• 0

Starten catering

Allereerst, ik hoop dat dit de juiste plek is voor mijn topic. Ik zag dat verwante onderwerpen hier stonden, vandaar.

 

Ik zal mezelf even voorstellen. Ik ben begin 20 en wil starten met het verzorgen van catering op een bepaald type evenement. Ik houd het hier bewust een beetje vaag, je weet nooit wie er meeleest, mocht er iets niet duidelijk zijn dan wil ik vragen natuurlijk altijd beantwoorden.

 

Ik heb ongeveer 10 jaar ervaring in horeca/catering, ben in het bezit van Sociale Hygiëne, ben bekend met HACCP. Ik heb een bedrijfsnaam, ben bezig met de KvK-inschrijving. Ik heb een evenement op het oog (in maart) waar ik graag voor het eerst aan de slag zou willen. Ik heb vrij duidelijk in mijn hoofd welke producten ik ga maken en hoe dat moet. Ik kan voor de productie beschikken over een professionele keuken. De productiekant komt dus wel goed. Ik heb beschikking over (wat) spaargeld, dus de financiering is in ieder geval voor mijn eerste klus geen probleem.

 

Ik maak me echter veel meer zorgen om de ondernemingskant, waar ik geen enkele ervaring in heb. Ik weet hoeveel bezoekers dit evenement gaat trekken, maar wat is nu een realistische manier om in te schatten wat je moet inkopen? Wat zijn realistische prijzen voor de verhuur van materialen? Wat is een normaal bedrag om aan een organisatie te betalen om er te mogen verkopen? Hoe begin je nu met acquisitie terwijl ik feitelijk nog niets kan laten zien? Na hoe veel tijd kan ik winst verwachten? Wat is een goed stappenplan? Ik weet dat dit erg specifieke vragen zijn waar jullie natuurlijk ook geen antwoord op hebben, maar qua zakelijke kant heb ik echt geen idee wat te verwachten. Ik heb gemerkt dat de horecaondernemers waar ik voor heb gewerkt er ook niet op zitten te wachten om dit soort dingen te bespreken. Daarom zoek ik mijn advies nu online.

 

Tot nu toe heb ik:

* Idee: gedetailleerd bedacht en doorgerekend. Ik verwacht dat er ruime vraag naar mijn product zal zijn. Ik ben zelf bezoeker van dit type evenement, ik denk dat ik dat kan inschatten.

*KvK: mee bezig.

*Productielocatie: waarschijnlijk beschikking over een professionele keuken.

*Opstartkosten: spaargeld.

*Ervaring: SH, HACCP ervaring. Ik kan volgens de regels voedsel bereiden.

*Eerst opdracht: heb een evenement op het oog. Ik ben van plan om ze morgen een email te sturen, is dat een juiste manier van acquisitie?

 

Alvast bedankt voor alle mogelijke feedback!

Met vriendelijke groet,

Penthesilea

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Zo te horen ben je van het meeste al op de hoogte. De meeste 'technische' details, zo als de bereidingsplaats, heb je geregeld. Heb je ook een back-up, voor het geval je de keuken niet mag gebruiken? Weet je zeker dat deze keuken voldoet aan alle eisen? Dat zijn zaken die ik wel na zou gaan, persoonlijk. Wat betreft het inschatten van het aantal mensen: vraag aan de organisatie van het evenement hoe veel mensen ze verwachten. Dat lijkt me de meest trefzekere manier van informatie inwinnen. Helaas heb ik geen ervaring in de catering, maar kan me voorstellen dat je jezelf wilt indekken. Wat gebeurd er als een van de gasten onverhoopt voedselvergiftiging oploopt? Ben je verzekerd? Misschien dat je eens een cateringbedrijf aan de andere kant van Nederland kunt bellen met de vraag hoe zij het hebben gedaan. Vaak zijn deze verre concurrenten wel bereid om het een en ander met je te delen.

 

Als tweede: je bent je aan het inschrijven bij de KvK. Dat houdt dus in dat je lange termijn plannen hebt. In hoeverre kun je gebruik maken van de keuken die je noemde, in de (nabije) toekomst? Hoe ga je nieuwe opdrachten werven; door bijvoorbeeld een website te (laten) maken, actief te netwerken, etc? Misschien dat je iets verder moet kijken dan alleen deze opdracht.

 

Misschien meer vragen dan antwoorden, maar wel zaken om over na te denken. Wellicht heb je er iets aan!

 

Heb je een acuut probleem met je website? Ik help je! www.atcreate.nl

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie!

 

Ik heb absoluut nog niet aan aansprakelijkheid gedacht, dat is een goed punt! Ondanks hygiënisch werken is zoiets natuurlijk nooit 100% uit te sluiten.

 

De keuken waarover ik zeer waarschijnlijk zal kunnen beschikking is voor langere tijd beschikbaar. Het gaat om een keuken in een horecabedrijf (denk aan iets conferentie-achtigs) die niet dagelijks wordt gebruikt. Meestal wordt er op deze locatie alleen koffie en broodjes gemaakt, de echte keuken wordt maar weinig gebruikt en op de momenten/seizoen dat ik het zou willen gebruiken nog minder dan normaal. Qua vergunningen en controles is alles daar OK, voor zover ik weet. Ik werk zelf al lang met enige regelmaat op deze locatie en ken de eigenaars goed. Ik denk dat die alleen maar blij zijn dat ze zo toch iets kunnen verdienen aan een leegstaande keuken.

 

Ik ga er vanuit dat ik zelf mogelijke klanten zal moeten gaan benaderen, zeker de eerste tijd. Ik heb wel wat zijdelingse contacten in de organisatiekant, maar ik weet niet of dat veel op zal leveren. Het is toch vooral een wereld van jezelf bewijzen, laten zien dat je goed draait, en teruggevraagd worden. De grootste uitdaging zal zijn om er in eerste instantie tussen te komen. Ik heb inmiddels gezien dat er maandelijks een kleinschalig evenement in mijn stad is, niet helemaal in dezelfde richting maar toch wel grotendeels, ik overweeg om daar contact mee op te nemen. Het is een soort markt die vooral gericht is op lokale kraamhouders, waarbij er ook een aantal mensen met eten aanwezig is. Dit zou een kleinschalige manier zijn om mijn idee uit te testen en wat aandacht te krijgen.

 

Het idee dat ik nu heb zal niet voor een volledig inkomen kunnen zorgen. Op dit moment is dat ook nog niet nodig, want ik studeer nog. Ik doe een juridische opleiding, wat natuurlijk nooit weg is als achtergrondkennis, maar ik verwacht niet dat ik ook daadwerkelijk in die sector aan de slag zal gaan. In de loop van mijn studie ben ik wel achtergekomen dat ik veel meer heb met de horeca/catering, waar ik altijd bijbaantjes in heb gehad, dan met mijn eigen 'vakgebied'. Ik heb wel verschillende ideeën in welke richting ik het na mijn studie zou kunnen uitbouwen tot een bedrijf waar wel van te leven is.

 

Ik heb dus inderdaad plannen voor de langere termijn: ik vind zelf dat ik een goed idee heb, en de paar mensen met wie ik het gedeeld heb waren ook (oprecht) enthousiast. Waarom ik me in mijn plannen vooral op dit ene evenement richt, is omdat ik me nog helemaal geen voorstelling kan maken van hoe het verder gaat lopen. Misschien blijkt mijn plan wel helemaal niet zo briljant als ik denk, misschien bevalt het mij zelf wel niet, is er überhaupt wel geld te verdienen? Op papier is alles natuurlijk zoveel anders dan in de praktijk. Ik vind het moeilijk om verder vooruit te denken omdat alles nog zó onzeker is.

 

Ik wil dit ene evenement vooral gebruiken als een test: is het ondernemerschap iets voor mij? Vanuit de werknemerskant zie ik het helemaal zitten, maar het is toch wel heel iets anders om ineens zelf 'de baas' te zijn. Dat gaat met een hoop onzekerheden en risico's gepaard. Het is overigens niet zo dat ik hier diep over aan het piekeren ben, ik heb er vooral veel zin in, maar ik wil ook realistisch/kritisch nadenken. Ik kom ook absoluut niet uit een ondernemersfamilie, dus wanneer ik hardop plannen zoals deze uitspreek, dan krijg ik alleen maar negatieve reacties, ik hoop hier vooral goede feedback te krijgen.

Link naar reactie
  • 0

Beste Penthesilea,

 

Je hebt zo te lezen veel passie voor de inhoud van horeca en catering. Waarom je iets in die richting wilt gaan doen is duidelijk.

 

Van de ondernemerskant weet je niets, schrijf je, maar toch wil je gaan ondernemen. Waarom, dat schrijf je niet. Wat drijft je op dat vlak?

 

Met teveel passie voor de inhoud en te weinig voor het ondernemen loop je het risico dat het een hele dure hobby wordt in plaats van een onderneming. Het idee van een onderneming is dat je er een boterham mee kunt verdienen, maar je schrijft dat je geen idee hebt van de kosten of winstverwachting. Uiteraard zijn te verwachten kosten, opbrengsten en winst heel specifiek voor jouw plan, dus daar kan ik in het algemeen niets over zeggen.

 

Er zijn ook verschillende routes naar duurzame winst. Je kunt zelf flink investeren maar ook eerst alles huren. In veel gevallen is het een op lange termijn voordeliger, het ander op korte termijn. Of het in jouw geval beter is om kleinschalig en risicoarm te beginnen of juist met een klap de markt moet veroveren hangt af van jouw specifieke plan en de risico's die je kunt dragen.

 

Ik verwacht dat er ruime vraag naar mijn product zal zijn. Ik ben zelf bezoeker van dit type evenement, ik denk dat ik dat kan inschatten.

 

Probeer de vraag desondanks niet te overschatten. En de vraag blijft altijd een risico, afhankelijk van trends, concurrentie, weersomstandigheden enzovoorts. En als er toevallig de dag voor het evenement een kritisch nieuwsitem is over iets dat gerelateerd is aan jouw product dan heb je daar ook last van. Dat is ondernemersrisico.

 

Misschien is het toch goed iemand met verstand van ondernemen in vertrouwen te nemen en je plannen door te spreken en door te rekenen. Samen kun je dan de kansen en risico's in kaart brengen, ook financieel. Dan kun je een weloverwogen besluit nemen om als ondernemer te starten.

 

En natuurlijk probeer ik te raden welk product het is. De churros kraampjes schieten de laatste tijd de grond uit ;-)

 

Succes!

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Het gaat in ieder geval niet om churros, maar om een ambachtelijk Nederlands product.

 

Wat mij drijft om voor mezelf te beginnen zijn vooral de dingen die ik dagelijks tegenkom en waarvan ik, eigenwijs en/of naïef misschien, denk dat ik die veel beter zou kunnen doen. Sinds ik een aantal jaar geleden met een voedselinfectie in het ziekenhuis terecht ben gekomen, let ik veel meer op de hygiëneregels en het stoort me enorm dat de meest basale hygiëneregels op veel plekken niet in acht worden genomen. Dan heb ik het over kleine maatregelen met mogelijk grote gevolgen, zoals het verbieden van het vaak genoeg vervangen van gele vaatdoekjes vanwege de kosten, zo weinig tijd inplannen voor schoonmaak dat het personeel de hele keuken met één sopje en één doekje afneemt (en dus eigenlijk gewoon salmonella van de keuken naar het buffet aan het verplaatsen is). Ook de slechte kwaliteit van het voedsel dat ik zelf bereid staat me tegen. Bij de grote cateraars is dat vooral een kwestie van zakken vooraf bereide groenteprut mengen met gehakt en veel zoute kruidenmix, en voila, pastasaus, de soep komt van Unox e.d. Ik denk dat dit niet eens zozeer is ingegeven door de prijs van de producten - ik denk dat verse producten zelfs als je de bereidingstijd incalculeert niet (veel) duurder zijn, maar als een manier waarop zeer grote bedrijven toch nog iets van kwaliteit kunnen waarborgen. Er wordt zo goedkoop mogelijk (laag opgeleid, niet kundig, soms slecht Nederlands sprekend) personeel aangenomen die verder weinig fout meer kunnen doen.

 

Vanuit het oogpunt van de grote (bedrijfs)cateraars is dat verstandig beleid, goed voor de winst, maar slecht voor de consument. Ik denk dat er steeds meer vraag is naar verse, authentieke producten, zonder kleurstoffen, toegevoegd zout en E-nummers.

 

Mijn idee om kleiner te beginnen heb ik vooral omdat ik nog geen ervaring heb als zelfstandige. De financiele kant is dan erg overzichtelijk: ik heb de huur van de keuken, huur van enkele materialen (niet zo veel want de productie doe ik elders) inkoop en standplaats. In het ergste geval verlies ik bedrag X en eet ik prive nog weken hetzelfde.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    16 leden, 156 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.