• 0

Hoger beroep tegen BV die naar buitenland overhuisd wordt?

Hallo,

Ik haal regelmatig (waardevolle) informatie van deze website, maar dit is de eerste keer dat ik zelf wat post en ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Mijn advocaat heeft in een arbeidsrechtelijke zaak een toewijzend vonnis gekregen (het gaat om ong. € 150.000,-) i.v.m. schade die ik lijd wegens toegezegde arbeidsvoorwaarden die niet als zodanig verzekerd blijken te zijn. De kantonrechter heeft het vonnis niet uitvoerbaar bij voorraad verklaard (een foutje, ook niet gemotiveerd afgewezen) waardoor we moesten wachten tot de beroepstermijn verstreken was. Geen verrassing, de andere partij (mijn ex-werkgever) heeft hoger beroep ingesteld op een termijn van vier maanden.

Mijn ex-werkgever is een bv waarvan de werkzaamheden 1,5 jr geleden naar het buitenland zijn overgeheveld, het pand staat te koop en de laatste NL bestuurder heeft zich eind vorig jaar uitgeschreven, de bestuurders zijn nu afkomstig van het hoofdkantoor in de UK. Ik vraag me dus af of het wel zin heeft in hoger beroep te procederen, omdat ik vrees dat de bv op elk moment kan ophouden te bestaan. Mijn advocaat adviseert om in een incidentele vordering alsnog de uitvoerbaar bij voorraadverklaring te verkrijgen zodat we kunnen executeren, maar als de BV zich op elk gewenst moment kan laten uitschrijven, betwijfel ik of dit zin heeft.

Wat ik graag wil weten is of het mogelijk is dat een BV kan ophouden te bestaan als er nog gerechtelijke procedures lopen (helemaal die door haarzelf aanhangig zijn gemaakt) en is het mogelijk om, als de bestuurders van het hoofdkantoor besluiten de BV op te heffen, de moedermaatschappij aansprakelijk te stellen voor mijn schade?

 

Alvast bedankt voor jullie reactie.

 

 

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste ABFN,

 

Je lijkt me geen ondernemer maar wellicht zijn dit soort cases ook voor ondernemers van belang.

 

Ja, je kan een gerechtelijke procedure starten tegen een BV die opgeheven is. Deze herleeft dan.

 

In jouw geval zou ik er sterk over denken conservatoir beslag te laten leggen en wel zo snel mogelijk. Overleg dit met je advocaat.

 

Met vriendelijke groet,

 

Ido van der Gragt

www.kubus.nl (administratie en belastingen)

Link naar reactie
  • 0

Beste Ido,

 

Voor deze kwestie was ik inderdaad geen ondernemer maar werknemer. Inmiddels ben ik wel ondernemer :). Conservatoir beslag lijkt niet mogelijk te zijn, althans niet zinvol. De bodemprocedure is nl. al geweest en een voorwaarde voor conservatoir beslag is dat er binnen een bepaalde periode een bodemprocedure wordt gestart.

Mij gaat het er vooral om, of ik wel/geen risico loop dat de BV het hoger beroep alleen heeft ingesteld om tijd te rekken en eind van het jaar de boel opheft/uitschrijft (of wat het juiste woord dan ook maar is) en ik met lege handen achterblijf. De dagvaarding hoeft ze immers pas in februari 2014 aan te brengen.

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie
  • 0

Beste Ido,

 

Voor deze kwestie was ik inderdaad geen ondernemer maar werknemer. Inmiddels ben ik wel ondernemer :). Conservatoir beslag lijkt niet mogelijk te zijn, althans niet zinvol. De bodemprocedure is nl. al geweest en een voorwaarde voor conservatoir beslag is dat er binnen een bepaalde periode een bodemprocedure wordt gestart.

Mij gaat het er vooral om, of ik wel/geen risico loop dat de BV het hoger beroep alleen heeft ingesteld om tijd te rekken en eind van het jaar de boel opheft/uitschrijft (of wat het juiste woord dan ook maar is) en ik met lege handen achterblijf. De dagvaarding hoeft ze immers pas in februari 2014 aan te brengen.

 

Alvast bedankt!

je geeft aan dat BV naar Engeland verhuist is.

Is het bedrijf zelf naar Engeland verhuist of zijn de activiteiten daarheen verhuist?

En in geval van activiteiten die naar ander nieuw bedrijf in Engeland gegaan zijn is daar een vergoeding voor geweest?

Je kan kijken of je door overgang naar Engeland niet straks bij het bedrijf daar aanspraak kan maken.

 

Link naar reactie
  • 0

Nee, de bv is niet naar Engeland verhuisd. Het hoofdkantoor zetelt daar. De bv bestaat nog gewoon in NL, voor zolang het duurt, maar er vinden geen activiteiten meer plaats (de werkzaamheden zijn naar Oost-Europa verplaatst waardoor 130 man op straat is komen te staan). Nu is er misschien nog wat staf (administratie) aanwezig, maar dat is niet zeker, en het pand staat nog te koop. Voor zover ik kan nagaan zijn dat de enige activiteiten en is de kans daarom dus groot dat de BV op enig moment opgeheven/uitgeschreven wordt. Dan heb ik een toewijzend vonnis, maar kan ik dat dus nergens verhalen (en dat allemaal dankzij een stomme fout van de kantonrechter)? Of kan de BV zichzelf niet opheffen als er nog een procedure loopt cq. biedt het moederbedrijf mij nog mogelijkheden?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 151 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.