• 0

Beschermen van een idee en design via BOIP

Het idee dat wij willen beschermen bestaat uit een tekening/schets in combinatie met een slogan. Aan de hand van deze tekening en slogan zal een productielijn in gang worden gezet. Zowel de tekening als de slogan hebben een gemeenschappelijke thema en stijl, maar zullen telkens variëren. Wij willen dit concept beschermen, en voorkomen dan anderen dit overnemen door een kleine wijziging aan ons uniek concept te brengen.

 

Na contact te hebben opgenomen met BOIP, heb ik het advies gekregen om een i-Depot te maken op het idee, in combinatie met een registratie van het model. Maar, het heeft voor ons niet veel zin om telkens de nieuwe tekening te registreren als model, omdat er heel veel combinaties zullen ontstaat in de toekomst en wie dan ook zou een soortgelijke tekening kunnen maken met een kleine variatie erop. Daarom willen wij als het ware niet één bepaalde tekening registeren, maar het concept van de tekening.

 

Wie heeft ervaring met BOIP, en in hoeverre biedt deze goede bescherming tegen eventuele conflicten in de toekomst?

Als wij het omschreven idee registreren via i-Depot, en de bijbehorende concept-tekening registeren als model, bied dit ons goede bescherming?

 

Alvast dank voor alle reacties!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wij van WC eend... ;D

 

Als thema en stijl een eigen en vooral ook uitgewerkt karakter hebben, zoals een kunstwerk dat heeft, mag iemand anders die niet zo maar kopiëren. Registeren kan nuttig zijn als je wil kunnen bewijzen dat je op enig moment iets aan papier hebt toevertrouwd. Ik ken weinig kunstenaars die hun werk in een I depot stoppen. Maar duur is het niet. Als je maar niet denkt dat je enige bescherming van IE hebt gekregen.

 

Wat bedoel je met het "concept van de tekening". Is dat de stijl of een handeling die wordt afgebeeld? Of wat anders?

 

Bij een tekening/schets in combinatie met een slogan zou ik onderzoeken of (beeld)merkbescherming mogelijk is. Dan kan je, naast de auteursrecht aanspraken, ook mensen aanpakken op basis van het merkenrecht. Als de belangen heel groot zijn zou ik zeker ook met een jurist gaan praten. Hier op HL is genoeg te vinden over merkenrecht en auteursrecht.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wij willen dit concept beschermen, en voorkomen dan anderen dit overnemen door een kleine wijziging aan ons uniek concept te brengen.

 

Een concept is niet te beschermen. De combinatie van een slogan en een illustratie bestaat al, dus dat idee is niet uniek. Er ontstaat echter vanzelf auteursrecht op elke tekening en slogan, mits die voldoende origineel zijn. Na verloop van tijd strekt dat auteursrecht zich uit over de specifieke stijl, maar zelfs dat auteursrecht is niet voldoende om tegen parodie te beschermen. Wel tegen commerciële nabootsing. Maar dan moet je een advocaat inschakelen, inbreuk aantonen en schade berekenen. Dat laatste kan je voorbereiden. Dus niet pas een advocaat inschakelen nadat je inbreuk constateert, maar vooraf een aanpak afspreken.

 

En dat kost dus geld.

 

i-Depot lijkt me geldverspilling. Misschien kan BOIP hier eens uitleggen wat een i-Depot toevoegt als het auteursrecht als ontstaan is.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Om het heel zwart wit te zeggen, en Hans hint daar ook al op, maar telkens blijken daar weer misverstanden over te zijn:

 

Een I-depot geeft GEEN bescherming. (herhaal 10 keer!)

 

Het is alleen een bewijs dat je op een bepaald moment een idee had. En dan? Dat betekent NIETS met betrekking tot bescherming.

 

Het als eerste hebben van een idee geeft je GEEN rechten om een ander te weerhouden hetzelfde te doen, ook niet als dat geregistreerd is. Een ander staat volledig in zijn recht om hetzelfde idee uit te voeren.

 

Een I-depot kost ook vrijwel niets, dus daarom niet gelaten, maar denk niet dat je beschermd bent met een I-depot

 

Bescherming krijg je alleen op basis van auteursrecht of een merk of een model of een octrooi.

 

Hans raadt aan om met een jurist te gaan praten. Veel mensen zijn bang voor de daaraan verbonden kosten. Je bent inderdaad niet voor een paar tientjes klaar, maar het is de enige manier om juist advies te krijgen. Voorzie daarvoor geld in je business plan, of accepteer het risico dat een ander je nadoet.

 

Je hoeft trouwens niet overdreven bang te zijn dat bij een kleine verandering je merk meteen nutteloos is. Ten eerste zal de betreffende jurist je helpen je merk te deponeren zodat toevoegingen daaraan en varianten ook inbreuk zijn.

 

Ten tweede moet je voor inbreuk naar de rechter, en die zal afwegen of het merk van de namaker verwarring kan veroorzaken met jouw merk, en dat kan ook best als het niet identiek is.

 

Ook merk ik bijna dagelijks dat mensen met een fantastisch idee doodsbenauwd zijn voor diefstal van hun concept. Hoewel dat niet onmogelijk is, is de praktijk eerder dat 95% van de mensen eerlijk zijn en dat toch al niet zouden doen, en dat 99% van de anderen er niet zo in gelooft als de bedenker zelf, en er op zijn best lauwwarm van wordt.

 

De kans dat iemand met een onbewezen concept aan de haal gaat is zeer zeer klein.

 

En tegen de tijd dat het concept bewezen is, lig je al een straatlengte voor: contacten met klanten en leveranciers, exclusieve contracten met hen, een reputatie, kennis van de markt, kennis van de prijzen, kennis van de regelgeving omtrent het product, domeinnamen, inmiddels genomen merkbescherming omdat er dan een mooie omzet gedraaid wordt etc.

 

Ondernemen is ook risico accepteren. Je kunt niet alle risico's afdekken

 

Neem merkbescherming als je het kunt en wilt betalen of begin anders gewoon en zie hoe het loopt en pas dan je plannen aan, maar steek geen nodeloze energie in dubben over zaken die je toch niet kunt veranderen alvorens je begonnen bent.

 

 

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link naar reactie
  • 0

Hans: met "concept van de tekening" bedoel ik de tekening van de kunstwerk die nog moet worden uitgewerkt. Het is dus alleen een "schets" en bij de werkelijk kunstwerk (schilderij) worden er meer elementen afgebeeld. En deze elemented worden weer gedeeltelijk omschreven in de slogan.. ingewikkelde combinatie! Vandaar dat ik mening van experts wou horen. Ik heb veel nieuwe inzichten gekregen, ik ben jullie zeer dankbaar voor de reacties!

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 72 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.