• 0

Ik huur ( sinds 1997) een bedrijfspand op een industrieterrein, de laatste 3 jaar gaan de zaken slecht door de recessie, de reserves zijn op en ga dan ook op korte termijn ontslag aanvragen voor mijn 3 personeelsleden, bedoeling is om alleen

( met evt hulp van ZZPers) verder te gaan. Als ik weer naar een gezonde situatie wil zal ik ook naar een kleiner pand moeten.

Het huurcontract loopt echter nog tot sept. 2017. Een paar maanden geleden heb ik de situatie wel al aan de verhuurder voorgelegd, zonder dat ik recht van spreken had zijn we toen toch overeengekomen dat de huur met onmiddellijke ingang 20% omlaag ging. We zijn nu een paar maanden verder , weer een aantal opdrachten weggevallen, en voorzie dan ook nu al dat er na het 1e kwartaal 2014 problemen gaan ontstaan,ik heb dan gewoon veel te weinig opdrachten op de plank. Mijn bedrijf is een BV, zijn er op grond van economische redenen

mogelijkheden van het contract af te komen of is het toch de goede wil van de verhuurder die mij zal moeten redden?

In de goede jaren draaide ik een omzet van zo'n 1,4 miljoen, en betaalde toen 120.000,-- huur per jaar. Als ik alleen verder ga zal de omzet nog zo'n 700.000,-- bedragen. Is er eigenlijk een soort gulden regel of gemiddeld percentage wat de huurkosten t.o.v. de omzet mogen zijn ?

Ben benieuwd of iemand antwoord(en) heeft op mijn vragen.

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/43969-huurcontract-bedrijfspand/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

• 0

Hallo Hans,

Dit is een heel vervelende situatie.

Heb je deze link ook al beken?

https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=46;action=display;threadid=49624;start=msg468593#msg468593

Zoals de huurbaas nu reageerd is al heel positief.

Je kan de huurbaas nu al voorstellen om een kleiner pand bij hem te huren.

(als hij dat natuurlijk heeft)

Als je BV omvalt heeft ook hij een klant minder.

succes

Paul

• 0

Mijn bedrijf is een BV, zijn er op grond van economische redenen mogelijkheden van het contract af te komen of is het toch de goede wil van de verhuurder die mij zal moeten redden?

Nee, er zijn geen mogelijkheden om buiten de verhuurder om van de huurovereenkomst af te komen. De vennootschap heeft deze overeenkomst gesloten en de verhuurder houdt zich aan zijn plichten (hij stelt het verhuurder beschikbaar) en mag dus ook rekenen op zijn rechten (het ontvangen van huurpenningen). Dat het bedrijfseconomisch niet goed gaat met de huurder is natuurlijk geen reden om de zekerheid van de verhuurder dat jet pand verhuurd is (t/m 09-2017!) af te laten nemen. Als dat als wettelijke reden zou worden geaccepteerd om de overeenkomst te ontbinden zou de hele zakelijk verhuurmarkt op springen staan.

Wees trouwens zeer zuinig op de relatie met je verhuurder. Ik ken er niet veel die zomaar een korting geven van 20%. Koester dat.

In de goede jaren draaide ik een omzet van zo'n 1,4 miljoen, en betaalde toen 120.000,-- huur per jaar.

Dat is nogal een huursom. Best een groot pand neem ik aan? Ik schat tussen de 1.000m2 en 1.200m2? Heb je dit oppervlakte nodig? Anders is de suggestie om te proberen een ander pand te huren bij dezelfde eigenaar (en wellicht de verhuurder helpen om een andere huurder voor dit pand te vinden) een goede optie.

Als ik alleen verder ga zal de omzet nog zo'n 700.000,-- bedragen.

Deze volg ik even niet. Waar is dit bedrag op gebaseerd:

- is dit de verwachte omzet voor 2014 (dan heeft het niets te maken met het feit of jij alleen verder gaat of niet);

- is dit de omzet / productie die jij in je eentje aan kunt, en neemt de omzet dus (ook) af omdat er minder personeel in dienst is;

- of is er een andere onderbouwing van dit bedrag?

Is er eigenlijk een soort gulden regel of gemiddeld percentage wat de huurkosten t.o.v. de omzet mogen zijn?

Neen, die is er niet. Het hangt van heel veel factoren af. Maar staat je niet blind op omzet, veel belangrijker is het verhaal onder de streep. Het is heel wel mogelijk dat je met minder omzet meer winst overhoudt. En meer winst is natuurlijk veel prettiger dan meer omzet.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar