• 0

Probleem met aandelenverdeling

Beste allen,

 

Vorig jaar werden ik en mijn collega benaderd voor een grootschallig internet concept. Hij had een idee en vroeg of wij samen met hem dit wilden opstarten. Wij zijn in dit verhaal dus de co-founders en creatives (verantwoordelijk voor concept, marketingcommunicatie, ontwerp en alle bijkomende dingen).

 

Een jaar later is van dat idee weinig over behalve een zeer klein gedeelte en hebben wij van dat idee een enorm concept gemaakt. Nu wordt het echter allemaal serieus. De BV is gestart... en er is een nieuw persoon bij die het financiële werk verricht.

 

Het probleem is dat de starter zoveel van de aandelen verdeling in handen wil hebben omdat hij met het idee kwam. Ik en mijn collega zijn helemaal eens dat hij de meerderheid hoort te krijgen, maar niet bij zon grote marge. Boven alles wij hebben het leeuwendeel van het werk voor handen en omdat het origineel idee bijna niks meer bevat van het huidige. (dus ook de intellectuele eigendom ligt bij ons).

 

Ik stelde daarom dit voor:

 

We splitsen de aandelen op in 51% en 49%. 51% mag het bedrijf nooit verlaten en mag enkel door elkaar worden opgekocht tegen een rendement over 4 jaar.

 

De verdeling binnen de 51% is:

 

Starter 21%

Cofounder 1: 10%

Cofounder 2: 10%

Co owner (nieuwe): 10%

 

En de overige 49% wordt tijdelijk over ons verdeeld tot dit uit handen wordt gegeven aan investeerders. De bijkomende regel is dat niemand individueel ooit meer dan 51% mag bezitten en ieder 25% stemrecht heeft ongeacht aandelen verhouding.

 

Wat vinden jullie van deze constructie?

 

De starter zelf kom namelijk met een plan waarbij hij circa 31% van de aandelen heeft en wij echter 6.7% van de 51% en de overige 49% wordt ook nog in zijn voordeel verdeelt.

 

Wij vinden gewoon dat hij absoluut niet het recht heeft op zon groot aandeel tegenover inzet en moeite die we ervoor moeten doen. Hoe kan je dit het beste oplossen?

 

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Persoonlijk zou ik 21/10/10 niet doen als ik jullie was.

Goed hij heeft het eerste idee. Maar hoeveel % van idee is nu in het concept. Als ik je hoor zijn er veel nieuwe ideeën en is het oorspronkelijke idee een klein onderdeel.

Daarnaast: jullie deden het leeuwendeel van het werk. Blijft dat zo? of gaan anderen meer doen?

 

Als laatste denk ik te begrijpen dat de nieuwe financiële persoon ook 10% krijgt. Waarvoor? Hij heeft niet het idee gehad, hij heeft niet het leeuwendeel gedaan want dat hebben jullie gedaan. Toch zou die dan hetzelfde krijgen...?!

 

Ik zou eerder denken aan:

Starter 17%

Cofounder 1: 13%

Cofounder 2: 13%

Co owner (nieuwe): 8%

 

of:

Starter 15%

Cofounder 1: 14%

Cofounder 2: 14%

Co owner (nieuwe): 8%

 

Natuurlijk zijn % moeilijk te zeggen zonder te weten wie wat gaan doen of wat inbrengt.

Wie brengt geld in en hoeveel?

Wie gaat welke werkzaamheden doen?

Hoe verhouden de werkzaamheden zich ten opzichte van elkaar?

 

Jullie lijken vooral naar het verleden te kijken maar denk ook eens aan de toekomst. Wie doet dan wat?

www.8D-games.nl Serious Games, Gamercials & Apps

Link naar reactie
  • 0

 

Wat is 'een groot concept'?

 

Is er al iets, een website of iets anders?

 

Is dat al te waarderen, op basis van deelnemers of inkomsten?

 

Is er iets vastgelegd: domeinnamen, overeenkomsten, correspondentie?

 

Je kan vanalles vinden en willen, maar als je pas onderweg zaken gaat regelen zul je moeten onderhandelen en dus je argumenten goed op een rijtje hebben. Nu kan iedereen van alles claimen. Gevolg is dat je ruzie krijgt over de verdeling van een denkbeeldige (of nu nog kleine) taart, terwijl je beter af bent met een kleine punt van een grotere taart.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

bedankt voor de reacties.

 

Een groot concept, social media platform met alle functies en toekomstige functies tot in detail en uitwerking (behalve coderen dit wordt uitbesteed via de investering).

 

Alles is nog in constructie dus niks staat online. Er zijn dus nog geen inkomsten of dergelijke. De enige investering van binnen het bedrijf (de starter) zelf is circa 500 euro aan huur en 200 voor office supplies. Onze investering is dat wij als creatief team honderden uren kwamen werken en geen uren factureerden maar aandelen kregen.

 

De starters rol op dit moment is contacten leggen met andere bedrijven voor bepaalde licenties.

 

Het is inderdaad vervelend dat we pas zo laat zijn begonnen met aandelen verdelen. Dit werd door de starter herhaaldelijk om de week gezegd dat we dat gingen doen maanden lang maar er kwam nooit iets van. Dom van ons om dat niet in een eerder stadium te doen.

 

Het probleem is dat wij als cofounders geen waardering krijgen en vinden het bod van 7% aandelen schandalig laag in tegenstelling tot de inbreng die wij hebben in het product.

 

Zijn laatste aanbod van aandelen verdeling was zelfs dat de co-owner die er pas net 2 maanden bij is (niet een jaar zoals ons) 5% meer krijgt. En dit is iemand die functioneert als boekhouder en assistent voor de starter.

 

We voelen ons hierdoor gewoon ondergewaardeerd en dit werkt enorm demotiverend.

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 75 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.