• 0

Bestaande handelsnaam in de UK negeren, Wel of niet verstandig?

Hallo boarders,

Wij gaan starten met de verkoop van gepersonaliseerde kaarten van verschillende ontwerpers (geboortekaarten, uitnodigingen etc). Nu heb ik een korte krachtige bedrijfsnaam op het oog welke op de site van de KVK nog vrij is en ook de URL voor NL en BE is nog vrij, dus dat is super.

Als ik echter verder ga kijken, dan staat hij bij het BIOP wel geregistreerd (Italiaans bedrijf, niet dezelfde branche), maar niet in de benelux. Tevens bestaat er een bedrijf in de UK onder dezelfde naam, die vergelijkbare producten aan de man brengt, maar die staat dus niet geregistreerd bij het BIOP.

Is dit een probleem? Of kan ik zonder zorgen verder gaan onder de naam? Dien ik nog andere sites te checken?

Alvast bedankt!

Mod edit, titel verduidelijkt

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

• 0

Niemand?

Vast wel, er zijn een aantal HL leden die heel veel diepte-kennis bezitten betreffende jouw vraag, misschien zijn ze op vakantie of een paar dagen afwezig.

Voor de zekerheid zou ik wel alvast de domeinnamen claimen, het is zonde als ze weg zijn, claimen kost je bijna niks.

• 0

Bij het Italiaanse bedrijf gaat het zeer waarschijnlijk om een EU (gemeenschaps) merk. Hier moet je niet alleen kijken naar de branche maar ook naar de merkenklassen. Ook goed nagaan of ze exporteren. Hier lijkt weinig aan de hand maar wel even goed uitzoeken.

De handelsnaam van de Engelse firma, want daar gaat het om als er geen merk is geregistreerd, heeft hier normaal gesproken geen rechten in Nederland, zeker als ze geen vestiging hebben. Tenzij ze hier al een zekere bekendheid genieten. Bijvoorbeeld omdat ze wel veel Nederlandse klanten hebben via Internet. In dat geval zou er juridisch sprake kunnen zijn van voorbereidende werkzaamheden en zou de Engelse partij moeilijk kunnen doen en de handelsnaam en de domeinen kunnen opeisen.

Resumerend. Even goed uitzoeken en als er geen zaken als boven aan de orde zijn aan de slag met de naam. In het algemeen is het natuurlijk zo dat je minder risico loopt met een unieke nieuwe naam. Ondernemen is verantwoord risico nemen.

Ook nagaan of je het merk kan registreren voor relevante klassen (als dat niet conflicteert met de Italiaan) in de Benelux.

• 0

Hmmmm, vind het een lastige. Het Engelse bedrijf is in nederland wel bekend met kaarten en hun design, hoewel ik ze eerst niet kon, maar daar kom ik nu dus achter. Zou voor mijn eigen "handel" ook niet echt positief zijn, aangezien het verwarrend kan werken. Balen, want het was een super naam. Ga er een nachtje over slapen! ;D

• 0

Zo lang je nog niets met de naam hebt gedaan lijkt het heel verstandig een mooie nieuwe naam te zoeken. Het is natuurlijk vragen om problemen wanneer je in elkaars vaarwater komt wat zelfs nu al het geval is blijkens het feit zij hier al opereren onder die naam. Een goede naam is leuk, maar zal niet bepalend zijn voor het succes (een start met een daaropvolgende rechtszaak en terugtrekken van bestaande naam wel). Daarnaast moet het mogelijk zijn een tweede leuke naam te bedenken. Kan HL zelfs mee helpen gezien er een topic is dat daarvoor bedoeld is.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar