• 0

Nu eenmanszaak, maar binnenkort andere activiteiten

Op dit moment heb ik een leuk lopende eenmanszaak in de IT-branche. Daarnaast heb ik een baan in loondienst bij een ander bedrijf.

 

Binnenkort wil ik 1 of meerdere webshops gaan openen die niet direct met de IT te maken hebben. Verder wil ik mijn bestaande IT-bedrijfje uitbouwen zodat ik mensen voor mij laat werken dmv een VAR-verklaring.

Plannen dus.

 

Maar ik zit nog altijd met mijn rechtsvorm als eenmanszaak.

 

De vragen zijn:

- De nieuwe activiteiten vallen niet onder de beschrijving van mijn eenmanszaak, meerdere eenmanszaken kunnen niet. Is een BV opstarten het beste?

- Elke activiteit (webshop en IT bedrijf) een eigen BV laten worden met 'daarboven' een holding? (nu speel ik met termen die ik slechts hoor en lees, niet wetende van de voor en nadelen van dergelijke constructies).

- Dient 'elke' BV op een ander adres te staan ingeschreven?

- Iemand die gevaren ziet bij het werken met mensen in een arbeidsrelatie met een VAR-verklaring?

 

Op dit moment wordt mijn winst natuurlijk volledig belast als inkomen. Daar wil ik verandering in brengen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Allereerst: welkom op HigherLevel!

 

- De nieuwe activiteiten vallen niet onder de beschrijving van mijn eenmanszaak, meerdere eenmanszaken kunnen niet. Is een BV opstarten het beste?

 

Een eenmanszaak kan meerdere activiteiten ontplooien en meerdere handelsnamen hebben. Dat is in ieder geval niet de reden om een BV op te richten en van daaruit te ondernemen.

 

- Elke activiteit (webshop en IT bedrijf) een eigen BV laten worden met 'daarboven' een holding? (nu speel ik met termen die ik slechts hoor en lees, niet wetende van de voor en nadelen van dergelijke constructies).

 

De keuze voor een BV is een afweging op veel vlakken. 99 van de 100 keer is het verstandig om vanuit een holdingstructuur te gaan werken.

 

- Dient 'elke' BV op een ander adres te staan ingeschreven?

 

Nee.

 

- Iemand die gevaren ziet bij het werken met mensen in een arbeidsrelatie met een VAR-verklaring?

 

Aan wat voor gevaren denk jij? Ik zie zeker wel voordelen, werkzaamheden voor rekening en risico van de zelfstandige en niet voor die van jou. Nadeel is dat de zelfstandige meerdere opdrachtgevers moet hebben en dus niet doorgaand voor jou kan werken.

 

Op dit moment wordt mijn winst natuurlijk volledig belast als inkomen. Daar wil ik verandering in brengen.

 

Dat is een fiscale afweging waar we zonder onderbouwing hier niets zinnigs over kunnen zeggen, behalve dat onder meer werken met een BV er voor zorgt dat de winst inderdaad niet langer als inkomen wordt belast.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Hallo

 

Er zijn eigenlijk twee belangrijke afwegingen bij de keuze van een BV. Een is het afwentelen van aansprakelijkheid. Als ondernemer met een eenmanszaak ben je als privé persoon (met je privé vermogen) aansprakelijk voor verplichtingen die je zakelijk (handelende als ondernemer) bent aangegaan. Zogenoemde zaakcrediteuren kunnen aanspraak maken op jouw privé vermogen. Als de dat risico te groot vindt dan moet je een BV overwegen.

 

Een tweede afweging is fiscaal. De vennootschapsbelasting is (tot €200.000 winst) 20%. De uitkering naar privé (loon) is belast met loonbelasting, max 52%. Dat is in de eenmanszaak inkomstenbelasting, wel met diverse faciliteiten: zelfstandigenaftrek, MKB vrijstelling en startersaftrek. Fiscaal gezien lijkt de eenmanszaak gunstiger.

 

Verder is het geen formeel bezwaar om meerdere verschillende activiteiten vanuit je eenmanszaak te doen. Kies wel meerdere handelsnamen die niet conflicterend zijn met bestaande (concurrente) bedrijven.

 

Als je geen aansprakelijkheidsrisico's ziet dan lijkt de uitbreiding van je eenmanszaak de meest eenvoudige oplossing.

 

Succes

 

Peter

Link naar reactie
  • 0

- Elke activiteit (webshop en IT bedrijf) een eigen BV laten worden met 'daarboven' een holding? (nu speel ik met termen die ik slechts hoor en lees, niet wetende van de voor en nadelen van dergelijke constructies).

 

De keuze voor een BV is een afweging op veel vlakken. 99 van de 100 keer is het verstandig om vanuit een holdingstructuur te gaan werken.

 

Op welke wijze moet ik mij dit voor mij zien?

 

 

De winst wordt nu al voor elke euro met 52% belast. Dan is het toch sowieso goedkoper om iets anders dan een eenmanszaak te gebruiken? De winst heb ik niet direct nodig in mijn dagelijkse bestaan.

 

 

Een extra vraag over VAR-verklaringen.

Ik doe alle reparaties aan computers en laptops zelf. Zelf ben ik van plan om opdrachten elders in het land uit te besteden aan goede reparateurs. Zij verzorgen de reparatie, ik doe de facturering en ontvang het geld. Aan het einde van de maand krijgt de reparateur zijn deel uitbetaald en mag zelf belasting hierover gaan betalen. Welke VAR-verklaring heb ik hiervoor nodig?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 196 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.