• 0

Iemand gebruikt mijn handelsnaam en nu?

Bij mij is er iets vreemds aan de hand. Ik heb een eenmanszaak geregistreerd bij de kvk onder de naam xxxxx op 19 maart 2013. Ik heb op 6 maart 2013 de domeinnaam en website http://www.xxxxx.nl gepubiceerd. Nu heeft een andere organisatie op 24 april 2013 met terugwerkende kracht per 1 maart 2013 de handelsnaam Xxxxx toegevoegd onder een bestaande bv. Op 3 mei 2013 hebben zij de domeinnaam http://www.xxxxx.com gepubliceerd. Ik heb inmiddels contact gezocht en als oplossing mijn handelsnaam en website domein te koop aangeboden. Als zij hier niet op ingaan zal ik gerechtelijke stappen ondernemen, althans als dit zin heeft. Kan iemand mij vertellen of dit zin heeft.

En had KvK dit wel mogen toestaan, dwz die toevoeging van een bestaande handelsnaam met terugwerkende kracht. De bv die dit heeft gedaan is machtiger dan ik ben....

 

 

[laatste naam ook maar gewijzigd - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste IFQ,

 

welkom op Higherlevel. Mijn advies zou zijn om je direct te laten adviseren of bijstaan door een advocaat. Wees je bewust van het feit dat je jouw zaak nu openlijk bespreekt.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Geen paniek. Gewoon link volgen. Domjur is de jurisprudentie mbt domeinnamen.

 

Het te koop aanbieden van jouw domeinnaam brengt je (ongewild) in de categorie domeinkapers, want het wekt de indruk dat je de domeinnaam geregistreerd hebt om te verkopen. Ik denk dat jij kan aantonen dat dat niet jouw intentie was. Het lijkt erop dat je op grond van de handelsnaam van de tegenpartij kan vorderen dat ze het gebruik van deze naam direct staken, omdat het verwarrend is in jullie verwante markten.

 

Maak een afspraak voor een oriënterend gesprek met een deskundige advocaat. Die kan je uitleggen dat de kosten in zulke zaken door de verliezende partij gedragen worden en hopelijk ook een inschatting geven van het risico dat jij de verliezende partij zou zijn.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ik heb net inderdaad gekeken naar domjur en dat helpt zeker! Dus bedankt voor het goede advies. Ik ga hulp inroepen van een expert. En het klopt dat ik die intentie nooit heb gehad. Ik heb ooit een aanbod voor een functie afgeslagen bij deze partij dus dit lijkt op een vervelende pesterij waar ik geen zin in heb en wat gewoon moet stoppen. Negatieve energie vind ik verspilling... Ga iemand in de arm nemen! Nogmaals dank!

Link naar reactie
  • 0

 

Het is wel een hele valse move. Ze hadden zes weken om na te gaan of de handelsnaam en domeinnaam nog vrij waren, en dat is waarschijnlijk ook waarom ze de handelsnaam met terugwerkende kracht geregistreerd hebben. Is er geen bezwaarprocedure bij de KvK?

 

Mmmm. Zo te zien niet.

 

Heb je voor de zekerheid ook het merkenregister gecheckt?

 

En kun je je bewering hard maken dat die handelsnaam met terugwerkende kracht geregistreerd is? Het lijkt me dat je KvK schriftelijk moet confronteren met je observatie en een uitleg kan vragen hoe zoiets mogelijk is. Het lijkt me namelijk knap onzorgvuldig. Ik zou ze niet meteen gaan beschuldigen, want je hebt er meer belang bij om op papier van de KvK een bevestiging te krijgen dat de naam met terugwerkende kracht geregistreerd is. Deze jurist stelt dat de KvK nooit antedateert....

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Gaat waarschijnlijk om bijschrijven van een handelsnaam en dat kun je gewoon digitaal opvragen.

 

TS, draai je vanaf/sinds aanvang enige omzet?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Het is inderdaad een oudcollega van me (wie ben jij dat je dit weet?) en ik dacht zelfs een vriend... Antedateren werd door kvk zelf gezegd toen ik ernaar vroeg... Alsof het heel normaal is... Zal schriftelijk navragen om bevestiging!

Link naar reactie
  • 0

Aparte reflex om meteen die domeinnamen te koop aan te bieden. Was dat angst? (Omdat je ook zegt dat die BV machtiger is dan jij bent?)

Heb jij hier zelf geen belang (meer) bij?

 

En het klopt dat grote organisaties vaak een groot naai-atelier hebben (afdeling juristen om kleine partijen uitputtend kapot te maken) maar dat betekent niet dat je meteen al uitgeschakeld bent of niks zou kunnen bereiken. Ik heb als eenling ook wel eens gewonnen van grote organisaties, gewoon omdat ik gelijk had en het slim aanpakte ;D

 

 

Link naar reactie
  • 1

Het is inderdaad een oudcollega van me (wie ben jij dat je dit weet?)

 

Je had aanvankelijk de naam van je bureau genoemd en de credentials van degene op wiens naam de andere site staat kruisen die van jou. Weten de eigenaars van de holding dat één van hun onderknuppels zulke trucjes flikt? Het kan best zijn dat die helemaal niet geassocieerd willen worden met zulk achterbaks gedrag.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Helaas wel... Zegt veel over de organisatie.... Ik wil gewoon rust en verder, vandaar het aanbod om alles te verkopen... In principe wil ik geen juridische procedure omdat het geld kost, energie opeist en ik me dat niet kan permitteren... Als het niet anders kan, zal ik het wel doen...

Link naar reactie
  • 0

Het toevoegen van een activiteit e/o handelsnaam kan met dit formulier (pdf). Daarop is het mogelijk voor de aanvrager om de toevoeging te antedateren, maar de datum ontvangst moet ook geregistreerd worden door de KvK. Daarmee zou je een registratie ter kwader trouw moeten kunnen aantonen.

 

Wie weet of deze formulieren onder de Wet Openbaarheid Bestuur vallen?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 279 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.