• 0

Vraag over particulier factuur

Een vriend van me is een eenmanszaak begonnen. De bedoeling was dat wij alleen bij hem zouden "werken". We zouden hem facturen sturen die hij daarna aan ons zou uitbetalen. Alleen nu is onze vraag dus moeten wij omzetbelasting betalen?

 

Ik heb de belastingdienst gebeld en ze vertelde mij dat als hij je enige werkgever is, dat je hem dan zonder omzetbelasting etc. mag factureren. Je hoeft dus dan geen omzetbelasting te betalen omdat je de factuur als particulier indient (dat moet ook vermeld staan op de factuur). Een paar dagen later belde ik weer, en stelde dezelfde vraag. Nu kreeg ik te horen dat ik 1 x per jaar naar 1 werkgever een factuur mag sturen als particulier. Ik werd verward dus belde later nog een keer. Nu kreeg ik weer te horen dat je wel gewoon facturen mag uitsturen naar 1 werkgever. Worden het echter meer werkgevers dan moet je wel belasting gaan betalen.

 

Mijn vraag is dus nu, wat is het nou?

 

Met vriendelijke groeten,

 

Remco

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

niet moeilijk doen, gewoon een factuur zonder btw sturen voor verrichte werkzaamheden. die inkomsten geef je gewoon op bij je belastingaangifte inkomstenbelasting. er is geen restrictie aan deze route.

 

Voor jou zelf echter, kan het als je genoeg inkomsten genereert, het interessant zijn een 'zaak' op te richten in plaats van dat alles via de inkomstenbelasting loopt. maar dat is een ander verhaal.

 

succes.

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

Die vriend van me wilt nu het zwart op wit krijgen dat wij zo te werk mogen gaan. Niet dat wij straks nog te horen krijgen van de belastingdienst dat dit niet de manier is zoals het hoord. En dat wij opeens massaal omzetbelastingen en weet ik wat allemaal meer moeten gaan betalen.

 

Is dat mogelijk om het zwart op wit te krijgen?

 

Met vriendelijke groeten,

 

Remco

Link naar reactie
  • 0

er bestaat geen wet die voorschrijft dat particulieren btw mogen rekenen. je mag uitsluitend btw berekenen, indien je een zaak hebt en een btw nummer van de belastingdienst hebt. that's all. je hoeft dit niet schriftelijk te hebben.

 

just do it.

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0
Ik heb de belastingdienst gebeld en ze vertelde mij dat als hij je enige werkgever is, dat je hem dan zonder omzetbelasting etc. mag factureren.

 

Ja, dan ga ik misschien iets zeggen wat niet klopt, maar volgens mij wordt hij in deze constructie als werkgever beschouwd en jullie als werknemer. Hij komt dus uiteindelijk premies aan het betalen. Of zeg ik nu iets heel doms?

Link naar reactie
  • 0

Ik heb de belastingdienst gebeld en ze vertelde mij dat als hij je enige werkgever is, dat je hem dan zonder omzetbelasting etc. mag factureren.

 

Ja, dan ga ik misschien iets zeggen wat niet klopt, maar volgens mij wordt hij in deze constructie als werkgever beschouwd en jullie als werknemer. Hij komt dus uiteindelijk premies aan het betalen. Of zeg ik nu iets heel doms?

 

Dat dacht ik dus ook al,

Ik heb ook voor een paar vrienden voor mischien 2 a 3 uur in de week werk liggen, maar als ik voor die 2 a 3 uur premies moet gaan betalen dan wegen de kosten niet op tegen de inbreng van deze personen ? is er dus een manier om de premies alswaarde uit het pakket te houden het gaat namelijk om erg weinig uren.

Link naar reactie
  • 0

We hebben gister nog een keer gebeld, ja je belt nog wat af met die mensen ;), we worden maandag terug gebeld door een mevrouw die hier alles van weet. We hebben aan hun gevraagt of het mogelijk is dit zwart op wit of per e-mail bevestigt te krijgen dat het inderdaad zo is als je maar 1 werkgever hebt in het jaar dat je dan naar die werkgever facturen mag sturen als particulier. Krijg je meerdere werkgevers dan word je geacht belastingen e.d. te gaan betalen. Ik ben benieuwd wat er uit komt rollen.

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij is het lang niet altijd zo dat er bij structureel werk sociale premies betaald moeten worden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan onderzoeksbureau die gebruik maken van mensen om enquetes in te vullen of andere types onderzoeken te doen.

 

(

bijvoorbeeld: - http://panel.intomartgfk.nl/

- http://www.lodgeservice.nl/vacatures.php?id=1

- http://www.ciao-surveys.nl/

- https://n18.noties.nl/invotes/

- http://www.hetpanel.nl/

)

 

Hoe zij dit verder precies weten te bewerkstelligen is mij ook nog altijd een raadsel...

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 123 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.