• 0

Beginnend bedrijf wel of geen BTW berekenen?

Goededag forum gebruikers,

 

in mijn zoektocht naar informatie wat betreft KOR en beginnend bedrijf op dit informatierijke forum terecht gekomen.

 

Nu zou ik graag willen weten of ik wel of geen BTW moet berekenen als de BTW tot 31 December zeer waarschijnlijk onder de 1300 euro uitkomt.

 

Voorbeeld situatie:

7500 incl BTW euro uitgegeven aan goederen en verkocht voor 9000.

Stel ik hef BTW over die 9000 euro verkoopprijs zodat de kopers die BTW terugkrijgen.

Dan komt mijn te betalen BTW onder der 1300 euro uit en hoef ik GEEN BTW te betalen.

Maar omdat het een beginnen bedrijf is en nog geen aanspraak op ontheffing van de administratie verplichtingen heb aangevraagd, dus wel BTW berekend.

Hoef ik dan aan het einde van het jaar GEEN BTW te betalen en steek ik min of meer die BTW van het eerste kwartaal van het bedrijf in mijn zak?

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Volgens mij staat alles op de BD website prima uitgelegd. In deze brochure staat het allemaal op een rijtje. Even lezen dus. Daarin staat oa. dit:

Voldoet u aan de voorwaarden en wilt u gebruikmaken van de kleineondernemersregeling? U hoeft dan niet eerst toestemming aan ons te vragen. U kunt de regeling gaan toepassen bij uw laatste aangifte van het jaar. Of als u niet tot het eind van het jaar wilt wachten, bij de eerstvolgende aangifte. Hoeft u door de kleineondernemersregeling in een jaar € 1.345 of minder btw betalen? Dan betaalt u helemaal geen btw meer. Verwacht u dit ook de komende jaren? U kunt dan ontheffing

voor administratieve verplichtingen aanvragen.

 

Lees ook dit voorbeeld en dit voorbeeld.

 

Voor alle duidelijkheid: als je een BTW nummer hebt, zet je de BTW gewoon op de factuur. Aan het eind van het kwartaal doe je aangifte en aan het eind van het jaar doe je daarin de eindberekening voor de KOR. Mocht je een KOR-voordeel hebben, dan steek je dat niet zomaar in je zak, maar dat voordeel tel je op bij je winst. Afhankelijk van je situatie betaal je er al dan niet inkomstenbelasting over.

Link naar reactie
  • 0

Als een grote zakelijke klant een bestelling plaatst en ik reken daar 21% BTW voor, maar in mijn aangifte die niet betaal aan de belastingdienst omdat ik onder de KOR val.

Kan de klant zijn BTW dan wel terugkrijgen?

 

Ja. Het is voor die klant verder niet interessant of je die BTW afdraagt.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Als een grote zakelijke klant een bestelling plaatst en ik reken daar 21% BTW voor, maar in mijn aangifte die niet betaal aan de belastingdienst omdat ik onder de KOR val.

Zomaar niet betalen is niet mogelijk.

Je zult met je (4e kwartaal) aangifte dit moeten invullen en de KOR daarin betrekken. Daaruit volgt of en wat je moet betalen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 52 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.