een herinnering gestuurd worden met aankondiging
van de incassokosten.
Dus na overschrijving van de betaaltermijn met 7 dagen stuur ik een herinnering waarin ik attendeer op de dreiging van incassokosten als er nu niet vlug betaald wordt (de WIK praat in artikel II.5 over 14 dagen na aanmaning)
We gaan even verder met ons voorbeeld:
We stuurden een nota-1 op 1 jan. van E 1210,- incl. BTW met betaaltermijn 30 dagen.
De nota wordt niet betaald.
Als ik het nu goed begrijp stuur je dan op 8 feb. een notaherinnering met vooraankondiging van dreigende incassokosten.
En dan stuur je -min 14 dagen later- op 23 feb. een aanmaning met daarbij opgenomen de incassokosten en de actuele rentekosten (want de rentekosten kunnen nog groeien).
Vraag-3: klopt deze handelwijze ?
Vraag-4: naamgeving Aanmaning
In de WIK wordt expliciet over 'aanmaning' gesproken.
In voorgaande alinea praat ikzelf over Notaherinnering als er sprake is van aankondiging van incassokosten
en van Aanmaning als het 2e schrijven betreft met daarbij opgenomen de incassokosten.
Is dat goed zo of kan ik beter de naamgeving wijziging ?
Mijn klant heeft een abonnement en neemt maandelijks diensten af en krijgt daarvoor maandelijks een nota.
Dus dan krijgt mijn klant op 1 feb. een 2e nota (ook E 1210,-)
Laten we even aannemen dat er geheel niets betaald wordt en dat het 8 maart wordt:
Dan heb ik op 8 maart dus een vordering van E 1210,- +incassokosten + rentekosten van de 1e nota
en dan moet ik inzake de 2e nota een notaherinnering sturen,
waarin ik aankondig dat er voor de 2e nota ook incassokosten dreigen te komen als er niet binnen 14 dagen wordt betaald.
Als ik in die notaherinnering nu ook de 1e nota opneem,
dan lijkt ook daarvoor de aankondiging van incassokosten van toepassing en dat moment van aankondiging is voor de 1e nota al verlopen.
Zodoende Vraag-5: Als je een notaherinnering voor die 2e nota stuurt met aankondiging kosten (wat de WIK verlangt)
en er staat nog een oudere nota-1 open (waarvoor je al notaherinnering en aanmaning hebt gestuurd wat zou dan de inhoud van de nieuwe notaherinnering moeten zijn (alleen nota-2 of ook nota-1 erbij) ?
Vraag-6: BTW
Als ik het goed begrepen heb uit een eerdere discussie, doe je incassokosten niet als factuur boeken en meenemen in je BTW-aangifte.
Mocht je klant echter uiteindelijk betalen met incasskokosten erbij, hij betaald bv E 200,00 extra, zijnde incassokosten E 181,50 + E 18,50 rentekosten
Hoe werk je dit dan administratief af kwa BTW ?
Vraag-7: Ingebrekestelling
Vroeger had 'een Ingebrekestelling' een functie maar volgens mij is dat nu niet meer het geval. Klopt dit ?
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/42622-incassokosten-na-de-wik/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
22 antwoorden op deze vraag