• 0

btw op huur accommodatie

Beste HL'ers,

 

Ik zit met het volgende:

 

Momenteel ben ik bezig met een opleiding t.b.v. toekomstige freelance werkzaamheden. Hiervoor heb ik accommodatie moet huren bij Roompot vakantieparken. Naar aanleiding hiervan heb ik 2 vragen:

 

1. Op de factuur van Roompot staat geen btw vermeld. Ik kan het btw tarief ook nergens online vinden . Weten jullie of dit vrijgesteld is van btw?

 

2. De accommodatie is gehuurd door een collega/medestudent en de factuur is dan ook aan hem gericht. Vervolgens heb ik de helft van het huurbedrag naar hem overgemaakt. Hoe verwerk ik dit in mijn administratie? Dient mijn collega mij voor de helft te factureren of boek ik 50% van de factuur + betaling direct in mijn eigen administratie alszijnde verblijfkosten?

 

Hoor graag van jullie.

 

Alvast bedankt.

 

Gr.

 

Dennis

The best time to plant a tree was 20 years ago..

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste HL'ers,

 

Ik zit met het volgende:

 

Momenteel ben ik bezig met een opleiding t.b.v. toekomstige freelance werkzaamheden. Hiervoor heb ik accommodatie moet huren bij Roompot vakantieparken. Naar aanleiding hiervan heb ik 2 vragen:

 

1. Op de factuur van Roompot staat geen btw vermeld. Ik kan het btw tarief ook nergens online vinden . Weten jullie of dit vrijgesteld is van btw?

 

2. De accommodatie is gehuurd door een collega/medestudent en de factuur is dan ook aan hem gericht. Vervolgens heb ik de helft van het huurbedrag naar hem overgemaakt. Hoe verwerk ik dit in mijn administratie? Dient mijn collega mij voor de helft te factureren of boek ik 50% van de factuur + betaling direct in mijn eigen administratie alszijnde verblijfkosten?

 

Hoor graag van jullie.

 

Alvast bedankt.

 

Gr.

 

Dennis

 

Ben je nu ondernemer of niet? Lijkt er op dat je student bent, dus over wat voor administratie hebben we het dan?

 

Groet,

Jamie

Bezig met ontwikkeling incasso 2.0. Lanceerdatum: Medio Q1 2014!

Link naar reactie
  • 0

beste Dennis,

 

De roompot is een organisatie die normaal gesproken aan consumenten / niet ondernemers hun diensten leveren. Voor leveringen aan niet ondernemers gelden niet de normale factuureisen. De Roompot mag dus facturen uitreiken zonder btw vermelding.

 

Als jij, of beter jou collega de btw willen kunnen terugvorderen zul je een factuur met btw vermelding moeten hebben.

Dus jou collega zal de roompot moeten vragen om alsnog een factuur met btw uit te reiken

 

en als jij jou btw wil kunnen terugvragen zul jij een factuur minimaal op jou (bedrijfs)naam moeten hebben

 

.

Link naar reactie
  • 0

Dat kan je collega zeker. Als hij dat doet, zal hji op die factuur aan jou btw in rekening brengen, en DIE btw mag jij aftrekken. Zolang jij geen factuur hebt, valt er voor jou geen btw af te trekken.

 

En, wellicht ten overvloede, jouw collega moet natuurlijk ook ondernemer voor de BTW zijn om jou een factuur te kunnen sturen die voldoet aan de BTW-vereisten.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 101 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.