• 0

Bbz krediet, beëindigen bedrijf en doorstart maken?

Goedendag,

Ik zit in zwaar weer met bedrijf door tal van omstandigheden.

Ik heb eerder een BBZ lening gehad maar kan die niet aflossen.

Nu is er door IMK onderzoek gedaan naar bedrijf en die heeft geconcludeerd dat bedrijf niet levensvatbaar is.

Nu heb ik rapport van IMK gelezen en dat deugd van geen kant, zo halen ze B2B en B2C door elkaar met marges op de producten maar ook met concurrentie. Daar waar er op b2c gebied zeer veel concurrentie is is dat er op b2b gebied vrijwel helemaal niet. Sterker nog de b2c zijn de klanten van mijn b2b.

Tevens kan ik in zeer optimischtische situatie maar 30% van de begrote omzet halen en zou de marge die ik reken volgens hun veel te hoog zijn.

Nu is de omzet die ik begroot juist aan de extreem lage kant (nog voordat activiteiten van start zijn heb ik al meer klanten dan ik begroot had voor over ruim een jaar en tevens is het aantal orders dat ik over een jaar begroot had minder als 10% van wat meer in de verwachting zou liggen.

En zo staan en nog ruim 10 fouten/onjuistheden in.

Nu is mijn prive situatie zodanig dat er niet eens meer geld voor eten is (officieel, onofficieel eet ik nog prima maar enkel door schulden te maken en bij wijze van spreke de boel bij elkaar te stelen).

 

Nu zijn er voldoende mogelijkheden voor het bedrijf om door te gaan, dat gemeente het eerdere BBZ krediet opzegt en terugvorderd lig ik niet wakker van, is verder niks te halen dus in plaats van honderden euro’s aflossing per maand plus rente zou ik na opzegging hooguit paar tientjes per maand gaan aflossen.

Maar om door te gaan heb ik paar honderd euro per maand nodig om te kunnen overleven en dat is probleem.

 

Nu adviseert de IMK dus om de lening op te zeggen en mij om het bedrijf te beëindigen en WSNP optie te onderzoeken. Tevens adviseren ze de gemeente om me tijdelijke uitkering van max 3 maanden te geven voor ondernemers die bedrijf beëindigen en dat ik daarna in de bijstand ga.

 

Maar…. Dat moet ik wel binnen 2 dagen besluiten het bedrijf te beeindigen en dat bij hun aangeven zodat ik snel die gelden kan krijgen (die aanvulling). Wil ik nog even over denken dan krijg ik dat pas half januari of begin februari aangezien ze weer paar weken op vakantie gaan bij gemeente. En zolang kan ik niet zonder geld.

 

Heb ondertussen bij IMK en Gemeente onderbouwd aangegeven wat er niet deugd aan rapport maar kan geen officieel bezwaar maken nog omdat gemeente officieel nog geen besluit genomen heeft en dat pas doet als ik aangeef of ik ga stoppen of dat ik doorga (in laatste geval krijg ik die uitkering voor stoppende ondernemers dus niet).

 

Ik kan redelijk eenvoudig over paar maanden een doorstart maken met hulp van aantal mensen waarbij ik kan doorstarten vrijwel zonder kosten.

Wat ik nu dus overweeg aanegzien ik op zulke korte termijn een ebsluit moet nemen is om aan te geven dat ik stop.

Ik krijg vervolgens dus aantal maanden uitkering voor stoppende ondernemers en daarna bijstand.

Ik schrijf me officieel half februari uit bij KvK.

Tijdens periode om te stoppen kan ik echter wat zaken afsluiten maar ook ondertussen verder werken aan het bedrijf.

Nadat ik me uitgeschreven heb bij KvK kan ik als hobby natuurlijk verder werken aan voorbereiding van herstart van bedrijf.

Vervolgens zodra mijn prive situatie het weer toelaat schrijf ik me weer in bij KvK waarna de bijstand weer stopt (mogelijk nog gebruikmaken van regeling voor starten bedrijf vanuit bijstand?).

 

Voor KvK ben ik dan geen ondernemer meer en voldoe ik aan stoppen eis van gemeente.

Voor Belastingdienst kan ik nog ondernemer blijven en kan ik btw gewoon blijven betalen/terugvragen.

 

Daarnaast zal er een rechtszaak tegen de gemeente gestart worden om afwijzing van aanvulling. Win ik dat krijg ik flinke som geld binnen en zou ik gemeente zelfs aansprakelijk kunnen stellen voor misgelopen omzet doordat ze die toevoeging niet gegeven hebben en daarmee gedwongen hebben bedrijf te staken. (maar dat is allemaal latere zaak).

 

Wat zijn de haken en ogen aan op die manier stoppen, tijdelijke uitkering krijgen en daarna snel weer doorstart maken met tussentijds wel aan bedrijf blijven werken kwa opbouw achter de schermen.?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Hoi saneer,

 

Wat begrijp ik dan niet?

 

Je schrijft dat je je rekeningen en aflossing niet kan betalen?

Mijn conclusie is dan vroeg of laat failliet of schuldsanering.

In beide gevallen benadeel je met jou plannetje crediteuren en belastingbetalers.

Nb daarnaast ga je ook een uitkering trekken terwijl er waarde aanwezig is...

(Verdient allemaal niet de schoonheidsprijs)

 

Je schrijft ook dat je geen moeite hebt om financiële middelen aan te wenden voor levensonderhoud.

Is hier geen mogelijkheid om je bedrijf goed op de rit te krijgen?

Denk aan soort van crowdfunding.

 

Succes

Link naar reactie
  • 0

Hoi saneer,

 

Wat begrijp ik dan niet?

 

Je schrijft dat je je rekeningen en aflossing niet kan betalen?

het is lang en gecompliceerd verhaal. dat ik rekeningen en aflossingen niet kan betalen heeft er o.a. mee te maken dat ik de afgelopen maanden niet of in elkgeval vrijwel niet kon werken. Kan ik dat wel weer (vanaf uiterlijk half maart) dan kan ik snel genoeg weer helemaal aan het werk en kan ik naar verwachting meer als voldoende geld verdienen (het werk/klanten die ik moet bezoeken stapelen zich ondertussen al aardig op).

Mijn conclusie is dan vroeg of laat failliet of schuldsanering.

dat is mogelijk, maar is in niemands belang, want al mijn bezittingen zijn verpand aan 1 na grootste schuldeiser (30K en familie) en aan 2 na grootste schuldeiser (25K en gemeente) (die vooralsnog niks met verpanding doet).

Als ik failliet ga of in WSNP kom zal grootste schuldeiser volledige vordering indienen (huurcontract met als nog lopende periode meegenomen wordt ruim 100K).

Dan blijft er voor de overige schuldeisers (ongeveer 10K totaal) dus gegarandeerd helemaal niks meer over.

Kan echter zonder fallisement of WSNP opgelost worden zal grootste schuldeiser die 100K dus (waarschijnlijk) niet vorderen en laten vervallen (die heeft meer belang bij een doorstart van mij).

Ook 2de schuldeiser zal niet moeilijk doen (hoewel ik die ook na een eventueel crediteuren akkoord als het niet meer verplicht is in de toekomst altijd nog zal proberen volledig terug te betalen).

Gemeente zal bij redelijk voorstel ook nog wel meewerken en van de overige schuldeisers zal 40% van de waarde van vorderingen de schuldeiser daarvan ook wel meewerken.

Dan zit is dus al snel op de 95% van totale waarde van schuldeisers die naar verwachting zal meewerken aan oplossing zonder WSNP.

In beide gevallen benadeel je met jou plannetje crediteuren en belastingbetalers.

Nb daarnaast ga je ook een uitkering trekken terwijl er waarde aanwezig is...

(Verdient allemaal niet de schoonheidsprijs)

de waarde die er aanwezig is is moeilijk te verzilveren (ook niet heel hoog, hooguit paar duizend euro) doordat die erg samenhangt met het betreffende bedrijf en die activiteiten. Zie de weinige activa die er is maar als onverkoopbaar.

Voor bijstand telt die waarde al helemaal niet mee.

Ik benadeel niemand met een doorstart, dat is zelfs de beste kans om wat van de vorderingen betaald te krijgen

Je schrijft ook dat je geen moeite hebt om financiële middelen aan te wenden voor levensonderhoud.

Is hier geen mogelijkheid om je bedrijf goed op de rit te krijgen?

Denk aan soort van crowdfunding.

 

Succes

ondertussen zijn ruim 90% van de kosten die mijn bedrijf had weggesneden en kan ik bij een doorstart vrijwel zonder kosten starten. Belangrijkste factor is tijd die ik moet hebben voor doorstart.

En doordat ik bijstand krijg kan ik dochtertje komende 3 maanden paar dagen naar dagverblijf doen en heb ik die tijd beschikbaar en tevens voldoende geld voor levensonderhoud.

 

Hoe stom het ook is maar het stoppen met het bedrijf verschaft me alle middelen om juist met het bedrijf aan de slag te gaan wat ik hiervoor dus niet kon toen ik nog wel ingeschreven stond. Ik moest dus stoppen om te kunnen starten.

Link naar reactie
  • 0

 

En doordat ik bijstand krijg kan ik dochtertje komende 3 maanden paar dagen naar dagverblijf doen en heb ik die tijd beschikbaar en tevens voldoende geld voor levensonderhoud.

 

 

 

Is dat echt zo? Als je bijstand hebt dan ben je zelf toch gewoon thuis? Waarom zou je dan vergoedingen krijgen om je dochter naar een KDV te brengen?

 

Verder heb je gewoon sollicitatieverplichting in de bijstand.

 

Danny

Link naar reactie
  • 0

 

En doordat ik bijstand krijg kan ik dochtertje komende 3 maanden paar dagen naar dagverblijf doen en heb ik die tijd beschikbaar en tevens voldoende geld voor levensonderhoud.

 

 

 

Is dat echt zo? Als je bijstand hebt dan ben je zelf toch gewoon thuis? Waarom zou je dan vergoedingen krijgen om je dochter naar een KDV te brengen?

 

Verder heb je gewoon sollicitatieverplichting in de bijstand.

 

Danny

Klopt wat je zegt, maar gedurende 3 maanden nadat je gestopt bent met werken (dus 3 maanden nadat ik bedrijf opgeheven heb) houd je nog recht op kinderopvang toeslag. en laat ik nu nog slechts 2 maanden te hoeven overbruggen wat dus maakt dat ik tot mijn dochtertje naar school gaat haar nog aantal dagen naar kinderdagverblijf kan sturen.

 

En ja je hebt sollicitatie plicht, tenzij je overeenkomt dat je gaat werken aan opstart van een eigen bedrijf. maar daarover moet ik nog contact hebben met uitkeringsinstantie.

Maar ook als ik moet solliciteren: woensdag ben ik vanwege opvang van kinderen niet beschikbaar voor een werkgever tot maart. donderdag ochtend kan ik ook pas vanaf 11:00 uur werken en zo zijn er nog een paar momenten dat ik hoe dan ook niet kan werken vanwege specifieke zorg voor mijn kinderen.

Dat zal dus heel lastig worden om een baan te vinden voorlopig, hoeveel ik ook solliciteer.

Dus het solliciteren staat de doorstart van bedrijf niet direct in de weg.

Link naar reactie
  • 0

komende maandag ga ik met Sanering mijn ervaringen delen. Gewoon eens vertellen hoe diep ik 2006 in de sh*t zat en op wat voor manier ik daar sterker dan ooit uitgekomen ben. Misschien dat mijn verhaal hem handvatten geeft om de juiste stappen te nemen.

 

Zelf heb ik er van geleerd dat hoe diep het dal ook is je er altijd weer uit kan komen met de nodige offers en inzet.

Vandaag tijd met Henk zitten praten en was interessant en nuttig om zijn ervaringen te horen.

Respect voor Henk hoe hij die problemen destijds aangepakt heeft en er weer bovenop gekomen is.

 

Voor een dergelijke afsluiting ben ik echter (nog) niet klaar.

Ik heb te lang gewerkt om te creëren wat ik nu gecreëerd heb om er op het moment dat het startklaar is het op te geven. Dan zou ik de afgelopen jaren alles voor niks gedaan hebben. Zou er geen vrede mee kunnen hebben als ik deze laatste stap niet minstens genomen zou hebben.

Komende twee weken verwacht ik dat aantal zaken op zijn plek gaan vallen en de juiste voorwaarden geschapen zijn om successen te boeken.

Heb voor volgende week al afspraak staan met potentiële grote klant en verwacht voor komende 2 weken nog paar interessante afspraken te kunnen plannen.

 

Komende twee maanden zou ik zo en zo nog niet voor een baas aan de slag kunnen en heb niks te verliezen bij poging bedrijf nu eindelijk aan de gang te krijgen (omzet te realiseren), enkel te winnen.

Moet nu echter wel op korte termijn resultaten gaan boeken, gebeurd er komende 2 maanden niks moet ik alsnog heroverwegen.

Link naar reactie
  • 2

Een hele tijd met TS zitten praten. Aan de ene kant bewondering voor zijn continue positieve instelling en geloof in zijn toko en aan de andere kant krijg ik toch het gevoel dat het al 5over12 is in plaats van 5voor12.

 

Heb ook een kijkje in de keuken (magazijn/showroom) mogen nemen en heb wel de indruk dat TS een professionele partij heeft voor zijn plannen. Verder is alles nagenoeg klaar om te draaien maar ontbreekt alleen de omzet. Wat dan weer komt door de privé problemen.

 

De situatie waar TS in zit kan alleen doorbroken worden met omzet maken. Dus TS het advies gegeven om privéproblemen zo snel mogelijk op zij te schuiven en vandaag nog een start maken met klanten werven en omzet genereren.

 

zal de komende dagen eens bedenken of er nog andere openingen zijn en met TS via PM contact houden.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 82 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.