een persoon in onze familie wil geld beschikbaar stellen om ons bedrijf te kunnen laten groeien en onze nieuwe plannen uit te kunnen voeren. Na mijn zoektocht via Google cs, ben ik tot de ontdekking gekomen dat de regeling voor durfkapitaal niet meer bestaat, en dat deze zowiezo alleen voor startende ondernemers gold.

Kan iemand me hier vertellen of er een nieuwe regeling is, of er misschien één in de maak is? En indien dit niet het geval is: wat zou de meest interessante constructie zijn voor zowel ons bedrijf als het familielid?

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/42800-tante-agaath-overleden/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

• 0

Dag Rob,

Durfkapitaal is inderdaad stilletjes van het toneel verdwenen, doch gold sowieso altijd al als regeling voor starters.

Er zijn geen andere regelingen voor in de plaats gekomen en er is bij mijn weten ook iets in de maak. Wacht nog even op prinsjesdag, maar reken nergens op.

Jullie hebben de keuze: gewoon lenen of je familielid stille vennoot maken.

Goet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0

Joost,

dank voor je antwoord, dit gaan we meenemen in de overwegingen... ik heb overigens ontdekt dat er ook een mogelijkheid bestaat om een schenking te ontvangen van je ouders, zonder dat daar door één der partijen schenkbelasting over geheven wordt (éénmalig) http://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/schenkbelasting/

• 0

Klopt, maar je had het over een familielid. Als het je ouders zijn en je bent < 40 jaar is de schenkingsvrijstelling de moeite waard. Mits je ouders dan ook wel afscheid wllen nemen van hun geld en rendement daarop.

Groet

Joost

• 0

Antwoordvoorbedrijven.nl meldt m.b.t. Tante Agaath regeling:

Lening aan startende ondernemers: durfkapitaal

Hebt u als startende ondernemer kapitaal nodig? U kunt een particulier vragen u een lening te geven. Dit kan op basis van de Regeling Durfkapitaal. Door deze regeling krijgt uw geldgever een heffingskorting op de inkomstenbelasting.

Wanneer komt u in aanmerking?

U hebt een beschikking startende ondernemer van de Belastingdienst.

U hebt een leenovereenkomst met uw geldgever. Hierin neemt u onder meer op: het bedrag dat u leent, het rentepercentage en de looptijd van de lening.

Uw geldgever is niet uw partner, en niet iemand met wie u samen uw onderneming drijft.

Hoe kunt u aanvragen?

Uw geldgever past de heffingskorting toe bij zijn belastingaangifte tot en met 2012. Let op: Vanaf 2013 is de heffingskorting in box 3 vervallen.

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

• 0

Klopt. In het verleden vormden verliezen op durfkapitaal ook nog een aftrekpost in de IB aangifte, was er vrijstelling in box 3 en kreeg je extra heffingskorting. Alles is per 2013 verleden tijd.

Groet

Joost

• 0

een persoon in onze familie wil geld beschikbaar stellen om ons bedrijf te kunnen laten groeien en onze nieuwe plannen uit te kunnen voeren. Na mijn zoektocht via Google cs, ben ik tot de ontdekking gekomen dat de regeling voor durfkapitaal niet meer bestaat, en dat deze zowiezo alleen voor startende ondernemers gold.

Voor durfkapitaal van familieleden bestaat nu blijkbaar geen fiscale regeling meer. Maar heb je een fiscale regeling nodig om durfkapitaal van je familie te krijgen? Ik bedoel, ze gunnen jou je succes, waarom zouden ze zonder fiscale regeling geen geld kunnen investeren? In andere regio's in de wereld waar grote hoeveelheden durfkapitaal worden geinvesteerd in startende ondernemingen (en dan bedoel ik, ordes van grootte meer dan in ons land) bestaan ook geen fiscale regelingen.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar