• 0

BTW terugvraag

Hallo,

 

Ik wil een bedrijf starten, een online winkel voor computer/computeronderdelen verkoop.

Ik wil zelf een computer, computerbureau/stoel en andere toebehoren aanschaffen voor het gebruik van mijn bedrijf.

Mag ik hier dan de BTW van terugvragen, of de BTW verlegging gebruiken?

 

Tevens heb ik nog een vraag...Ik heb al de goederen gekocht en de BTW heb ik teruggekregen en na enkele maanden schijnt het bedrijf toch niet goed te lopen (niks kunnen verkopen)...ik schrijf me uit bij de KvK...moet ik dan de BTW van die goederen terug betalen?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Jane,

 

Welkom op het forum.

 

Een computer voor zakelijk gebruik is inderdaad aftrekbaar voor de IB en de BTW is terugvraagbaar. Uiteraard moet wel wel een correctie toepassen voor het eventuele privégebruik.

 

Bureau en stoel zijn dat niet automatisch. Die behoren bij de inrichtingskosten. Het hangt er vanaf of die werkruimte thuis is of elders. Elders is het aftrekbaar. Voor een ruimte thuis gebruik je de rekenhulp van de belastingdienst: http://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/werkruimte/ Bij bijvoorbeeld een werkruimte zonder eigen opgang in een privé koopwoning die je voor minder dan 10% zakelijk gebruikt, dan krijg je "U kunt de kosten van de werkruimte, inclusief de inrichtingskosten, niet aftrekken. Tot deze kosten horen: energiekosten, behang- en schilderwerk, stoffering en aanwezige inventaris (bureau, kast, lamp)."

 

Als je het bedrijf uitschrijft bij de KvK, wordt deze automatisch afgemeld bij de Belastingdienst. Toch moet je zelf zorgen voor o.a. een eindafrekening voor de omzetbelasting. Als je nog onverkochte voorraden of bedrijfsmiddelen hebt, gaan deze na het opheffen van het bedrijf over naar je privé-vermogen. Je levert dan als ondernemer aan jezelf als privé-persoon en bent daarover omzetbelasting verschuldigd. Hierbij kunt u uitgaan van de dagwaarde van de goederen op het moment dat je de goederen of bedrijfsmiddelen zelf gaat gebruiken. Kijk hier even voor de belastingzaken die komen kijken bij een opheffing: http://www.kvk.nl/ondernemen/belastingen/belasting-bij-verkoop-of-opheffen-bedrijf/belastingzaken-bij-opheffen/

 

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 174 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.