• 0

Uitgewerkt E-commerce idee: verkopen of zelf iets opstarten?

Hallo,

 

De laatste 6 maanden heb ik hard gewerkt aan een origineel E-commerce idee. Ik heb de site gemaakt in asp (database: oracle), maar ik zit nu met enkele vragen. Ik zou graag mijn idee (gedeeltelijk) verkopen aan een of ander groot bedrijf. Ik heb het idee wel volledig uitgewerkt (lokaal op mijn pc, staat niet op internet), maar mijn budget als pas afgestudeerde ICT-er laat het niet toe om zo'n project te kunnen financieren. Maar ik weet totaal niet hoe of waar ik moet gaan zoeken om mijn project te kunnen lanceren of aan de man te brengen? Is er soms iemand die me raad kan geven, waar of bij wie ik meer info kan verschaffen? Ik heb het volledige project uitgebreid uitgeschreven in een word-document... Ik hoop echt dat er iemand is die me kan helpen!

 

Greetz

 

Rocky

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Neem eens contact op met syntens. Als je al een prototype hebt staan weten ze dat je er al serieus tijd in geïnvesteerd hebt. Ze hebben ondernemersbijeenkomsten in verschillende branches, als jij een prototype kan laten zien zullen ze je graag uitnodigen voor een dergelijke bijeenkomst. Ook kunnen ze je de weg wijzen naar subsidies.

 

Ook in innovatieland draait het om macht, kom jij bij een grote speler over de vloer dan kraken ze je graag af om vervolgens zelf met het idee aan de haal te gaan. Een dergelijke deceptie kan voorkomen worden door patentering, of zorg dat je op een of andere wijze onmisbaar bent in het hele concept.

 

.

 

 

 

doe wat alleen jij kan doen

Link naar reactie
  • 0

Het kan, alleen is het de vraag wat je wilt verkopen (puur het idee?) en aan wie. Je wilt dus zelf helemaal niets ermee te maken hebben, enkel het idee presenteren en vervolgens verkopen?

 

Ik wil er inhoudelijk wel eens een blik op werpen als je dat op prijs stelt, geheel vertrouwelijk (contactinfo kun je in mijn profiel vinden als je op mijn forumnaam klikt). Misschien wordt dan inzichtelijker waar je met je plannen heen moet gaan.

Link naar reactie
  • 0

Helaas heb ik nogal wat commentaar op je 'plan'. Omdat het voor andere starters leerzaam is, meld ik je deze via dit medium. Ik schrijf het wellicht wat zwart/wit op, maar als je goed leest, kan je er zeker je voordeel me doen.

 

Als investeerder kijk ik met name naar schaalbaarheid en internationalisering. Deze asprecten ontbreken helaas geheel. Daarnaast moet een idee uniek zijn. Dit is jou idee helaas niet. Het lijkt zeer op de vele e-commerce sites hie ik heb mogen zien en beoordelen.

 

Je plan beslaat eigenlijk alleen wat beschreven screenprints van hoe de applicatie zich presenteert. Op geen enkele wijze is beschreven op welke wijze je applicatie en je database met andere systemen gaat communiceren. Een proces- en datamodel ontbreken.

 

Bricks and clicks

De belangrijkste opmerking over je plan: je geeft nergens aan hoe en op welke wijze je de koppeling maakt met de back-office. E-commerce werkt eigenlijk alleen indien je de achterliggende logistiek goed voor elkaar hebt. De buitenkant (je 'website') is het kleinste probleem.

 

Eerst even wat commentaar op het "plan".

je geeft niet aan op welke wijze:

- je product zich beschermt tegen aanvallen van buitenaf;

- transactielogging ontbreekt;

- voor zover ik kan begrijpen heb je geen splitsing (3-tier) gemaakt tussen presentatielaag (je web-site), de business-logic en de database. Normaliter hoort de database op een andere server te staan dan je 'website'.

- Schaalbaarheid;

- Locatisatie (op welke wijze kan je meertaligheid aan);

 

Voor dat je hier mee verder gaat raad ik je aan eens te praten met ervaren systeemontwerpers en ga gewoon als programmeur bij een bedrijf werken. Wanneer je zakelijk een aantal transactieverwerkende systemen hebt gebouwd, kan je zelf overwegen dit op je idee toe te passen.

 

 

Nogmaals, geef de moed niet op en blijf jezelf ontwikkelen met mooie ideeen en werk ze uit. je zult zien dat ze steeds beter worden. Succes!

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

 

Beste Rocky,

 

Zie het commentaar staan van Venture Capital en knikte. Lees de columns van Ties van der Laan over bedrijfsplannen op deze website eens. Als ik ze zelf eerder had gelezen had ik waarschijnlijk meer werkkapitaal in de pocket gehad ;)

 

Ik ben op dit moment druk bezig met de voorbereidingen voor een europese organisatie die "maar mijn budget als pas afgestudeerde ICT-er laat het niet toe om zo'n project te kunnen financieren" dat probleem op moet lossen, aangezien ik daar zelf ook mee te maken heb.

 

Laat het me even weten als je geïnteresseerd zou zijn, hoe meer mensen via een kort lijntje te bereiken zijn, hoe succesvoller één en ander kan worden: me@tremenor.be.

 

Daarnaast ben ik het met VC eens dat een idee origineel moet zijn, maar marketing kan op het internet ook een hoop oplossen (IE is nog steeds succesvoller dan mozilla). Daarnaast wordt elk goed idee binnen no-time gekopieërd, dus ik ben het er niet volledig mee eens dat een e-commerce idee per sé uniek moet zijn: het moet de behoeften van een bepaalde niche bevredigen en moeilijk te kopieëren zijn door de nerd in de garage, zeg maar.

Houden van is ondernemen.

Link naar reactie
  • 0

ik ben een beetje eens met het feit dat een totaal idee niet uniek hoeft te zijn. het moet echter wel zodanige kwaliteit hebben dat het de potentie heeft concurrenten te verslaan. om de zoveelste aanbieder te worden in een open marktsegment is misschien voor een eenling interessant om een eigen inkomen mee te behalen, maar leidt zelden (eigenlijk nooit) tot een marktaandeel dat substantiële groei kan vertonen.

 

zorg er dus voor dat je altijd een aantal unieke features hebt, dan kan je je eigen deelmarkt creeeren (vrij naar Micael Porter, Harvard, http://www.isc.hbs.edu/).

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 99 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.