• 0

Rolstoelautoverhuurbedrijf starten

Hallo,

 

Ik wil onder mijn Stamrecht BV een Werk BV creëren (Holding dus) en van daaruit rolstoel- en scootmobielauto's te verhuren. De auto's komen op naam van de Holding BV

Weet iemand waar ik per km de kosten vandaan kan halen? Te denken is aan onderhoud, brandstof, afschrijving, etc.

Ik wil beginnen met 2 auto's. De auto's die ik op het oog heb zijn max. 5 jaar oud en kosten (aangepast) ronde de € 10.000,00 per stuk.

Ik heb al een groot deel van een ondernemingsplan uitgewerkt. Niet voor de financien, want die komt uit mijn stamrecht BV maar voornamelijk als ruggesteun voor mijzelf.

Ik zit alleen met de kosten van de auto's.

 

Omdat mijn vrouw ook in een scootmobiel zit wil ik een auto ook voor prive gaan gebruiken. Hoe zit het met de kosten hiervan? Moet ik van mijn eigen bedrijf huren of is daar een andere regeling voor?

 

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/43150-rolstoelautoverhuurbedrijf-starten/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Met de eertste vermelding uit google kom ik op http://www.autoweek.nl/kostenberekening

De meerkosten mbt de aanpassingen zullen niet heel veel hoger zijn.

 

Maar waar haal je je klanten? En moet een auto niet per geval anders worden aangepast? Links of rechts uitval, wel of geen voetbediening etc etc? Voor de investering in 2 auto's zou ik toch het gedeelte klant aanwas in je business plan even uitwerken.

  • 0

De site die Espen noemt kan een hulpmiddel zijn voor een eerste indicatie, maar een groot nadeel is dat je geen idee hebt hoe ze hun berekening precies maken en dat deze aannames gebaseerd zijn opgemiddeld (vaak prive) gebruik.

 

Daarbij zijn volgens mij de kosten per kilometer bij verhuur niet de meest interessante indicator.. dat is meer de uitkomst van de totale kosten per auto gedeeld door het aantal kilometers per jaar. maar voor een onderneming die zijn brood moet verdienen met autoverhuur absoluut onvoldoende nauwkeurig.

 

Kortom ik zou zelf een berekening maken en zo moeilijk is dat ook niet. Wat een auto kost is best inzichtelijk te maken. even zo snel wat kosten die mij te binnen schieten.

 

vaste kosten: Jaarlijkse afschrijvingskosten, verzekering, motorrijtuigenbelasting, jaarlijks onderhoud, kosten (jaarlijkse) keuringen (auto, rolstoellift), schattingspost schades voor eigen rekening (eigen risico en kleine schades)

 

variabele kosten: brandstof (maar meestal moet de klant de auto ook nog afgetankt terugbrengen, auto schoonmaken na verhuur

 

Bij verhuurbedrijven betaal je normaal gesproken een vast bedrag per dag en een (meerprijs) boven X aantal kilometers per dag. Met bovenstaande verdeling tussen variabele en vaste kosten laat ook wel zien waarom denk ik.

 

Kortom, ga eerst een overzicht maken van alle kosten die je hebt voor je auto's (per auto) en ga daarna op basis daarvan je tarieven berekenen op basis van beschikbare verhuurdagen. Daarbij moet je ook rekening houden met het feit dat een verhuur auto meestal veel korter in roulatie is als een gewone bedrijfsauto. Dus ik zou zelf niet de jaarlijkse afschrijvingskosten gebruiken (die fiscaal maximaal 20% van de aanschafwaarde zijn) maar een bedrag bepalen op basis van de verwachte gebruiksduur en de waardedaling gedurende die gebruiksduur. De waarde van een auto daalt sneller als er veel km mee gereden worden, daarnaast maken de aanpassingen de auto mogelijk minder goed verkoopbaar dus inruilwaarde zal over het algemeen lager liggen is mijn verwachting of je moet kosten maken om het liftsysteem te demonteren en over te zetten op een nieuwe auto. afijn belangrijke factoren om rekening mee te houden.

Verder moet je ook even kijken naar het feit dat je nu 2e hands auto's koopt maar over 2 of 3 jaar misschien wel nieuwe auto's zou willen gaan inzetten, het is goed om te kijken of je de jaarlijkse waardevermindering baseert op de nieuw waarde van de auto's dat is een belangrijke factor in de continuïteit van je onderneming.

 

 

  • 0

Met de eertste vermelding uit google kom ik op http://www.autoweek.nl/kostenberekening

De meerkosten mbt de aanpassingen zullen niet heel veel hoger zijn.

 

Maar waar haal je je klanten? En moet een auto niet per geval anders worden aangepast? Links of rechts uitval, wel of geen voetbediening etc etc? Voor de investering in 2 auto's zou ik toch het gedeelte klant aanwas in je business plan even uitwerken.

De auto's worden/zijn aangepast om een rolstoel/scootmobiel te vervoeren. Hetzelfde als een "gewone" auto. De aanpassingen zijn alleen de laadruimte, lift, oprijbaan, gordels etc. Het zijn auto's waarbij een familielid ofzo (partner) rijdt.

Ik zal even op de door jou genoemde site kijken.

Bedankt voor de reactie.

  • 0

De site die Espen noemt kan een hulpmiddel zijn voor een eerste indicatie, maar een groot nadeel is dat je geen idee hebt hoe ze hun berekening precies maken en dat deze aannames gebaseerd zijn opgemiddeld (vaak prive) gebruik.

 

Daarbij zijn volgens mij de kosten per kilometer bij verhuur niet de meest interessante indicator.. dat is meer de uitkomst van de totale kosten per auto gedeeld door het aantal kilometers per jaar. maar voor een onderneming die zijn brood moet verdienen met autoverhuur absoluut onvoldoende nauwkeurig.

 

Kortom ik zou zelf een berekening maken en zo moeilijk is dat ook niet. Wat een auto kost is best inzichtelijk te maken. even zo snel wat kosten die mij te binnen schieten.

 

vaste kosten: Jaarlijkse afschrijvingskosten, verzekering, motorrijtuigenbelasting, jaarlijks onderhoud, kosten (jaarlijkse) keuringen (auto, rolstoellift), schattingspost schades voor eigen rekening (eigen risico en kleine schades)

 

variabele kosten: brandstof (maar meestal moet de klant de auto ook nog afgetankt terugbrengen, auto schoonmaken na verhuur

 

Bij verhuurbedrijven betaal je normaal gesproken een vast bedrag per dag en een (meerprijs) boven X aantal kilometers per dag. Met bovenstaande verdeling tussen variabele en vaste kosten laat ook wel zien waarom denk ik.

 

Kortom, ga eerst een overzicht maken van alle kosten die je hebt voor je auto's (per auto) en ga daarna op basis daarvan je tarieven berekenen op basis van beschikbare verhuurdagen. Daarbij moet je ook rekening houden met het feit dat een verhuur auto meestal veel korter in roulatie is als een gewone bedrijfsauto. Dus ik zou zelf niet de jaarlijkse afschrijvingskosten gebruiken (die fiscaal maximaal 20% van de aanschafwaarde zijn) maar een bedrag bepalen op basis van de verwachte gebruiksduur en de waardedaling gedurende die gebruiksduur. De waarde van een auto daalt sneller als er veel km mee gereden worden, daarnaast maken de aanpassingen de auto mogelijk minder goed verkoopbaar dus inruilwaarde zal over het algemeen lager liggen is mijn verwachting of je moet kosten maken om het liftsysteem te demonteren en over te zetten op een nieuwe auto. afijn belangrijke factoren om rekening mee te houden.

Verder moet je ook even kijken naar het feit dat je nu 2e hands auto's koopt maar over 2 of 3 jaar misschien wel nieuwe auto's zou willen gaan inzetten, het is goed om te kijken of je de jaarlijkse waardevermindering baseert op de nieuw waarde van de auto's dat is een belangrijke factor in de continuïteit van je onderneming.

 

 

Er zijn naar mijn weten maar 3 bedrijven in Nederland die dit ook aanbieden.

Ik ga een van hun eens bellen voor een afspraak om meer info. Ik hoop dat ze dit doen omdat dit eigenlijk een beetje concurrentie is.

Het gaat mij nu even om de cijfers.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    5 leden, 80 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.