• 0

6% voor het kopen van een dakkappel + factuureisen

Beste,

Als startende zzp\'er plaats ik dakkapellen bij particulieren.

Ik koop de dakkapellen in bij de groothandel en plaats ze vervolgens bij de particulier. Mag ik op de factuur rekening houden met de forfaitaire verdeling?

De verdeling is dan 55% arbeid en 45% materiaal.

Ik kan ook de dakkapel apart op de factuur zetten voor 21% en daarnaast ook de 6% aan arbeid.

 

Mag ik een keuze maken uit een van deze twee opties?

 

Stel ik ga uit van de verdeling in % en het bedrag is 10000.

Is dit dan zo goed;

5188 aan arbeid

311 aan 6% BTW

3719 aan materiaal

782 aan 21% BTW

 

Totaal 10000

 

Wanneer ik niet gebruik mag maken van deze verdeling is dit dan goed;

Dakkapel plaatsen; 4000

BTW dakkapel 21% 840

Arbeid plaatsen; 4868

BTW 6%; 292

 

Daarnaast geef ik de omschrijving van de plaats waar ik het heb gedaan, de datum en het materiaal.

 

De overige materialen die ik heb gebruikt hoef ik toch niet op de factuur te vermelden zoals schroeven, etc etc.

 

Ook heb ik mijn bedenkingen bij de wijze van facturering van de groothandel.

Ik krijg van hun een factuur zoals ik boven heb omschreven ( 55% arbeid, 45% materiaal. / 6, 21%)

Hun verkopen het aan mij ( bedrijf) dan mag je toch niet met 6% factureren?

Hun argument is dat ze het maken voor de particuliere markt.

Alleen plaatsen hun het niet maar ik.

 

 

Ik hoop wat van u te horen/ leren

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik lees nergens of ik verplicht gebruik moet maken van de 55/45 regeling.

De factuureisen weet ik inmiddels.

De factuur die mijn leverancier mij moet geven is ook niet duidelijk.

Hun adviseur geeft aan dat hun mij wel 55/45 mogen factureren omdat zij het dakkapel maken en dat ik het vervolgens plaats bij een particulier. De belastingdienst geeft aan dat dit niet klopt omdat het een dienst van ondernemer naar ondernemer is en dus met 21% belast is.

Je zou zeggen dat het niks uitmaakt omdat ik de btw uiteindelijk wel terug kan vragen. Ik mag echter alleen btw terugvragen van een juiste factuur. Daarom wil ik graag weten wat goed is.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik mag echter alleen btw terugvragen van een juiste factuur. Daarom wil ik graag weten wat goed is.

 

Hier heb je wel een beetje een punt.

Maar je wordt toch echt niet geacht om bij de belastingdienst te checken of jouw leverancier wel of niet de fiscale regelingen juist toepast. Het is genoeg wanneer je een deugdelijke inkoopfactuur hebt, dus wanneer alle verplichte vermeldingen erop staan.

 

Het zou misschien wel anders zijn wanneer de factuur overduidelijk onjuist is:

Dus bijvoorbeeld wanneer de leverancier 50% BTW berekent. Want dan kan je natuurlijk niet met droge ogen dat bedrag terugvragen en beweren dat je er van uitging dat hij/zij een juiste factuur had gemaakt.

 

Ga er nou maar van uit dat de in rekening gebrachte BTW juist is en kijk verder goed naar hoe je jouw eigen factuur moet opstellen (zou ik zeggen dan).

 

Link naar reactie
  • 0

Ik lees nergens of ik verplicht gebruik moet maken van de 55/45 regeling.

De factuureisen weet ik inmiddels.

De factuur die mijn leverancier mij moet geven is ook niet duidelijk.

Hun adviseur geeft aan dat hun mij wel 55/45 mogen factureren omdat zij het dakkapel maken en dat ik het vervolgens plaats bij een particulier. De belastingdienst geeft aan dat dit niet klopt omdat het een dienst van ondernemer naar ondernemer is en dus met 21% belast is.

Je zou zeggen dat het niks uitmaakt omdat ik de btw uiteindelijk wel terug kan vragen. Ik mag echter alleen btw terugvragen van een juiste factuur. Daarom wil ik graag weten wat goed is.

 

 

Je rekent 6% over arbeid en 21% over materiaal. En dat hoeft geen 55/45 te zijn, maar kan ook 30/70 of 35/65. Dat ligt eraan hoe de verdeling is, en hoeveel marge je op de verkoop van de dakkapel zet, hoe hoog je uurtarief is enz.

 

Deze tijdelijke maatregel geldt ook voor:

De arbeidskosten van de in opdracht van de opdrachtgever op maat gemaakte goederen die een onderdeel gaan vormen van de woning. Dit geldt zowel voor de op locatie gemaakte goederen als de in het eigen bedrijf gemaakte goederen.

website

 

 

Je aannemer factureert dan correct, deze maakt de goederen in eigen bedrijf, als zij constant de factor 55/45 toepassen, is dat correct volgens hun rekenmethode. Alleen als je een dakkapel op een woning plaatst die jonger is dan 2 jaar, zou ik de factuur terugzenden naar je onderaannemer. Want dan geldt 21% op arbeid en materiaal.

 

Link naar reactie
  • 0

Nu geef je aan dat ik wel moet aantonen wat de verhouding in arbeid en materiaal is.

55/45 is toch aantrekkelijker dan 30/70.

Wanneer ik weet dat het 30/70 is dan pak ik toch die 55/45, wanneer de arbeid meer is dan 55 dan pas ik dat toe.

Mag dit zo? Dat is wat onduidelijk is. En Rive geeft dus aan dat dit niet mag en je altijd de verhouding moet weergeven.

 

Link naar reactie
  • 0

Nu geef je aan dat ik wel moet aantonen wat de verhouding in arbeid en materiaal is.

55/45 is toch aantrekkelijker dan 30/70.

Wanneer ik weet dat het 30/70 is dan pak ik toch die 55/45, wanneer de arbeid meer is dan 55 dan pas ik dat toe.

Mag dit zo? Dat is wat onduidelijk is. En Rive geeft dus aan dat dit niet mag en je altijd de verhouding moet weergeven.

 

 

Nee, je hoeft de verhouding niet aan te geven, ik heb voorbeelden aangegeven.

 

Je hebt een deel arbeid en daar reken je 6% BTW over en een deel materiaal en daar reken je 21% BTW over.

 

Stel je factuur is als volgt.

 

Plaatsen van een dakkapel, datum 26-09-2013, overige details. enz..

 

 

arbeid € 2314,33

Materiaal € 5476,32

BTW 6% over € 2314,33 € 138,86

BTW 21% over € 5476,32 € 1150,03

 

Totaal te betalen € 9079,54

 

En als je op een gegeven moment de materiaalkosten te laag inschat om een offerte aantrekkelijker te maken, dan kan een belastinginspecteur dit achteraf corrigeren en moet je de te weinig geïnde BTW alsnog uit eigen zak betalen.

 

Verdeel je offerte in uren en materialen en pas daar twee rekensommen 6 en 21% BTW op toe.

 

Link naar reactie
  • 0

Waar heb je het nou over?

 

Als je een dakkapel inkoopt voor 9.000,- euro (excl. BTW) en je verkoopt dit inclusief montage aan een particulier voor 10.000,- euro (excl. BTW), dan kan je toch niet met droge ogen beweren dat maar 45% van de opbrengsten voor het materiaal is en de resterende 55% voor de arbeid?

 

Dus moet je een juiste onderverdeling, met bijbehorende BTW tarieven, op je eigen (verkoop)factuur zetten.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als je dit leest dan lijkt het er toch op dat je inderdaad, tenminste als je bij de club van Bouwend Nederland of de Aannemersfederatie behoort, deze forfaitaire regeling mag toepassen als je dat wil.

 

Ik zou als ik jou was navragen bij een expert bij de belastingtelefoon (dan moet je wel doorvragen – het heeft geen zin om deze vraag bij de callcenter medewerker die je eerst aan de lijn krijgt te droppen!) of jij in jouw specifieke situatie hier ook gebruik van kan maken.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 155 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.