• 0

Legaal factuur of toch registreren bij kvk?

Hallo mede Highlevelers,

Al een poosje doe ik naast mijn opleiding als grafisch vormgever zo af en toe een ontwerp klus voor verschillende ondernemers. Nu is het zo dat ik dit in mijn ogen als extra uitdaging doe naast mijn opleiding. Steeds vaker krijg ik de vraag of ik een factuur wil maken voor het werk wat ik heb verricht. Dit heb ik eens gedaan en daarop heb ik geen btw verrekend aangezien ik geen kvk registratie heb.

Onlangs wees iemand mij er op dat ik even moest uitzoeken in hoeverre dit legaal kon. Want al mijn gegevens staan op de factuur en worden (waarschijnlijk) aangegeven bij de belasting door mijn klanten.

Ik weet echter niet of het voor mij verstandig is om een kvk nummer aan te vragen aangezien ik dit werk naast mijn opleiding doe en niet zeker weet of ik dit blijf doen. Ook weet ik dat er behoorlijk wat werk bij komt kijken zodra je een kvk registratie hebt.

Mijn vraag is dus:

Is het in mijn situatie verstandig een kvk nummer aan te vragen, en mag ik zonder een kvk nummer facturen sturen?

Gemiddeld verdien ik zo'n 50-150 euro per opdracht en doe ik pak en beet 4-5 opdrachten per jaar.

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

• 0

Hoi Eric,

Bedankt voor de link. Echter weet ik nog steeds niet zeker of mijn omzet als onderneming word gezien of als hobbyist. Ik vraag namelijk geld aan mijn klanten maar ben hier gemiddeld zeker geen 15 uur mee bezig zoals op de pagina van KvK staat.

• 0

Als je je inkomsten netjes opgeeft bij de belastingdienst dan doe je alles legaal. Er zijn wel grenzen aan wat je naast een studiebeurs mag verdienen, dat is dan het enige waarmee je rekening moet houden.

• 0

Om voor de BTW ondernemer te zijn (vergelijkbaar criterium met KVK-ondernemer) moet je duurzaam economische activiteiten verrichten.

De BTW-plicht kan gelden voor zowel eenmanszaken, stichtingen, vennootschappen etc.

Bovendien moet er sprake zijn van zelfstandigheid (bijvoorbeeld geen loondienst)

Je moet met je prestaties duurzaam aan het economisch verkeer deelnemen. Een eenmalige actie (die best lang kan duren) betekent niet dat er sprake is van duurzaamheid. Aangezien jij al meerdere opdrachten hebt gedaan denk ik dat het duurzaamheidscriterium wel op jou van toepassing is.

Tot slot worden de prestaties tegen een vergoeding verricht.

Ergo, ik denk dat jij BTW-ondernemer bent en dat je je bij de KVK in moet schrijven. Deze sturen de gegevens door naar de fiscus waarna je een formulier krijgt voor het het BTW-nummer.

Let wel, ook al ben je voor de BTW een ondernemer; dit hoeft voor de inkomstenbelasting niet zo te zijn.

Als je zekerheid wil neem contact op met de fiscus/kvk.

• 0

Je kunt prima facturen schrijven zonder KvK-registratie. De vraag is inderdaad of je dan wel volgens de regels handelt. De regels zijn grijs, diffuus en multi-interpretabel.

Ik heb geen idee hoeveel werk je verricht voor die 100 à 150 euro, maar ik krijg het gevoel dat je jezelf aardig aan het onderschatten bent. Is dat een redelijke prijs voor het werk, of meer een fooi?

Maar goed, dat is een hele andere discussie.

Een inschrijving bij de KvK en Belastingdienst levert je volgens mij de volgende hoeveelheid 'werk' op:

- het eerste jaar elke maand een keer 'NEE!' zeggen als je gebeld wordt door dubieuze bedrijvenregisters

- het eerste jaar vier keer 'nou misschien, zet u dat maar op de mail' zeggen als je gebeld wordt door een goed doel

- vier keer per jaar een btw-aangifte doen

- zorgen dat je facturen voldoen aan de factuureisen (zie Google)

Het voordeel:

- klanten blij(er) want kennelijk vinden ze het nu een beetje raar dat ze geen factuur krijgen, of een factuur zonder KvK en btw

- de btw die je in rekening brengt aan je klanten mag je houden want je valt voorlopig wel onder de kleine ondernemersregeling (zie Google), dus dat is een klein beetje extra omzet.

Daarnaast moet je inderdaad je inkomsten opgeven bij de Belastingdienst, maar dat moest je toch al.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

• 0

Hoi Marcel,

Bedankt voor de informatie, het schept namelijk zeker het een en ander aan duidelijkheid voor mij.

Over mijn tarief: Tja, dat is al een poosje een struikelpuntje. Op zich zou ik wel meer willen vragen maar gezien ik nog student ben weet ik niet of ik dat wel kan maken. Bovendien heb ik geen idee tot hoeveel ik kan vragen voordat de belastingdienst mij er op gaat aanspreken.

Ik ga vanmiddag maar eens bij het KvK langs om te informeren. Ik zit niet echt te wachten op een KvK inschrijving maar al helemaal niet op een boete voor belastingfraude.

• 0

De Belastingdienst gaat je er sowieso op aanspreken, althans, ze verwachten hoe dan ook van je dat je belasting afdraagt over je verdiensten. Dat is niet erg, het is mooi dat je iets bij mag dragen, zeg ik altijd maar.

Qua tarief: het argument 'ja maar je studeert nog' is eigenlijk helemaal nergens een argument voor. Het is geen argument om slecht werk af te leveren, en het is ook geen argument om minder te betalen voor goed werk. Ga eens na op welk niveau je presteert. Er zijn vast ontwerpen waarvan je denkt 'nou, sorry vrienden, maar dat had ik beter gedaan'. Trek eventueel de stoute schoenen aan en vraag bij het desbetreffende ontwerpbureau op wat hun tarieven zijn, dan weet je wat je minimum zou moeten zijn.

Een opdrachtgever is als het goed is op zoek naar een redelijke prijs/kwaliteit-verhouding voor een goed product. Ik krijg de indruk dat jij een absurde prijs/kwaliteit-verhouding biedt, namelijk best redelijke kwaliteit voor vrijwel niks. Ik hoop dat je binnenkort over de drempel heenstruikelt die je tegenhoudt!

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

• 0

Lastig is dit aangezien ik erg graag naast mijn studie dit soort opdrachten wil blijven doen zonder daar fulltime mee bezig te zijn qua administratie en aangifte.

Meer vragen dan wat ik nu doe lijkt me te risicovol aangezien ik dan misschien mijn studiebeurs kwijt kan raken en dan alles zelf moet gaan betalen.

Wat ik uiteindelijk wil is een juist balans tussen tijd voor school en tijd voor opdrachten. Het liefst registreer ik mijzelf dus niet bij het KvK, maar wil ik er wel 100% zeker van zijn dat ik legaal bezig ben en mijn studiebeurs niet kwijtraak.

• 0

Beste Bauke,

Je kunt je aanmelden als ondernemer bij de Belastingdienst. Wij beoordelen dan of je ook daadwerkelijk ondernemer bent.

Waarschijnlijk verricht jij freelancewerkzaamheden. Je staat dan bij de Belastingdienst bekend als resultaatgenieter en je geeft je (neven)inkomsten aan bij Resultaat uit overige werkzaamheden.

Je mag een factuur opstellen zonder zelf een btw-nummer te hebben. Deze factuur is met name van belang voor je klanten. Stel je factuur wel dusdanig op dat alle verplichte gegevens op de factuur vermeld staan.

Wil je helemaal zeker zijn van je zaak, ga dan naar een van de voorlichtingsavonden die de Belastingdienst en de Kamer van Koophandel samen geven omtrent het starten van een onderneming. Omdat het bij jou de vraag is of je ook daadwerkelijk een onderneming moet starten, kun jij je vraag hier stellen aan medewerkers van de Belastingdienst. Als je dan ook ondernemer bent, ben je meteen op de hoogte van jouw rechten en plichten als ondernemer.

Pim

Webcareteam Belastingdienst

Webcareteam van de Belastingdienst voor (startende) ondernemers

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar