• 0

Klein vraagje: voorschot

Hey allemaal,

 

Even een klein vraagje. Ik heb nu al een aantal freelance projecten achter de rug, zonder problemen, maar ik realiseer me nu dat ik eigenlijk nooit met een voorschot heb gewerkt.

 

Het waren allemaal typische 1000-2000 Euro projecten in de standaard IT sfeer (website, applicatie, etc), dus wat dat betreft niet al te dramatisch. Maar wie van jullie hanteren eigenlijk een voorschot, en in wat voor gevallen precies? En hoeveel % van het totaal bedrag natuurlijk..

 

Puur uit interesse eigenlijk, ik ben erg benieuwd wat zo'n beetje de standaard praktijk is voor het gebruiken van een 'voorschot' bij IT freelancen :).

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik heb nu al een aantal freelance projecten achter de rug, zonder problemen,

 

Of je hebt onwaarschijnlijk veel mazzel of je hebt kansberekeningstechnisch nog niet genoeg opdrachten gehad om die 1 op 12 - klant tegen te komen die je niet betaalt :)

"Dat soort gevallen" geven je acuut de ondernemeritis en zijn érg motiverend om met voorschotten te gaan werken.

 

Link naar reactie
  • 0

Bij kleinere opdrachten loont het eigenlijk niet de moeite een voorschotfactuur te sturen.

 

Bij grotere kan je rustig 25-50% factureren bij gunning of start van de werkzaamheden en de rest bij oplevering.

 

je opdrachtgever is ook ondernemer en snapt dus wel dat jij geen bank wilt zijn. Op tijd opleveren betekent ook op tijd betalen.

 

Het allerbelangrijkste is duidelijke betalingsvoorwaarden en directe actie (nabellen, brief) bij te laat of niet betalen. Als je daar bovenop blijft zitten, loop je weining risico's.

 

Succes.

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

Thx.

 

Ja, ik denk dat een voorschot het best op zijn plaats is bij de iets grotere projecten, dan wel op momenten dat je gewoon wat extra zekerheid wil inbouwen. Meestal gaat het dan om nieuwe contacten lijkt me.

 

Maar het zal mij niet verbazen als ik op dat punt mijn mening wijzig wanneer ik ooit bij een project tegen een echte wanbetaler aanloopt natuurlijk ;).

Link naar reactie
  • 0

Ik werk niet als freelancer maar als bedrijf. Bij opdrachten die wij doen vragen wij altijd rond de 50 % vooraf.

Dit omdat je altijd behoorlijke risico's loopt dat er niet betaald kan worden als het af is (en daar heb ik ervaring mee). Ik heb zelf nog niet gemerkt dat de klanten er raar van op kijken, zoals hier boven al ergens staat, ze zijn zelf vaak ook ondernemer en begrijpen dat je niet al het risico wil dragen.

Link naar reactie
  • 0

Ja precies. Misschien zit er ook wel een beetje verschil in hoe je een project aanpakt als freelancer of als ondernemer. Als ondernemer zou je misschien wat eerder een voorschot hanteren, waar je als freelancer meer moet teren op echt goede klant contacten (en waar je de mensen al een tijdje kent dus).

 

Maar wellicht dat bij wijze van spreken over een jaar mijn mening helemaal anders is wat dit betreft natuurlijk ;).

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 101 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.