• 0

is google analytics altijd juist?

Beste mede-ondernemers,

Vandaag ben ik tot de conclusie gekomen dat google analytics mijn doelen niet juist weergeeft. Als webshop heb ik als doel opgegeven in google dat de check out page ( de pagina op het einde van de bestelling dus) moet gemeten worden.

Google analytics meet dus eigenlijk de aantal verkopen die afgerond worden. DACHT IK. Nu blijkt, als ik eens manueel mijn bestellingen ga natellen, dat dit cijfer dus niet overeenkomt met mijn aantal afgeronde bestellingen. Google analytics geeft een te laag cijfer weer, met een behoorlijk verschil van aantal.

Hebben meerdere mensen dit, of moet ik de fout ergens anders gaan zoeken? Indien ja, waar dan?

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/43184-is-google-analytics-altijd-juist/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

• 0

Niet iedere bezoeker laat zich even makkelijk meten. Soms staat b.v. javascript uit of sluit men voortijdig de pagina. Misschien kun je er nog een vergelijking obv. een andere teller of apache logfiles op naslaan?

Worden er soms misschien meerdere bestellingen tegelijk afgerekend?

Uiteindelijk is natuurlijk alleen het aantal bestellingen in je database maatgevend en is de rest indicatief.

• 0

Het getal zou eigenlijk hoger moeten zijn als je de afrekenpagina als doel ingesteld hebt, niet elke bezoeker op de afrekenpagina bestelt namelijk :P. Lijkt mij dat of het doel niet helemaal goed ingesteld is, maar als deze url altijd hetzelfde is, bv '/afrekenen' dan zou er weinig mis kunnen gaan :P.

Als je de bedankpagina meet kan het te maken hebben dat mensen met iDeal afrekenen maar niet terug naar de site gaan.

• 0

De moderne browsers van vandaag hebben in combinatie met een gigantische hoeveelheid plugins dusdanig veel opties als het aankomt op privacy en het niet achterlaten van broodkruimels dat het heel goed kan dat Analytics niet alles oppikt. Ik zou analytics dan ook altijd als indicatie gebruiken en nooit als keiharde cijfers.

Analytics geeft een geweldig beeld in je traffic, en hoe je traffic zich verspreid over je verschillende pagina's. Je kan ervan uit gaan dat de weergegeven percentages goed in de buurt komen - de cijfers zelf zijn helaas minder betrouwbaar.

Cropped Media videoproductie Amersfoort - Voor al uw videoproducties.

90 Seconds Business View - Persoonlijke en betaalbare bedrijfsfilm - ideaal voor ZZP-ers

• 0

Er zijn inderdaad de nodige advertentie- en tracker blockers beschikbaar die voorkomen dat analytics een bezoek aan de website kan meten.

Als je serverside gaat tellen (bijv verkopen, maar ook statistieken van een cms oid) krijg je die gebruikers allemaal wel mee - je kijkt dan naar het daadwerkelijk opvragen van de pagina, en of iemand javascript heeft oid doet er niet toe. Mogelijk nadeel is wel dat je ook bijv indexing bots mee telt, al zijn daar wel weer redelijke oplossingen voor.

• 0

Bedankt voor de feedback. Ik heb ondertussen de cijfers bekeken van nu tot 2 jaar geleden, en analytics was 2 maanden correct, voor de rest gaf ie tussen de 10 en 30 % te weinig.

Met de nieuwe cijfers van de aantal verkopen (manueel berekend) kom ik nu aan een veel betere conversie dan voordien natuurlijk. In de portemonnee schilt het natuurlijk niks omdat de omzetten wel juist waren, maar mijn conversiecijfer is er toch goed op vooruit gegaan.

• 0

Bedankt voor de feedback. Ik heb ondertussen de cijfers bekeken van nu tot 2 jaar geleden, en analytics was 2 maanden correct, voor de rest gaf ie tussen de 10 en 30 % te weinig.

Met de nieuwe cijfers van de aantal verkopen (manueel berekend) kom ik nu aan een veel betere conversie dan voordien natuurlijk. In de portemonnee schilt het natuurlijk niks omdat de omzetten wel juist waren, maar mijn conversiecijfer is er toch goed op vooruit gegaan.

Mijn ervaring is ook dat google analytics lang niet alle bezoekers en verkopers meet. Ik heb ook het idee dat het steeds minder wordt door alle plugins en privacy apps die mensen gebruiken. Heeft iemand ervaring met een ander analytics tool die het misschien beter doet?

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar