• 0

Ruzie met huurbaas over huurverhoging

Sinds ongeveer 5 jaar huur ik een bedrijfspand. Door allerlei strubbelingen, die ik jullie zal besparen, met de huur baas, heb ik besloten te gaan verhuizen.

Sinds ik dit heb aangegeven, komt de huur baas in eens met allerlei extra kosten, zoals:

 

- elektriciteit rekeningen, terwijl ik een voorschot betaal dat vele malen hoger is. (Ik he hier aangegeven dat ik eerder geld terug zou moeten krijgen dan dat ik wat zou moeten bij betalen

. Verhoging van de vierkante meter prijs, van een extra stuk dat ik al een half jaar huur. (Ik heb geweigerd dit te betalen, omdat volgens het contract dit alleen maar kan met een verhoging die gelijk staat aan door het CBS bepaalde percentage, of wanneer er een nieuw contract wordt afgesloten. Waarbij ik dan het recht heb om binnen redelijk termijn een nieuwe locatie te vinden

- En tot slot een huurverhoging van het basis gedeelte wat ik vanaf het begin huurde. Hierbij waren 2 dingen afgesproken een vierkante meterprijs per jaar en een totaalprijs per maand. Nu blijkt dat zij een rekenfout hebben gemaakt waardoor ik vanaf het begin 200 euro per maand te weinig heb betaald. Nu eist de huur baas dat ik vanaf nu het hogere bedrag ga betalen. Hij geeft wel aan dat de berekening door hun fout is gemaakt.

Ik heb toen der tijd alleen gekeken naar de maandprijs, dat was immers wat ik elke maand zou moeten gaan betalen. Deze maandprijs is ook elke maand gefactureerd en door mij netjes betaald.

Kan hij dit zomaar doen?

Ik heb bezwaar gemaakt tegen deze gang van zaken, maar inmiddels hoor ik van andere huurders dat de beheerder (dus niet de huisbaas) roept dat er beslag gelegd gaat worden op mijn spullen. Hij heeft dit nog niet tegen mij gezegd, maar ik vertrouw de huurders die mij hiervan op de hoogte hebben gesteld volledig hierin.

Ik heb nu een paar keer geprobeerd contact te krijgen met de beheerder maar hij zich stil.

Nu wil ik naar de huurbaas toestappen om te melden dat een beslag legging als diefstal kan worden beschouwd, ik heb namelijk de toekomstige factuur betwist.

Heb ik dan gelijk of mag hij de beslaglegging en huurverhoging wel zomaar uitvoeren?

 

Ik heb op dit moment nog geen huur achterstand en in principe zou de nieuwe huurprijs pas ingaan op 30 september 2013.

 

Om verder escalatie te voor komen ben ik wel al heel hard op zoek naar een nieuw onderkomen

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Sinds ongeveer 5 jaar huur ik een bedrijfspand. Door allerlei strubbelingen, die ik jullie zal besparen, met de huur baas, heb ik besloten te gaan verhuizen.

Sinds ik dit heb aangegeven...

 

Heb jij dit aangegeven of heb je de huurovereenkomst conform de geldende voorwaarden (ROZ-overeenkomst = aangetekend opzeggen of door middel van deurwaardersexploot). Houd de termijnen en wijze van opzegging goed in de gaten.

 

Nu wil ik naar de huurbaas toestappen om te melden dat een beslag legging als diefstal kan worden beschouwd, ik heb namelijk de toekomstige factuur betwist.

Heb ik dan gelijk of mag hij de beslaglegging en huurverhoging wel zomaar uitvoeren?

 

Je hebt geen gelijk, beslaglegging is geen diefstal. Beslaglegging kan alleen na toestemming van de rechter. Het is dus zeker geen diefstal. Afhankelijk van de casus stemt de rechter in. Als je het onbetwiste deel van de huur betaalt is er denk ik vrij weinig grond voor de rechter om deze toestemming te geven.

 

Om verder escalatie te voor komen ben ik wel al heel hard op zoek naar een nieuw onderkomen

 

Houd in ieder geval de termijnen in de gaten en laat je vooral niet gek maken - houd je hoofd koel.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Zonder uitspraak van de rechter zou het dan toch wel diefstal zijn?

 

De huurbaas is niet zo slim, want ik vroeg wat het opzegtermijn was en hoe dat precies werkte. Toen gaf hij aan dat het opzegtermijn 3 maanden was en dat ik als ik nu zou opzeggen ik er over 3 maanden uit moet zijn.

Dit terwijl ik een jaarcontract heb, welke afloopt in april. In mijn belevenis zou ik dus uiterlijk in februari moeten opzeggen om er in april vanaf te kunnen zijn.

Ik heb zijn beslissing zwart op wit en ga er daarom vanuit dat ik er gewoon mee wegkom om nu op te zeggen en dan zo snel mogelijk weg te zijn en dan maximaal 3 maanden een dubbele huur te betalen.

 

Deze verstandhouding is zo verstoort dat ik het risico niet wil lopen dat ik er zo meteen niet meer in kan. En ik alleen via een rechter nog bij mijn spullen kan.

Link naar reactie
  • 0

Zonder uitspraak van de rechter zou het dan toch wel diefstal zijn?

 

Zonder uitspraak van de rechter kan er geen beslag gelegd worden. Dus alles wat gebeurt zonder die uitspraak en een deurwaarder is in ieder geval geen beslag leggen.

 

De huurbaas is niet zo slim, want ik vroeg wat het opzegtermijn was en hoe dat precies werkte. Toen gaf hij aan dat het opzegtermijn 3 maanden was en dat ik als ik nu zou opzeggen ik er over 3 maanden uit moet zijn.

Dit terwijl ik een jaarcontract heb, welke afloopt in april. In mijn belevenis zou ik dus uiterlijk in februari moeten opzeggen om er in april vanaf te kunnen zijn.

Ik heb zijn beslissing zwart op wit en ga er daarom vanuit dat ik er gewoon mee wegkom om nu op te zeggen en dan zo snel mogelijk weg te zijn en dan maximaal 3 maanden een dubbele huur te betalen.

 

In principe is er een document leidend en dat is de huurovereenkomst. Daar in staat precies hoe je op moet zeggen en op welke wijze. Als hij jou op papier heeft aangegeven wat hij accepteert dan kan dat afwijken van de huurovereenkomst. Let er wel op of er ook staat hoe je moet opzeggen, als dat niet is gespecificeerd geldt wederom de huurovereenkomst. Het kan dus zijn dat je wel de huur opzegt maar niet op de juiste wijze. In dat geval kan je dus geen stap verder zijn dat dat je nu bent.

 

Deze verstandhouding is zo verstoort dat ik het risico niet wil lopen dat ik er zo meteen niet meer in kan. En ik alleen via een rechter nog bij mijn spullen kan.

 

Dan wellicht nu al het meest essentiële back-uppen of uit het pand verwijderen.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

 

In principe is er een document leidend en dat is de huurovereenkomst. Daar in staat precies hoe je op moet zeggen en op welke wijze. Als hij jou op papier heeft aangegeven wat hij accepteert dan kan dat afwijken van de huurovereenkomst. Let er wel op of er ook staat hoe je moet opzeggen, als dat niet is gespecificeerd geldt wederom de huurovereenkomst. Het kan dus zijn dat je wel de huur opzegt maar niet op de juiste wijze. In dat geval kan je dus geen stap verder zijn dat dat je nu bent.

 

Dat hangt er maar net vanaf wat de inhoud van de huurovereenkomst is. Ik doel hier, met name, op de inhoud van de bepalingen welke betrekking hebben op het tussentijds wijzigen van de overeenkomst. Indien een schirftelijke tussentijdse wijziging is toegestaan (door partijen ondertekend) kan, indien verhuurder, schriftelijk, instemt met een beëindiging, zich niet meer beroepen op het feit dat de huur niet opgezegd is conform de huurovereenkomst. Met zijn schirftelijke toestemming mag je vertrouwen op wilsovereenstemming en dus een wederzijdse beéindiging.

 

 

www.camelot-legal.nl

Link naar reactie
  • 0

 

In principe is er een document leidend en dat is de huurovereenkomst. Daar in staat precies hoe je op moet zeggen en op welke wijze. Als hij jou op papier heeft aangegeven wat hij accepteert dan kan dat afwijken van de huurovereenkomst. Let er wel op of er ook staat hoe je moet opzeggen, als dat niet is gespecificeerd geldt wederom de huurovereenkomst. Het kan dus zijn dat je wel de huur opzegt maar niet op de juiste wijze. In dat geval kan je dus geen stap verder zijn dat dat je nu bent.

 

Dat hangt er maar net vanaf wat de inhoud van de huurovereenkomst is. Ik doel hier, met name, op de inhoud van de bepalingen welke betrekking hebben op het tussentijds wijzigen van de overeenkomst. Indien een schirftelijke tussentijdse wijziging is toegestaan (door partijen ondertekend) kan, indien verhuurder, schriftelijk, instemt met een beëindiging, zich niet meer beroepen op het feit dat de huur niet opgezegd is conform de huurovereenkomst. Met zijn schirftelijke toestemming mag je vertrouwen op wilsovereenstemming en dus een wederzijdse beéindiging.

 

Vanzelfsprekend helemaal eens ;)

Vandaar ook dat ik nogal vaak het woord kan gebruik.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Hoe zit het dan met Conservatoir beslag, dit mag toch gedaan worden voordat er een uitspraak is ?

 

Ja, maar niet zonder dat de rechter er aan te pas komt. Zonder rechter geen consevatoir beslag.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 172 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.