• 0

Gebruikte electronica exporteren

Goedemiddag,

 

Wij beschikken over veel gebruikte electronica (telefoon, tablets, camera's, spelcomputers) etc. Dit wordt normaal gesproken door een opkoper opgekocht, echter hebben we nu plannen om dit met lokale partners in Oost-Afrika te gaan doen.

Echter krijgen we dan te maken met een gehele nieuwe manier van ondernemen, namelijk de export van deze goederen naar Afrika.

 

Vragen die bij ons opspelen zijn:

- Moet er invoerrechten worden betaald over gebruikte goederen?

- Hoe hoog zijn deze invoerrechten?

- Hoe zit het met belastingen, aangezien we nu gebruik maken van de margeregeling?

- Kunnen wij deze goederen ok zelf mee nemen richting Afrika, aangezien we daar zelf ook regelmatig komen?

- Wat voor soort verzending kunnen we gebruiken?

etc etc.

 

Een hoop vragen en hopelijk kan iemand wat duidelijkheid scheppen in de chaos.

 

Alvast bedankt.

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Nou chaos valt wel mee.

 

Wat voor electronica is het? allemaal kapot? al reeds waardevollen onderdelen eruit gehaald etc? dit omdat het ook wel eens afval kan zijn en op dat vlak zijn er weer een hoop regels als je gaat exporteren?

 

Vragen 1 en 2 zijn niet te beantwoorden. Oost Afika is immers geen land ;-) daarnaast kan je zakenparter die daar lokaal zit dit toch zo adviseren danwel navragen?

 

Verder heb ik altijd het idee dat marge regeling en in en uitvoer geen fijne combinatie is. Maar dit is meer iets voor de financiele experts. Elk geval hoef je over uitvoer geen BTW af te dragen mits je de uitvoer kan aantonen.

 

Je kan uiteraard ook zelf wat meenemen? maar ik heb geen idee in welke aantallen je zit te denken. Lijkt me dat dit enkel rendabel is indien je exporteert in grote aantallen containers?

 

Verzending zou ik altijd over zee gebruiken dit duurt wel even maar is absoluut het goedkoopst

 

De vraag etc etc die is mij niet helemaal duidelijk ;)

 

 

 

 

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
  • 0

Het gaat om gebruikte electronica (telefoon, tablets, camera's, spelcomputers) die 100% werken en dus in aanmerking komen voor een 2e leven.

 

Landen Kenya, Tanzania en Oeganda zijn de plekken waar we serieuze contacten hebben. Mijn lokale partners kan mij verder te weinig vertellen, mijn export en import daar. Bij voorkeur wil ik zelf nauw samenwerken met mijn lokale agent.

 

Aantallen verschllen heel erg, soms kan het inderdaad een container zijn, maar soms zijn de aantallen enkele duizenden stuks tot 10000 stuks. Aangezien we regelmatig zelf ook gaan is het de vraag wat goedkoper is, zeker omdat afrika niet altijd even betrouwbaar is in er echt lokaal zijn een voordeel.

 

Ben voornamelijk geintresseerd hoe het financieel zit met uitvoerkosten , invoerrechten daar, verzendkosten, overige nodige kosten. En hoe ik dit hier in NL moet verwantwoorden in mijn administratie.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wat transport kost, per welke modaliteit is altijd even een rekensommetje. Een klein doosje is vaak het goedkoopst om per post/courier te sturen. 1 pallet kan er binnen 3 dagen zijn met het vliegtuig of bijna 2/3 maanden als het met de boot "diep afrika" in moet. Wat de kosten voor transport dus zijn hangt af van de modaliteit en de hoeveelheid.

 

Verder kan het voordelig zijn om zelf dingen mee te nemen als je ruimte hebt in je koffer. Vaak hoef je hier dan geen belasting over te betalen indien het redelijkerwijs voor eigen gebruik zou kunnen zijn(1 camera, 1 telefoon, 1 spelcomputer is best voor eigen gebruik).

 

Verder kan je de invoerrechten terug vinden op deze website

 

Verder vind je in op de site van de belasting dienst

informatie over de administatie bij uitvoer naar niet EU landen

 

 

 

 

 

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
  • 0

Invoerrechten en informatie over de importprocedures en te gebruiken documenten kun je ook vinden in de Markett Access Database, http://madb.europa.eu. Invoerrechten worden over het algemeen berekend over de factuurwaarde+transport/verzekeringskosten. in principe zul je dat door een lokale importeur (let op de incoterm) moeten laten doen, het is voor een niet in zo'n land gevestigde importeur praktisch ondoenlijk (en vaak niet eens mogelijk) om dat zelf te doen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 154 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.